Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Jeanneau 37
86. Hajó Magazin, 2002. szeptember

Sun Odyssey. Így nevezik a Jeanneau túrahajóit. És valóban: ezek a hajók hosszú túrákra lettek kitalálva. Felszereltségük, kialakításuk a hosszú utak kényelmét hivatottak biztosítani. A Zoom világbajnokság előtti napokban két ilyen hajóval is vitorláztunk, egy 37-essel és egy 32-essel. Erős, ötös-hatos szél fújt, amilyenben a Sun Odyssey igazán elemében érzi magát. Ekkor már csak előny, hogy árbocba tekerhető a nagyvitorla, és ilyenkor kényelmes igazán a körkormány. A több mint hattonnás 37-es könnyedén csapta szét az útjába kerülő hullámokat, és közel nyolccsomós sebességre volt képes. Mindezt úgy, hogy - kis túlzással - kávézgattunk a cockpitban. Szóval szerencsénk volt az idővel is és a hajóval is.

A motor irányváltóját a kormányoszlopra szerelték. Bár a dolog természetesnek tűnik, mégis a legtöbb hajógyár valami fura kényszert érez, hogy máshová tegye. Most szólok: az irányváltó a kormányoszlopon van jó helyen! Nem kell kísérletezni.
Ez a szemlélet - hogy tudniillik mindent oda szerelnek, ahova való - bizony hosszú évek tapasztalata és sok-sok tanulás után alakul ki. Valahogy ez a Jeanneau-nak jól megy. Nem akarják a világot megváltani, egyszerűen "csak" jó hajót építenek.
A hajótest kevlárerősítésű műanyagból készül. A belső bútorzat teekfa. Itt sincs semmi meglepetés. A legjobb anyagokat felhasználva kiváló termék születik. Nem spórolnak, nem is ez a cél. Ezek a hajók tényleg jók. Miközben a kikötőből kifelé motorozunk, azon gondolkodom, hogy mennyi vitorla lenne a megfelelő. Az árboc topbekötésű, ezért szereltek rá egy rövid forstágot is, amely a második szálingtól indul és a kabintető előtt éri el a decket. Ennek a szerelvénynek köszönhetően csak génuával is stabilan vitorlázható a hajó. Ennek ellenére én arra voltam kíváncsi, hogy a két vitorla együtt hogyan dolgozik. Így végül a képeken is látható, félig betekert grósz és félig betekert génua mellett döntöttem. Így a laterálfelület előrébb kerül, mintha csak a génuát reffelném, de lényegesen hátrébb, mint amikor csak génuával vitorlázik az ember. Az árboc gyönyörűen állt, és a hajó is szépen, kiegyensúlyozottan viselkedett. Végül is forszírozott menetben manőverezve előfordult, hogy szélbefutási hajlamot mutatott, de azt a nagyvitorla schotjának eresztésével meg lehetett szüntetni. Én szeretem, ha egy kis kormányerő is van, ezért a hajóimat így állítom be. Ilyenkor számítani kell egy kis luvbafutásra. Ha nyugodtabban akar vitorlázni az ember, akkor kevesebb grószt kell kiengedni, és egy kicsit több génuát húzni, és azonnal megszűnik a szélbefutás. A 37-est pontosan, jól lehet kormányozni. Rendkívül fordulékony, ugyanakkor szépen tartja az irányt. Összességében könnyen kezelhető, kényelmes hajó. Ami egy kicsit zavart, hogy a napfénytető nekem éppen fejmagasságban volt, így nem tudtam kényelmesen állni a kormány mögött. Ülve azonban esetenként nem megfelelő a kilátás.
A hajó belső tereiben a minőség dominál. Négy lakozott teekfa lépcsőn lehet lejutni a szalonba. Ez a lépcső kiemelhető, mint a motortér ajtaja. Lent az állómagasság: 1,90 m. Itt minden megtalálható, amire a kényelmes tengeri túra során szükség lehet: navigációs asztal, konyha mosogatóval, nyomás alatti keverőcsaptelepekkel, kétégőfejes tűzhely sütővel, 100 literes önleolvasztó hűtőszekrénnyel.
Az orrkabinban 2,00 x 1,40 m-es franciaágy terpeszkedik szekrényekkel és polcokkal. Itt az állómagasság még mindig: 1,85 m. Az achterkabinban ha lehet, még nagyobb az ágy: a kétkabinos változatban 2,00 x 1,85 m, a háromkabinosban pedig kabinonként: 2,00 x 1,40 m. Külön említést érdemel a fürdőhelyiség, amely szépen formázott műanyag bútorzatával teszi otthonossá a hajósok életét. A hajóban egy fürdőszoba van, de az orrkabinban is található egy kis mosdó csappal, ami jól szolgál. A hajó belső kialakításán látszik, hogy hosszú évek tapasztalata áll a tervezők mögött. Az extrák listáján érdemes szétnézni, akad néhány igazán érdekes dolog a kínálatban. Ezek közül ma a legfontosabb az 1,45 méter merülésű kiel, amely ugyan némi súlynövekedést jelent, cserébe viszont be tudunk majd állni a balatoni kikötőkbe. Jó szívvel ajánlom a teekfa fedélzetborítást is, ami nem csak szép, de nagyon jó tapadást is biztosít.
Eredetileg azt beszéltük meg, hogy az egyik hajóról fotózunk, miközben a másik vitorlázik, majd kimegyünk a partra és ott cserélünk. Végül is úgy éreztem, hogy fog ez menni a nyílt vízen is. Betekertük a nagyvitorlát, és motort indítottunk. Az egyenes kihajtással egészen pontosan lehetett előre-, hátramanőverezni. A legnagyobb izgalmat az okozta, hogy a remegő térdű fotós mikor határozza el végre magát és mászik át a 32-esről a 37-esre. A hangos szó segített, és máris kívülről szemléltük ezt a szép yachtot.

Littkey
Fotó: Bujnovszky Tamás

Technikai adatok
Hossz: 11,40 m
Szélesség: 3,70 m
Merülés: 1,95 m vagy 1,45 m
Súly: 6 100 kg
Ballaszt: 1 840 kg vagy 2 020 kg
Motorteljesítmény: 27-40 LE
Víztartály: 320 liter
Nagyvitorla: 29 m2
Rollgénua: 38,5 m2
Spinnaker: 85 m2

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink