Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Avar 29-es
88. Hajó Magazin, 2002. december

A Csehországban készült modellt a kenesei hajókiállítás alkalmával próbáltuk ki. Az Avar 29-es egy svertes túrahajó, azért nem nevezem jollénak, mert egy 900 kilogrammos ballasztot építettek a hajófenékbe, és ez elbizonytalanít. Végül is ez a hajó tőkesúlyos, csak magasan hordja a tőkéjét. A lényeg azonban az, hogy ezzel a megoldással 42 centiméteres vízben is lehet hajózni, ami a mai ínséges időkben nem megvetendő szempont.

Természetesen a hajótestbe épített ballaszt is ugyanolyan biztonságot nyújt, mint a normális tőkesúly, csak éppen több kell belőle. Valójában azt kell eldönteni, hogy a beépített pluszsúlyt kiegyenlíti-e a víz alatt nyert jobb áramlás. Persze, ez a kérdés soha nem merül így fel. Egy svertes hajónak számtalan előnye van. Sólyázható, nem kell állandóan a mélységmérőt figyelni, és olyan balatoni kikötőkben is parkolhatunk vele, amelyek más hajóval nem járhatók. Ugyanakkor a már említett súlytöbbleten kívül a szalonban meg kell barátkoznunk a svertszekrény látványával. Ügyes borítással ez a szerelvény szinte észrevétlen marad. A cseh szakemberek jól oldották meg ezt a feladatot.
Egy svertes hajó adottságait igazán tavakon lehet kihasználni. Az Avar 29-es is ilyen tavi vitorlás, amelynek kialakításánál fontos szempont volt, hogy bár egy viszonylag nagy hajóról van szó, a vízközeli élmény megmaradjon. Ezt a tervezők a kétoldalt nyitott farral, és a hátrafelé csökkenő szabad oldalmagassággal érték el. A hajó cockpitje meglehetősen alacsony, amely nagyon kényelmessé teszi a hajózást, ugyanakkor meglehetősen szűkös belső kialakítást eredményez. Az achter-kabinban keresztben elhelyezett ágy fölött nagyon közel van a plafon. A szalon és az orrkabin kényelmes és tágas. A hajóban nincs térképasztal, így annak helyét is a kényelmi berendezések foglalhatták el. A mosdó kivételével valamennyi helyiség egy légtérben van. Igény esetén az orrkabin leválasztható.
Kellemes szélben motoroztunk ki a kikötőből. Élmény volt úgy kihajózni, hogy nem kellett megdönteni a hajót. Így felhúzott sverttel is tisztességesen tartotta az irányt, csak gyors fordulónál csúszott meg oldalra, de akkor is követte a kormányt. A nagyvitorlát hamar felszerelte a népes legénység. Ezen az úton hatan vitorláztunk együtt. Kényelmesen elfértünk a cockpitben; ám egy kissé zavart, hogy bár itt volt segítség minden manőverhez, én azt szeretem, ha a kormány mellől valamennyi vitorlát kezelni tudom. Ezen a hajón azonban egy kissé elöl helyezték el a csörlőket. Egyébként meglepően jól mozgott a vízen. Masszívan áttörte magát a hullámokon, mégsem éreztem lassúnak. Igen fürgén szaladtunk fel s alá a kikötő előtt. Elegendő szél volt ahhoz, hogy kreuzban szépen meg lehetett dönteni a 29-est. Ilyenkor éreztem azt a határt, amikor a ballaszt megfogja a hajó dőlését. Sokat halzoltunk és fordultunk, hogy lehetőség szerint minden manővert kipróbálhassak. Először vitorláztam ilyen "testballasztos" hajóval, és nem volt rossz érzés.
A hajótest szép megmunkálású. A belső anyagválasztás a klasszikus hajóépítési vonalak mentén történt. Nincsenek meglepetések. A cseh gyártó korrekt hajót kínál, megfizethető áron. Ha az érdeklődő idegenkedne a svertes hajótól, elkészítik ugyanezt tőkesúlyos kivitelben is.

L. F.
Fotó: Bujnovszky Tamás

Technikai adatok
Hossz: 8,87 m
Szélesség: 2,96 m
Merülés: 0,42-1,75 m
Súly: 2800 kg
Ballaszt: 900 kg
Svert: 100 kg
Árbocmagasság: 10-11 m
Fock: 12,8 m2
Nagyvitorla: 18,2 m2
Bliszter: 40 m2

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink