Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Elan 31
89. Hajó Magazin, 2002. december

Az új Elan 31-es bemutatkozása a nagyhajós bajnokság második fordulójában történt. Két hajó is részt vett a versenyeken, az egyik a Yardstick II, a másik a 33-as osztályban. Kétségtelen tény, hogy egyik hajó sem a helyén vitorlázott, hiszen a 33-asok nagyobbak, mint az Elan 31-es, a Yardstick II-ben pedig lényegesen lassabb tempóban vitorláznak. Mindenesetre segítette a dolgom a hajó elhelyezésekor, hogy a 33-as osztályban versenyeztem, és bizony az itt kicsinek számító Elan fantasztikusan helytállt nagyobb ellenfeleivel szemben, és végül az előkelő hatodik helyen zárt. A Yardstick II-ben a másik hajó nyert, esélyt sem hagyva az ellenfeleknek.

A fentiekből is kiderül, hogy az Elan változatlanul kitart amellett, hogy nem csupán szép és kényelmes hajókat kíván építeni, hanem egyben gyorsakat is. Régebben ezt némi kompromisszum árán érte el. Hajói ugyan gyorsak voltak, viszont a konkurens cégek lassabb hajóikat szélesebbre építették, így összevetve bizony a sebesség a komfort rovására ment. Mára ez az irányzat is megváltozott. A modern hajóépítés mindinkább hasznosítja a hajók szélességét a sebesség növelése érdekében. Így a mai gyors hajók egyben kényelmesek is. Az Elan 31-est az a Rob Humphrey tervezte, aki részt vett Elen McArthur hatvanláb hosszú versenyhajójának, a Kingfischernek a tervezésében is. Ezek a hajók - Open 60-asok - hozták be "a szélesség is sebesség" fogalmát a hajótervezés világába, és ezt a filozófiát Rob a kommersz hajók építésében is sikerrel alkalmazza.
A fedélzetre lépve számos apró jel utal arra, itt bizony fontos, hogy az ember jól vitorlázzon a hajójával. Ilyen például a rúdkormány, a leekocsi és a baum végére szerelt schotcsiga, de említhetném a valóban jól állítható achtert, és azt a tikfával borított ülőkét, amelyet külön a kormányos részére hasítottak ki hablécből. Idetartozik a csigasorral szerelt génuasín, és az enyhén hátranyilazott kétszálinggal szerelt árboc is. Nem kell megijedni, az Elan 31-es nem egy versenyhajó, de az alap állításokon túl egy kis pluszlehetőséget biztosít a hajós számára, hogy kiegyensúlyozza hajóját. Sok esetben ez elegendő, és nem csak a versenyzés miatt. Ezekkel a szerelvényekkel könnyen és gyorsan lehet átállítani a vitorlázatot, s ezekre a kényelmes túrázásnál is szükség lehet. Egy csigasoros génuakocsival pillanatok alatt meg lehet szüntetni hajónk szélbefutó hajlamát, ha kicsit erősödik a szél, illetve a leekocsival és a jól állítható achterrel szintén ki lehet engedni a fölösleges szelet a vitorlából. Ugyanez igaz fordítva is. Természetesen minden ma már kötelező szériaszerelvényt megtalálunk a hajón. Ilyenek a kétsoros reff vagy a roll reff rendszer.
A hajót húsz lóerős motorral szerelik, amely minden körülmények között biztonságos. Nekünk különösen jó szolgálatot tett, mert csak meghatározott szögben és nagy tempóval tudtunk kifutni az arácsi kikötőből. Gyenge déli szél lengedezett. Felszereltünk és szépen csorogtunk ifj. Scholtz Imrével Csopak felé a Kerekedi-öbölben. Beszélgetés közben kiderült, rosszul írtam a bajnoki beszámolóban, hogy az Elan 31-es a 295-ös továbbfejlesztett változata. Ez nem igaz. A 31-es önálló terv. Ezt egyébként tapasztaltam is, hiszen a 295-ös kimondottan szűk hajó. Közben a szél lassan elfordult nyugat felé, és egy kissé megerősödött. Kicsit megdőlve, pillanatok alatt elértük a négycsomós sebességet. A hajó kiegyensúlyozottan viselkedett, és a fordulók után hamar felvette az utazósebességet. Kellemeset vitorláztunk. Emlékszem, a bajnokságon ugyanezekkel a vitorlákkal gond nélkül hajóztak ötös szélben is. Imi persze szeretett volna egy nagyobb génuát gyenge szélre, de hát a versenyzésre minden pénzt el lehet költeni. Alapvitorlázatnak ez a génua is tökéletesen megfelel.
A hajó berendezése az Elántól megszokott kiváló kézi munka eredménye. Látszik a lakkozáson és a gondosan eldolgozott felületeken, hogy minden darabot értő kezek illesztettek a helyére. Hat ágy, egy fürdőszoba, konyha és térképasztal a berendezés főbb elemei. Természetesen a szalonban kétoldalt nyitható az asztal. A helyiségek tágasak, a tárolók megfelelő méretűek. A kész hajótestet a közelmúltban elkészült tesztmedencében még az alpesi Begunjében kipróbálják szállítás előtt. Így még kisebb az esély arra, hogy a hajó tömítési hibával kerüljön ki a gyárból.
A hajót száznyolcvanöt centiméteres kiellel szerelik, de rendelhető egy méter ötvencentis merüléssel is. Ez utóbbi ma is biztonsággal hajózhat a Balatonon. A hosszú kieles változatot, tényleg csak megszállott versenyzőknek ajánlom, mert sok kellemetlenséggel jár. A 31-es Elan igazán fantasztikus hajó. Rob Humphrey irodája kezd a legnagyobbak szintjére emelkedni. A szlovéniai Elan céget pedig nem kell bemutatni. Régóta a minőségi hajóépítést képviselik ebben a régióban. A hajó szerelvényezettsége elsőrangú, és ami a legfontosabb, az ára is megfizethető.

L. F.
Fotó: Szamódy

Technikai adatok
Hossz: 9,40 m
Vízvonalhossz: 8,21 m
Szélesség: 3,20 m
Merülése: 1,85-1,50 m
Ballaszt: 1300-1430 kg
Súly: 3800 kg
Motor: 20 LE
Nagyvitorla: 26,50 m2
Genua: 28m2
Spinnaker: 75 m2
CE-kategória: B

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink