Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
FPC 38-as
85. Hajó Magazin, 2002. augusztus

A vitorlázásban az a szép, amikor az ember megfeszíti a vitorlákat és szépen dőlve pengén cirkál, vagy az, amikor megejti a hajót, felrántja a ballont, és könnyedén felsiklik a hajó, majd elképesztő sebességgel rohanni kezd, vagy csak keményen átvágtat a hullámokon. Aztán úgy is jó vitorlázni, hogy az ember kimegy, és arra indul, amerre a legkényelmesebb. Gyenge szélben futtatott kreuz a jó irány, erősebben a raum vagy a hátszél. Szalad a hajó, beszélgetnek a vendégek, minden fantasztikusan biztonságos és békés. Aki ezt az utóbbi érzést ismeri a vízen és ezt szereti, annak ajánlom ezt a hajót.

Az FPC-38-as bemutatója kapcsán címszavak, rövid gondolatok jutottak eszembe. Íme közülük néhány:
Vitorlázni tudás. A régiek kérem tudtak vitorlázni. Dög nehéz, rosszul forduló hajókkal motor nélkül járták a Balatont. Igaz, akkoriban - a múlt század húszas-harmincas éveiben - szinte üresek voltak a kikötők. Ma egy kutterrel akkor érzi jól magát az ember, ha van benne egy komoly, megbízható motor.
Hagyomány. A kutterek világából a legismertebb megmaradt hajó a Kishamis, amely korának egyik legkiválóbb versenyhajója volt. Túrahajó nem maradt talán egy sem. Ha nincsen, hát építsünk magunknak.
Álmok. Mi leszel, fiam, ha nagy leszel? Tengerész! Jön a válasz. és a csillogó gyermekszem mögött a kis fejben egy hajókormány rajzolódik ki kormányosállással, kerek hajóablakok, orrsudár, lakkozott fedélzet, tat és fehér vitorlák. Hányan álmodtunk ilyenről? És hányan vitorlázunk egy életen át olyan hajókkal, amelyek nem is hasonlítanak az álmainkhoz?
Mit lehet és mit nem. Lehet korszerű vízvonalat adni egy klasszikus hajónak. Lehet szép, korhű felépítményt építeni rá és csonka kuttervitorlázattal ellátni. Lehet fa utánzatú karbonrudazatot szerelni rá, de nem lehet karbon baumot alba nélkül használni, mert hiányzik a fa súlya.
Miközben kimotoroztunk a kikötőből, azon gondolkoztam, hogy mi a mérce? Mihez is kellene ezt a hajót hasonlítanom. Tudtam, hogy valahol van benne egy Hunter Impala, de ember legyen a talpán, aki ezt e tudás nélkül megmondja.
A legfontosabb egy ilyen hajónál, hogy biztonságosan, jól lehessen motorozni vele. Ezt a feltételt 24 lóerős motorjával könnyedén teljesítette. A második szempont, hogy viszonylag tisztességesen lehessen vele vitorlázni. Itt meglepetés ért. Ha gyenge szóviccel szeretnék élni, akkor azt mondanám, hogy kibújt az Impala a zsákból. A hajó elképesztően jól fordult. Egyetlen fockkal sikerült vele ötös szélben viszonylag nagy hullámok között azonnal megfordulni. A hidraulikus kormány némi megszokást igényel, de utána nagyon kényelmesen kezelhető. Alapvetően minden szakaszon jó teljesítményre képes az FPC 38-as. Nekem hiányzott az árboc-hátramerevítő erről a hajóról. Végül is hat csomó fölötti sebességet értünk el raumban, és cirkálva is szépen tartottuk a négy és fél, öt csomót. Víz akkor jött a fedélzetre, amikor a kikötő előtt már vitorlák nélkül motoroztunk. A magas reling egészen szokatlanul biztonságos, és a hajó azon tereit is használhatóvá teszi, amelyek más hajókon csak az akrobata legénység részére járhatók. Akár a hajó orrában, akár a farában keres az ember egy kis nyugalmat, megtalálja. Nyolcéves fiam ötös szélben teljes biztonságban játszott még akkor is, amikor dőlt a hajó. A négyszögletes felépítmény rendkívül nagy sík felületeket ad a fedélzeten, így a megszokottnál lényegesen nagyobb tér áll az utasok rendelkezésére. Belül ugyanezért a kabin teljes hosszában állómagasság van. A szalon inkább egy szobára, mint hajóbelsőre emlékeztet.
Más ez a hajó, mint a maiak. Egy kicsit talán kényelmetlenebb föl- s leszerelni a vitorláit, és bizony a lakkozott fa akkor szép, ha gondozzák, de cserébe valami valóságosat kapunk, valami igazit, ami kezd eltűnni a mai világból. Igaz ez akkor is, ha a hajó jelentős része műanyagból épült, és a szerelvények, vitorlák és kötelek is a mai kort idézik.

Litkey
Fotó: Szamódy Zsolt

Hossz: 1160 cm
Szélesség: 315 cm
Belmagasság: 210 cm
Befogadóképesség: 10 fő
Merülés: 100 cm
Teljes súly: 4500 kg
Motor: 24 Le
Árbocmagasság: 1000 cm
Gaff rúd: 350 cm
Vitorlarúd: 650 cm
Nagyvitorla: 40 m2
Fock I.: 14 m2
Fock II.: 10 m2
Grétagarbó: 42 m2

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink