Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Etap 30i
86. Hajó Magazin, 2002. szeptember

Az Etap 30i-t, hasonlóan a többi Etap vitorláshoz egyedülálló, duplatörzsű konstrukció szerint építették. A Marine Marchade intézet hivatalosan elsüllyeszthetetlen hajónak nyilvánította. Ez a szerkezet amellett, hogy rendkívül biztonságos, számos más előnnyel is bír. A dupla törzs a megszokottnál nagyobb hajótestmerevséget, páramentesebb kajütöt és egyedülálló belső megmunkáltságot is jelent. A tervezők a fantasztikus biztonság mellett a mai igényeknek megfelelően egy sportos és komfortos túravitorlás készítettek, mely a modern fenékkialakításnak és hosszú vízvonalának köszönhetően jelentős sebességpotenciállal is rendelkezik.

Az Etap nem olcsó szériahajót kíván gyártani. Manapság az élet minden területén egyre fontosabb a biztonság. Gondoljunk csak bele: tíz évvel ezelőtt még az Európában gyártott luxus autókba sem szereltek légzsákot, ma pedig kisautót sem lehet eladni négy légzsák nélkül. Az Etap az elsők között kezdett hangsúlyt fektetni a biztonságra. Persze sokszor sok hajóról hallottuk már, hogy elsüllyeszthetetlen, miközben az élet számtalanszor cáfolta ezt a kijelentést. Kétségtelen azonban, hogy az a technológia, amit az Etap alkalmaz, a legnagyobb biztonságot jelenti, amit ma egy hajóvásárló megkaphat. Olyannyira így van ez, hogy azokban a kategóriákban, ahol a mentősziget használata más gyártmányok esetében előírás, ott az Etap hajókra ez nem kötelező.
A hajótest anyaga hagyományos üvegszál-erősítésű poliészter. Az első réteg teljes egészében kézzel készül, hogy nagyobb védelmet nyújtson az ozmózis ellen. A két törzs közé minimum 95%-ban zárt cellákat tartalmazó poliuretán habot fecskendeznek be a gyártás során, mely elegendő felhajtóerővel bír súlyos vízbeömléssel járó havária esetén is. Nagyobb mennyiségű hab található az első, illetve a hátsó részben, ezáltal biztosítva a nagyobb védelmet és a vízzel telt test stabilitását.
A fedélzet szintén kettős konstrukció, mely belülről is tökéletes kimunkáltságot biztosít. Az Etap technológia (hajó a hajóban) a fedélzet szigetelését is tökéletesen megoldja, miáltal az kondenzvízmentessé válik.
A hajó egyszálingos, 7/8-os Seldén árboccal szerelt. A nagyvitorla részben átmenőlatnis, szabad alsó élű. Három reffsorral van szerelve. Az alapfelszerelés önváltós orrvitorlát tartalmaz, amely mindössze 12,7 m2. Érdemes az opcióként ajánlott 110%-os génuát megrendelni a Balatonra. Szintén ajánlott extra a nagyvitorla a cockpitba felszerelhető travellere. Ez a sín két stift segítségével szerszámok nélkül kiemelhető.
A teszthajó - a Balatonon most nagyon jó szolgálatot tevő - az Etap által kifejlesztett új kiellel van szerelve. Ez kisebb merülés mellett nagyobb teljesítménnyel bír. A megoldást két egymás mögött elhelyezkedő rövid kiel biztosítja összekötve egy szárnyas kiellel. Ezáltal kisebb oldalcsúszás és jobb stabilitás érhető el. Ezzel a kieltípussal lényegesen kisebb merülés mellett a tesztek tanúsága szerint ugyanolyan teljesítmény érhető el, mint a hagyományossal. Az Etap 30i esetében a merülés 1,00 méter.
A belső tér vízzáró lakkal kezelt bükkfából készült. A belső bútorzat világos és modern. A négyfokos lépcső csúszásgátlóval borított. A hajóbelső is az Etap technológia szerint készült. Az egész poliészter-felület olyan minőségű, hogy nem igényel borítást. A magasság a lépcsőnél 1,90 méter. A szalonban két hosszú (2 méter) ülés és egy nagy asztal kapott helyet. Külön csemege az ebben a méretben szokatlan panorámaablak, amelynek köszönhetően a szalon egyedülállóan világos, miközben a kajütben tartózkodók számára is fantasztikus vitorlázóélményt nyújt. Természetesen van konyha és térképasztal is. Az orrkabinban egészséges méretű, 195 cm hosszú és 155 cm széles dupla ágy található. Ezt a részt egy tolóajtó választja el a szalontól. Az achterkabinban szintén szép nagy dupla ágy kapott helyet, amelynek a hossza 200 cm. Innen lehet kivehető és erősen szigetelt ajtón keresztül a motorteret hátulról is megközelíteni. Az állómagasság itt is 180 cm.
A hajóval Lellén vitorláztunk. Tudtam róla, hogy a ma elérhető legbiztonságosabb hajó, ezért voltak fenntartásaim a sebességét illetően. Kellemesen csalódtam. Tény viszont, hogy a derék belgák tengerre tervezték a hajó vitorlázatát és a 110%-os génua bizony nem sok a Balatonon. Megoldható azonban egy nagyobb génua felszerelése. Ez a hajó természetesen elsősorban túrahajó, és mint ilyen kifogástalan. Az Etap 30i számos apró figyelmességgel szolgál, ami bizony jól esik a vitorlázónak. A hajó veretezése elsőrangú, a cockpit és a fedélzet kialakítása mind mind azt bizonyítja, hogy ezt a hajót vitorlázók építették vitorlázóknak. A fedélzet járórészei megemelt kontúrral védett TBS csúszásgátlóval vannak burkolva - ennél jobbat álmodni sem lehet. A teljes hosszon alumínium reelingcső húzódik végig, mely a pufferek, kikötőkötél vagy viharos időben a biztonsági heveder rögzítésére szolgál. A fedélzet kialakításánál figyelmet fordítottak arra, hogy teljes dőlésnél is biztosan lehessen mozogni a csúszásgátlón.
Összességében az Etap a 30i-vel a kommersz hajóépítőknél kissé magasabb áron egy olyan hajót kínál, amely szinte valamennyi paraméterében jobb, mint versenytársai. Kérdés, hogy a magyar piac megérett-e már a magasabb minőségre, van-e már igény olyan hajóra, amely nem csak az első évben csillog szépen, hanem esetleg tízéves korában is. Ha a válasz igen, akkor az Etap hajók szép karriert futhatnak be a Balatonon.

L. F.
Fotó: Bujnovszky Tamás

Technikai adatok
Teljes hossz: 9,325 m
Hajótest hossza: 8,925 m
Vízvonalhossz: 8,00 m
Teljes szélesség: 3,16 m
Szélesség a vízvonalnál: 2,50 m
Merülés: 1,00/1,42/1,70 m
Árbocmagasság: 13,565 m
Tömeg: 3 500/3 600 kg
Kiel (1,00/1,42 m): 1 200 kg
Kiel (1,70 m): 1 100 kg
Nagyvitorla: 24,3 m2
Orrvitorla: 12,7 m2
Motorteljesítmény: 13,4 kW (18 LE)

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink