Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Fly 28-as
87. Hajó Magazin, 2002. december

A gödi székhelyű Isomatt cég 18-35 láb hosszig kínál hajókat. A cégre jellemző a magas színvonalon kivitelezett műanyagos munka. Sablonjaikat rendkívül precízen készítik elő, és minden tizedik hajó után újrapolírozzák. A kőrisfa bútorzatnak köszönhető a Fly hajó vidám megjelenése. A 35-ös nagyhajójuk kivételével jellemzően egybenyitott hajókat építenek. Természetesen a gyártó nagyon rugalmas, és ha kell, egyedi igények szerint építi meg a hajót.

A Fly 28-ast svertes, svertkieles és fixkiellel szerelt változatban is kínálják. Mi a tőkesúlyos változatot próbáltuk ki. A hajót megjelenésében és kialakításában is egyértelműen belvízre tervezték. Széles, mély, és így nagyon kényelmes cockpitot kapott, amely mindkét oldalon nyitott a tükör felé. Ez a nyitott és alacsony far nagyon kényelmes fürdőzést tesz lehetővé, de nem védené kellőképpen a hajót a nagy és gyors tengeri hullámoktól. Aki tengerre vágyik, annak a Fly 26-os vagy még inkább a 35-ös ajánlott. Nem kell megijedni a tavi kialakítástól, sőt. Ha belegondolunk, a legtöbb balatoni nagyhajót tengerre tervezték, és ez számos apró élménytől foszt meg bennünket. Ilyen nem elhanyagolható szempont a víz közelsége. Annak köszönhetően, hogy viszonylag alacsony a far és nyitott a tükör, a Fly 28-ason vitorlázva állandó kontaktusunk van a vízzel, a lassú és kicsi tavi hullámok azonban nem veszélyeztetik a cockpit legénységét. Apró figyelmesség, hogy a farkorlátot úgy vezették meg, hogy a vízből kiszállva mielőbb megkapaszkodhassunk benne. A tükörre szerelt rúdkormány szinte nem vesz el helyet a cockpitből, ami így a kikötői társadalmi élet központja lehet.
A hajóbelsőt is úgy alakították ki, hogy a hajón együtt vitorlázók minél több közös élményt szerezhessenek. A tágas, egybenyíló terek nagyságát a bemutatóhajóban még fokozta, hogy a szalonba nem szereltek polcokat. Az egyetlen szeparált helyiség a hajóban a mosdó. Igény esetén lehetőség van az orrkabin leválasztására. Az achterkabinban keresztbe építették be az ágyat, így tették lehetővé a mély cockpitkiképzést. Ennek köszönhetően nagyok a cockpitládák is. A konyha a hajó bal oldalán kapott helyet, és mivel egy tavi hajón nem kell térképasztal - nincs is -, így a konyha fölött helyezték el a kapcsolótáblákat.
A mi hajónk beépített motorral volt szerelve, amely ebben a méretben már igen jól szolgál és el is fér. Gyenge déli szél fújt, amikor kipöfögtünk a kikötőből. Sajnos ez a szél éppen kezdett elfogyni, és már csak középvízen fújt valamelyest. Amíg odáig elmotoroztunk, elhaladtunk a 49-es bajnoki mezőny mellett. Végre jött egy kis szél, és elindulhattunk. A cockpit magasságában gurtnira cserélték a reelingkötelet, ami kényelmes háttámaszt ad. A hajó egykezes vitorlázásra van kialakítva, és egyedül is nagyon jól kormányozható. Valamennyi szerelvényt el lehet érni a kormányhosszabbító segítségével. Közben teljesen elállt a szél. Leszereltünk, és lassan motoroztunk a kikötő felé. Volt még időnk, ezért nem siettünk, hátha lesz még szél.
A hajó árboca két szálinggal, achterstággal van szerelve. Az orrvitorla felülete rollreffel csökkenthető. Kétpár kötélfogós csörlővel lehet a szereléseket elvégezni. A reeling fölött körben kétsoros korlát védi az utasokat. A fedélzeten a csúszásgátló finom szemcséjű, mégis nagyon jól tapad (TBS cipőben).
Amíg körbenéztem, újra lett szél, nem is rossz. Ismét felszereltük a nagyvitorlát, és Iván bácsi háza előtt szépen megdőlve megindultunk Szemes felé. Kiderült, hogy a decken ülni is kényelmes, éppen megfelelő a dőlésszöge. A hajó jól viselkedett, és kellemes sebességgel hasította a vizet.
Összességében egy tágas, kényelmes, a tavi viszonyokhoz optimalizált családi túrahajó a Fly 28-as, amely vidám belső design-jával ragadja meg igazán a hajósok képzeletét.

Littkey
Fotó: Szamódy Zsolt

Technikai adatok
Hossz: 8,85 m
Vízvonalhossz: 7,48 m
Szélesség: 2,86 m
Merülés: 0,42-1,75 m
Összsúly: 2600 kg
Tőkesúly: 900-1200 kg
Árboc: 11-12,5 m
Fockvitorla: 14-16 m2
Nagyvitorla: 22-25,5 m2
Génua: 20-24 m2
Spinnaker: 44-60 m2
Drifter: 36-44 m2
Motor: 14-29 LE ajánlott

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink