Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Riva
Sznobizmus vagy szenvedély?
90. Hajó Magazin, 2003. január

Valamit tudnak az olaszok! Legyen szó öltönyökről, sportkocsikról vagy bútorokról, a csúcson biztosan találunk olasz márkát, amely markánsan elkülönül jellegzetes stílusával. Éppen a hajógyártásban ne volna ez igaz?

Vannak motorcsónakok. Közlekedésre, sportolásra és szabadságvágyunk kiélésére használatosak. Vannak szép motorcsónakok. Ezek a fenti, praktikus igények kielégítése mellett esztétikai élményt is nyújtanak tulajdonosaik számára. Vannak drága motorcsónakok. Itt már megcsillan az enyhén hivalkodó hajlam, illetve az elvárás, hogy a tulajdonos saját társadalmi pozícióját és gazdasági erejét demonstrálja. Utánuk szünet, nagy-nagy szünet. És jön a Riva. A stílus, minőség, sebesség, hagyomány és latinos elegancia semmi máshoz nem hasonlítható megnyilvánulása. Épeszű ember valószínűleg álmában sem venne Rivát, ha nem annyira gazdag, hogy tökéletesen mindegy számára hány és milyen fizikai formát öltött vagyontárggyal rendelkezik. Rivájához tulajdonosa érzéki szenvedéllyel kötődik, és cserébe életérzést kap. Egy jó karban lévő Riva motorcsónak még a teljesen avatatlan bámészkodóban is csodálatot ébreszt. A "dolce vita" tárgyiasult megnyilvánulása pár évtized alatt fogalommá lett, és egyben a legmagasabb életszínvonal jelképévé vált. Ha egy reklámban a modell Riván fekszik, vagy a háttérben felsejlik egy olyan tárgy, amely így, a messzeségben is Rivaként valószínűsíthető, nos, világszerte ismert, hogy valami kivételesen drága és divatos lehetőséget akarnak elsütni nekünk.
Olyan szerzettel még nem hozott össze a sors, aki vásárolt, örökölt, vagy fogadáson nyert volna Rivát, és egyszerűen csak használná a hajót. Lehet, hogy bele sem ül, mert irtózik a víztől, betegesen vonzódik a műanyaghoz, vagy éppen életfogytig tartó szabadságvesztését tölti egy szemérmetlenül nagy összegben elkövetett sikkasztás miatt, mert ha egyszer már kihajózott vele, óhatatlanul ápolgatni, gondozni, szerelni kezdi, beállítottságának és műszaki érzékének megfelelően. Ezen tevékenységekre szükség is van a vizek oldtimerei esetében, mert a negyven-ötven év bizony megkóstolja a fát és a motort.
Az érzelmi kötődés tehát elkerülhetetlennek tűnik. Láttam olyan megszállottat, aki békésen üldögélt a hajóban és hosszasan hallgatta a nyolc henger duruzsolását. Én meg dermedten, irigyen néztem őt a partról. Sajátos képet nyújthattuk: az egyik furcsa alak egy motor pöfögését füleli, a másik pedig az elsőt méregeti. Olyannal is találkoztam, aki minden hajókirándulásához igyekezett a megfelelő bort kiválasztani. Kannás, homoki bort? Műanyag pohárból? Langyosan? Aha.
Honnan ered a szenvedély effajta hagyománya? A műhelyt 1842-ben alapította Pietro Riva Sarnicoban, a Lago d'Iseo partján. Munkája minőségével megalapozta azt a hírnevet, amelyet aztán négy generáció öregbített. A termelés az évtizedek során fokozatosan a luxuskivitelű, sportcélra alkalmas hajók irányába tolódott. Az igazi aranykorszak akkor kezdődött, mikor Carlo Riva az 1940-es évek legvégén örökölte a céget. Károlyunknak ugyanis nem csupán a szépérzéke volt igen fejlett, de őkelme hajlott az újításra is. Gondolt például egy nagyot, és amerikai motorokat hozatott hajóinak megújított modellválasztékához. Emellett megmaradt a mahagóni, a bőr és az acél legfinomabb megmunkálásánál. Nos, az eredmény önmagáért beszél. Megszületett a legenda! Segített ebben az ötvenes, hatvanas évek néhány jeles figurája is. A születő divat nyomására királyok, császárok és szultánok siettek Rivát venni, csakúgy, mint a film- és sportvilág csillagai, akik behajóztak Saint Tropez-ba és a világ más, híres kikötőibe. Brigitte Bardot, Richard Burton, Sean Connery, Peter Sellers, Rainier monacói herceg, a perzsa sah, Husszein jordán király egyaránt olyan természetesen gondolt a Rivára, amikor hajót akart venni, mint a Ferrarira vagy a Rolls Royce-ra, ha új autóra vágyott. A Riva név világszerte egybeolvadt a luxus és a ragyogás képzetével, stílust diktált és vágyakat keltett.
1969-ben Carlo Riva sajnos figyelemreméltó vagyonhoz jutott, oly módon, hogy eladta gyárát egy amerikai vállalatnak, amely nagy lendülettel modernizációba fogott, és üvegszálalapú műanyag hajókat kezdett gyártani. Éljen a haladás! Ezen a ponton én elvesztettem érdeklődésemet a Riva cég további sorsa iránt, bár néhány éve újabb tulajdonos tűnt fel, aki a Riva Aquarama gyártásával visszatért a fához és a klasszikus vonalakhoz, ezzel próbálva legalább egy "szögletre" menteni a helyzetet.
Kedvenc modelljeimet részletesebben is bemutatom. Az évek során mindegyikük átesett kisebb változtatásokon, és ez a méreteikben is megmutatkozott. Látható az is, hogy többféle motor között lehetett választani.
Manapság több mint ezer Riva szeli még a habokat, legtöbbjük Európa mediterrán tavain és tengerein, de más jómódú országokban is hódít a kór, különösen az USA-ban, Svédországban és Németországban. A jelenlegi Riva tulajdonosok meglehetősen zárt és összetartó közösségeket alkotnak. Világszerte számos Riva-klub jött létre, melyek fő célja, hogy tagjaik számára megteremtsék a találkozás és a közös hajózás lehetőségét. Már volt szerencsém részt venni ilyen fesztiválokon, így testközelből élvezhettem a kiválasztottak örömét a vízen. Siklás, lakomák, pazar fogadások, óriási fürdőzések, sok derű és korlátlan adózás a stílus oltára előtt! Korábban valahol már használtam az életérzés szót, most megismétlem. Hiába, valamit tudnak ezek az olaszok a motorcsónakgyártáson kívül is, mégpedig: élni!

Csőregh Zoltán
a szerző fotóival

Riva Florida
Korszak: 1952-64.
Darabszám: 426
Motor: 95-185 LE
Chris Craft
Hossz: 5,40-5,59 m
Szélesség: 1,90 m
Jelenlegi piaci hozzáférhetősége: közepes

Riva Ariston
Korszak: 1950-71.
Darabszám: 804
Motor: 105-220 LE
Chris Craft
Hossz: 6,25-6,80 m
Szélesség: 2,20 m
Jelenlegi piaci hozzáférhetőség: jó

Riva Tritone
Korszak: 1950-66.
Darabszám: 226
Motor: 145-175 (2 x) LE Chris Craft, 177 LE Chrysler
185 LE Chris Craft, 250 LE Cadillac
Hossz: 7,60-8,03 m
Szélesség: 2,62 m
Jelenlegi piaci hozzáférhetőség: ritka

Riva Aquarama
Korszak: 1962-71.
Darabszám: 288
Motor: 2 x 185-290 LE
Chris Craft
Hossz: 8,02-8,30 m
Szélesség: 2,62 m
Jelenlegi piaci hozzáférhetőség: ritka

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink