Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
85. Hajó Magazin,
2002. augusztus


34. PSINet Kékszalag

Ismét rekordnevezés - 346 hajó indult
Első ízben rendezték meg két egymás követő évben a Kékszalagot. A verseny népszerűsége évről évre nő, s úgy tűnik, a Kékszalag évenkénti megrendezése üzletileg sem volt rossz döntés, hiszen korábban a Fehérszalagok rendre kisebb mezőnnyel rajtoltak, mint a Kékszalag. 1942-ben, hatvan évvel ezelőtt versenyeztek utoljára páros évben a Kékszalagért. Az volt az első verseny, amikor a korábbi liberális kiíráson változtattak, és kizárták az addigi legeredményesebb hajót, a 22-es versenyjollét. Akár szimbolikus is lehetne, hogy éppen hatvan évvel később ismét teljes joggal versenyezhetnek a leggyorsabb egytestű hajók a Balaton Kékszalagjáért.

Taszi
Alb András (1951-2002)
Sose higgyetek a mindig vidám, a gondokon látszólag könnyen túljutó embernek! Annak, aki szemmel láthatóan mindig értékeli és élvezi az élet apró örömeit. Annak, aki gyermeki vidámsággal képes fogadni az újdonságokat. Aki határozott, gyorsan megoldást keres, és többnyire talál is a felmerülő gondokra.

Itt a vége.
VOR
Véget ért a közel tízhónapos földkerülő regatta. A földkerülés ma már "egyszerű sportesemény", amelyen elindulni nem őrült kaland, hanem a technikai, technológiai fejlődésnek köszönhetően sportteljesítmény.

Magyar Bajnokságok
Majthényi Szabolcs 1993 óta veretlen
1993-ban a magyar vitorlássport két kiváló tehetsége is felnőtt bajnokságot nyert. Majthényi Szabolcs Repülő Hollandiban, Eszes Tamás pedig Laser osztályban. Mindketten megnyerték osztályuk valamennyi bajnokságát, amelyen elindultak. Eszes tizedik bajnoki címének megszerzésére készült úgy, hogy más eddig nem nyert Laser magyar bajnokságot. Majthényi 2000-ben szakvezetőként utazott az olimpiára, így ő kihagyott egy bajnokságot. Majthényi az idén is győzött. Eszest kizárták a versenyből.

TBS Nagydíj
Egyedül a Balaton körül
Vége a Kékszalagnak. A következő tókerülő verseny a Balatonon az Egyszemélyes Balaton-kerülő Vitorlásverseny, amelyet az idén második alkalommal hirdetett meg a Fa Hajó Kft. A tavalyi versenyen húsz hajó rajtolt, és tizenheten értek célba. Az első hajó 34 óra 48 percet, az utolsó 41 óra 27 percet vitorlázott. Az idei versenyre augusztus 31-ig lehet jelentkezni, utána már csak komoly felárral lehet leadni a nevezést. A rendezőség az első 40 hajó nevezését fogadja el, ezért is érdemes igyekezni. Lapzártáig öt hajó küldte el a nevezési lapját.

Beharangozó
5. Sagem Balaton Maraton
Az idén ötödik alkalommal rendezi meg a Hajó Magazin ezúttal a Balatoni Hajózási Rt.-vel közösen a Balaton Maratont. A verseny az eddigiektől eltérően négy szakaszból fog állni, és egyforma Nautic 311-es hajókkal lehet elindulni rajta. A rendezők hat hajót biztosítanak, de részt lehet venni a versenyen saját szervezésű hajóval is. Fontos azonban, hogy valamennyi hajónak a Yachtcharter 68 által üzemeltetett Nautic 311-esek vitorlázatánál nem nagyobb vitorlákat kell viselnie.

Balatoni vízimentők
Rossz időben is jó kezekben
Minapi hír: Keszthelynél egy lánctalpas markoló a Balatonba fordult. Emberéletben nem esett kár, az anyagi veszteség nem jelentős. A mentésben a Vízimentők Balatoni Szakszolgálata is részt vett. Az eset - az országos sajtót is megjárva - csupán egy a sok közül, amelynek során a tó legjelentősebb önkéntes mentőszervezete bizonyította felkészültségét. A szervezet alelnöke, Dárdai Miklós még a kérdezésben is megelőzte kollégánkat.

Jachtnavigátor
Könyvbemutató
Ismét megjelent a tengeri sporthajósok kézikönyve, ezúttal új kiadásban. A formájában és tartalmában is megújult: a kemény borítóval "tengerállóvá" tett könyv kétkötetes és 1100 oldalt tartalmaz! Az 1999. évi Budapest Boat Show-n bemutatott "Yacht Navigátor 1.0" CD-ROM (Hajó Magazin, 1999. április) anyaga 3 új fejezettel bővült.

Dolphin 28
Hajóbemutató
A Schäfer Yacht 1995 és 1998 után ismét egy új típussal jelentkezett. A Dolphin 28-as igazi magyar hajó. Tervezője az a Simongáthy Győző, aki a tavaly bemutatott Navalia 25-öst is megálmodta. A két hajó közötti rokonság tagadhatatlan, mégis mindkettő önálló egyéniség.

Tovább...

FPC 38
Hajóbemutató
A vitorlázásban az a szép, amikor az ember megfeszíti a vitorlákat és szépen dőlve pengén cirkál, vagy az, amikor megejti a hajót, felrántja a ballont, és könnyedén felsiklik a hajó, majd elképesztő sebességgel rohanni kezd, vagy csak keményen átvágtat a hullámokon. Aztán úgy is jó vitorlázni, hogy az ember kimegy, és arra indul, amerre a legkényelmesebb. Gyenge szélben futtatott kreuz a jó irány, erősebben a raum vagy a hátszél. Szalad a hajó, beszélgetnek a vendégek, minden fantasztikusan biztonságos és békés. Aki ezt az utóbbi érzést ismeri a vízen és ezt szereti, annak ajánlom ezt a hajót.

Tovább...

Egy hét az Adrián
Szénásy József hajónaplójából - I. rész
Manapság az Adrián vitorlázni szinte csak elhatározás kérdése. Nem így volt ez a múlt század hetvenes éveiben. Egy ködös, szürke novemberi délutánon, 1973-ban Budapesten jó barátom, Cuni (dr. Radóczy Imre) váratlanul nekem szegezte kérését: 1974-ben baráti társaságban velem szeretne az Adrián vitorlázni. Vitorlástúránknak sporttörténeti értéke van. Ez indokolja, hogy dr. Szabó József fényképei mellé egyhetes túránk szervezéséről és fontosabb eseményeiről beszámoljak.

Gyenesdiás
Túracélpontok a Balatonon
A 71-es műút két oldalán terül el a sorrendben utolsó volt hegyközségi település, Gyenesdiás, ahol - csakúgy, mint a környék többi falujában -, Keszthely lakóinak szőlősei terültek el. A község keletről egybeépült Vonyarcvasheggyel, nyugati irányban elérte Keszthely határát. Mint majd mindegyik Balaton-menti helységben, itt is őskori és római kori leletek tanúskodnak a hely távoli múltjáról.

Tovább...

XXIII. Medigames
A Rényi-Magyar páros orvos világbajnok
Az orvosi világjátékokat huszonhárom éve rendezik meg minden évben. A főiskolás világtalálkozókhoz hasonlóan egyidőben, közel egy helyszínen versenyeznek valamennyi sportág orvos sportolói. A magyarok eddig labdarúgásban tündököltek, az elmúlt négy kiírásban megnyerték az orvos világbajnokságot. Az idén Balatonfüred központtal a Balaton északi parti települései adtak otthont a rendezvénynek. Vitorlázásban két hajóosztályban zajlottak a versenyek. Kalózzal és szörffel mérhették össze tudásukat a világ orvosai. Végül is mindkét osztályban szép magyar sikerek születtek. A Rényi Vámos Ferenc-Magyar Csaba egység a Kalóz osztály bajnoka lett. Csaba szörffel is indult, ott is vitézkedett, és az ötödik helyen zárt.

Megáll az idő
Kortalan finnesek
Agárdon július végén - immár negyedik alkalommal - sikerült újra üzembe helyezni a különleges finnes időgépet. Ötven és a hatvan éven felüliek - idén immár húszan - hajtottak két boldog napon át a Laurel Kupáért. Újra felidéződött a hatvanas-hetvenes évek futamainak világa: a szemet-lelket gyönyörködtető módon keményen és ötletesen vitorlázó magyar finnesek hőskora.

A Garda tó
Európa tavai - egy tó másik arca
Már amikor kitaláltam, akkor is az év egyik jó ötletének tűnt, hogy a Peschiera del Gardába utazzak, ahol éppen veterán motorcsónak-találkozót tartottak. A Garda tónál ugyan sokszor voltam, de a tónak eddig mindig a keskeny, mély vizű, óriási sziklafalakkal határolt északi fele vonzott, amely a menetrend szerint érkező szeleiről vált híressé a világ vitorlázó és szörfös társadalmában. A déli rész nagyon másnak ígérkezett!

Motorcsónak
Forma-1
Tizenkét év után újra Budapesten
A Forma egyes cirkusz 12 év után tér vissza Budapestre. Az elmúlt években Dunaújvárosban rendezték a magyarországi futamot. A szervezők látványos kísérőprogramokkal színesítették az eseményt, amelyre a Budapesti Vízikarnevál csúcspontjaként vasárnap délután került sor. A mintegy negyvenezer néző ragyogó időben magyar versenyzőnek is drukkolhatott.

Parádé a folyón
II. Dunai Vízikarnevál
2002. június 22-én és 23-án a tavalyi óriási érdeklődést is túlszárnyalva rendezte meg az NL Marketing Társaság Budapest Főváros Önkormányzatával közösen a Hídünneppel egyidőben a II. Dunai Vízikarnevált.

Még mindig Victory
Class-1
Triesztben az idei első Class 1 futamon ugyan a 2001-es évben megszokottak szerint kettős győzelmet aratott a dubai illetőségű Victory-csapat, mégis van némi remény arra, hogy az idei világbajnoki sorozatban végre másoknak is esélyük lesz akár a világbajnoki cím megszerzésére is.

Elan 20 CC
Hajóbemutató
A motoros hajókat igazán folyókon lehet jól használni, kihasználni. Magyarországon azonban a folyami hajózás enyhén szólva gyerekcipőben jár. Nincsenek kikötők, nincs hol tankolni. Valami félreértett természetvédelemből nem engedélyeznek benzinkutakat, és még lehetne sorolni a nehézségeket, amelyekkel meg kell küzdenie annak, aki sporthajózásra adja a fejét a Dunán vagy a Tiszán. Az, hogy esetleg a Dráván is lehetne hajózni, még a legelszántabbaknak sem jut eszébe. A Dráván? Hiszen az határfolyó! Képtelenség. Amikor Scholtz Imre fölhívott, hogy az egyik hajóját kellene tesztelni, könnyű szívvel mondtam igent. Eszembe nem jutott, hogy Barcsra kell majd utaznom. De megérte, mert a helyi hajózási vállalkozó személyében egy fantasztikus embert ismertem meg.

Tovább...

Szörf
Brian Talma
A "Vasember"
Először négy évvel ezelőtt találkoztunk Podersdorfban, a Freestyle Világkupa premieren. Széles mosolya mögül felvillanó vakító fehér fogsora már akkor is elkápráztatott. Kedves, barátságos volt, mintha mindig ismertük volna egymást. A Szörfmagazin mini stábja, Marik
Balázs és jómagam már akkor szívünkbe zártuk a "vasembert," nem különben az osztrák szörfösök, akik évről évre visszavárták a rokonszenves barbadosi fiatalembert. Négy évvel később ismét összefutottunk Podersdorfban. Mint régi ismerősök üdvözöltük egymást, és már indult is a beszélgetés.

Deszkakalauz
Tanácsok szörfvásárlóknak
Egy zöldfülű szörfös - a mi esetünkben nevezzük Péternek - számára egy szörf kizárólag az eredeti funkciójú, az embert víz fölött tartó deszkát jelenti. Csupán az okozhat fejtörést neki, ha egy szörfboltba ellátogatván különböző méretű és formájú deszkák rengetegébe ütközik. Később, a haladó korszakában már Péter barátunk tudományosan foglalkozik a szörfdeszkák belső világával, és úgy érzi, maga is megtapasztalta, nem mindegy, hogy milyen deszkán áll. Aztán az egyes cégek prospektusaiban, internetes honlapjain megerősítést nyer tapasztalata, és szörfös barátai is meggyőzik a deszkák méretének, formájának fontosságáról. Ezek után komoly gondot fordít a szörfdeszka kiválasztására, elmélyed a scoop-rocker vonal rejtelmeiben, a körvonal és a kantni összefüggéseiben, az űrtartalom és a súly problémájában, a legújabb gyártási eljárás titkaiban, de minél jobban tanulmányozza a szörfdeszkák belső életét, annál nagyobb zavar támad a fejében. Melyiket válasszam? - teszi fel magának a kérdést. - Ezzel az útmutatóval szeretnénk Péternek és sok más tanácstalan szörfösnek segítséget nyújtani a megfelelő szörfdeszka kiválasztásához.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink