Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
7m one design
90. Hajó Magazin, 2003. január

Nehéz feladatra vállalkozott Klaus Röder, a hajó tervezője. Olyan hét méter hosszú hajót kértek tőle, amely teljes értékű túrahajóként is használható, ugyanakkor gyors és szép. Klaus némi töprengés után ezt mondta: uraim, a három feltétel közül kettőt választhatnak. Egy biztos, a hajó gyors lett és kényelmes. Röder úr tartotta a szavát.

A Gerlo Boat az egyik legtöbb tapasztalattal rendelkező magyar hajóépítő vállalkozás. Számos túrahajó megépítése után hetvenes balatoni cirkálói révén vált igazán ismertté 1995-ben. Akkor még a Cirkáló Bt. név alatt állították elő hajóikat, Gerlóczy Péter és Paulovits Dénes vezetésével. Paulovits azóta önálló vállalkozást alapított és karbonárbocokat készít. Gerlóczy maradt a régi műhelyben. Az elmúlt években már szinte kizárólag nyolcméteres One Design hajókat építenek. 2000-ben pedig megindult a hétméteres gyártásának előkészítése.
- Mi indokolta ennek a különös hajónak a megszületését, hiszen kisebb, viszont drágább, mint a nyolcméteres?
- Valójában nem kisebb - nevet Gerló. - Tény, hogy rövidebb 83 centiméterrel, de ez az egy méret, amelyben elmarad a nyolcméteres mögött. Szélesebb, magasabb és lényegesen kényelmesebb elődjénél. Több vásárlónk azért nem vette meg a nyolcast, mert nem tud benne felegyenesedni, és nem szeret a decken ülni. Mit is mondhatna ilyenkor az ember? Nekiláttunk és elkészítettük ezt a hajót.
Tihanyban találkoztunk, november végén. A kikötő üres, egyedül a hétméteres áll az oszlopok között. Sajnos, az első kérdés az, hogy mennyit merülünk. Egy negyvenet, kapom a választ, azért a kikötő előtt majd mondom, hogy merre kell menni.
Amíg felszerelünk, jut idő körülnézni. Minden szerelvény Harken, a rudazat karbon. A részletek nagyon szépek. One Design. Mindegyik ugyanilyen lesz. Ezért One Design. Nincs választás. Harken és Pauger karbon. A műanyagos munkák nagyon tetszetősek, a hajó szerelvényezettsége nem csak minőségében első osztályú. Valamennyi sínkocsi kötéllel állítható, minden vitorla gyorsan és pontosan kezelhető. Beépített elektromotorral futunk ki. Tudom, hogy üzemel, mert kavarja a vizet mögöttünk. Ha üresbe teszem, nincs semmi hangja. Ez nagyon tetszik. Egy feltöltéssel négy órát lehet motorozni. Szabadon a Balatonon. Nem kell a rendőrt lesni. Jó kettes keleti szél fúj. Kiosztjuk a mentőmellényeket, és nekivágunk. Az a terv, hogy megállunk a kompkikötőnél, a fotós kiszáll, mi pedig majd megyünk néhány kört. Addig cirkálni kell. Öten vagyunk a cockpitben, és jól elférünk. Zsolt persze mászkál. Előre megy, visszajön, keresi a legjobb helyet, ahonnan képeket készíthet. Dől a hajó, de a magas, masszív korlátoknak köszönhetően biztonságban van. Hamar elérjük a révet. Itt pillanatok alatt kiderül, hogy csak ostrommal lehetne bevenni a kikötőt. A horgászok egyébként is háromszoros túlerőben vannak, így némi töprengés után továbbvitorlázunk.
A csőben sokat kell fordulni. Így megbizonyosodhatunk afelől, hogy a hajó jól cirkál. A rövid takkokon szépen nyerjük a teret. A következő állomás a Tihanyi Hajós Egyesület kikötője. Itt egyetlen pecást sem találunk. A kikötő szájban, ott, ahol jövőre talán egy kiskocsma nyílik, megállunk. Zsolt kiszáll, mi pedig gyakoroljuk az innen való ki- és bevitorlázást. Legalább négyszer. A fockot kötélfogós csörlőkkel lehet behúzni. A fiúk mindig akkurátusan elrakták a csörlőkarokat a tartókba, majd újra elővették. A végén már jól mentek a manőverek. Amikor Zsolt visszajön és vacog, csak nézünk rá. Rólunk folyik a víz. Hazafelé hátszelezünk. Van idő beszélgetni. A hajónak ugyanakkora vitorlái vannak, mint a nyolcméteresnek. A kielje rövidebb, de a formastabilitása egy kicsit nagyobb. Valószínűleg nem lesz lényegesen lassabb. A két hajó komfortfokozatát viszont nem lehet összemérni. A hétméteres teljes értékű túrahajó a kategóriájában. Minden szükséges kényelmi felszerelést be lehet építeni. A cockpitben pedig igazán királyi a hely. Egyedül a hajó formájával kell megbarátkozni. Ez nekünk rövid másfél óra alatt sikerült, azonban tisztában vagyok azzal, hogy lesznek olyanok, akiknek soha nem fog tetszeni.

Littkey Farkas

Fotó: Szamódy ZsoltTechnikai adatok
Teljes hossz: 7,12 m
Nagyvitorla: 25,6 m2
Vízvonalhossz: 6,99 m
Fock: 115% 16,4 m2
Szélesség: 2,59 m
Spinnaker: 57 m2
Vízkiszorítás: 1100 kg
Topspinnaker: 94 m2
Ballaszt súlya: 360 kg
Fekhelyek száma: 4 db
Merülés: 1,40 m

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink