Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
95. Hajó Magazin,
2003. június

Konstruktőrök harca
America's Cup
Konstruktőrök. ők az America's Cup titokzatos hősei. A világ legjobb szakemberei, a legmodernebb csúcstechnikát segítségül hívva küzdenek a sebességtöbbletért.
"Egy hajó akkor válik gyorssá, ha kiiktatod azokat a tényezőket, amelyek lassúvá teszik" - hangzik a régi közhely. De mely tényezők ezek? Hogyan fejlesztik hát a konstruktőrök a hajókat? Hogyan tesznek szert a csak tizedesekben kifejezhető többletsebességre?
Egy biztos: az idei America's Cup sorsa nem a hajókon múlott.

Itt a vége.
Around Alone
Legutóbbi számunk lapzártájának idején az Around Alone szólóvitorlázó földkerülő verseny résztvevői még javában versenyeztek az utolsó szakaszon, ám az aktuális helyzetből és az első négy szakasz alapján megjósolható volt a végső sorrend. Azóta a hajók célba értek, és nem történt olyan esemény, ami felborította volna a papírformát.

Szél nélkül nehéz
Csillaghajó Tavaszi Európa-bajnokság
Egy a lényeg: megvan. Öt futam nagy nehezen, de sikerült. Erdélyi Béci, a verseny rendezője nyilván gyomorfekélyt kapott, de összehozta. Az összes vitorlázható szelet meglovagolta az Eb hete alatt, és sikerült ebből kihoznia a maximumot. Pedig sokan fel is adták. Rossz érzésekkel telve elhagyták a tartaléknap előtt a versenyt. A Balaton a legszebb augusztusi arcát mutatta. Májusban.

Újabb verseny az Adrián
I. British Columbia Company Kupa
Május elején rendezte meg a Sail-Ing Kft. - az elsősorban deckcipőiről ismert British Columbia Company támogatásával - első önálló tengeri vitorlásversenyét. A gomba módra szaporodó adriai magyar versenyeket figyelve sokan megkérdőjelezték, hogy egyáltalán lehetséges ebben a műfajban valami újat alkotni. Kiderült, hogy lehet.

A Racer Cruiser
Extra Dry
Az elmúlt öt évben több mint egy tucat hajón vitorláztam. az Adrián, az Égei- és Jón-tengeren versenyeztem vagy túráztam. A hajók általában 41 és 45 láb közötti tipikus charterhajók voltak, melyek közül egyértelműen kiemelkedett a 45F First - az Euphorie. Kipróbálhattam egy 42 lábas katamaránt is, és néhány napig mentem egy 18 méteres kétárbocos fahajóval. Tavaly ősszel közelről is láttam az Extra Dryt, csodáltam, ahogy elhagyott bennünket. Érthető kíváncsisággal vártam, hogy megtudjam, vajon belülről is érezhető-e a különbség az átlagosnak tekinthető adriai vitorlások és a Racer Cruiser között. Hiszen az eredetileg Whitbred hajónak épülő, de 74 láb hosszúsága miatt végül onnan kiszoruló Extra Dryt minden komforttal felszerelték.

Tovább...

Nautic 111, Baby Boat
Hajóbemutató
Emlékeznek a Renault-reklámra? Mindent tud, amit a nagyok. - Igen fiam, mégsem lehet a tiéd - mondja a sejk. - Miért apa? - Mert nem elég drága, fiam. Amíg nézegettük, szereltük, felemeltük és összeraktuk a Nautic 111-est, nekem folyton ez a klip járt az eszemben. Persze, a vízen eszembe jutott más is.

Tovább...

A Szelényi
Portré
Azért szeretem Szelényi Károly képeit, mert tiszták, tárgyilagosak, egyszerűek, ám nem szürkék, hanem közlik, hogy mondjuk a Balaton-felvidéken készültek, és csak ott készülhettek. Egy templom, egy táj vagy egy festmény. Nem többet mondani, csak ezt visszaadni, ezt (ami lényeges) látni és láttatni - talán ez a legnehezebb. Neki sikerül.

Tudomány a rengetegben
Túracélpontok: Zirc
Zirc festői szépségű kisváros a Cuha-patak völgyében, a Bakonyt átszelő ősrégi (ma 82-es) út mellett. A magyarok már röviddel a honfoglalás után letelepedtek ezen a területen, amely később királyi vadászbirtok lett. Jelentősége akkor nőtt meg, amikor III. Béla király 1182-ben cisztercita apátságot alapított itt. A török elleni harcok idején Zirc elpusztult, a 18. század első negyedében a betelepített német családok építették újjá. 1814-ben lett a magyarországi cisztercita rend tartományi székhelye. 1984 óta városként működik.

Tovább...

Subaru Forester
Autóbemutató
Az új Subaru Forester teljes egészében átalakított formáció, őrzi elődje vonzerejét, mégis külön egyéniség. A Subaru filozófiájának ismeretében joggal várható el, hogy a ralivilágbajnoki adottságok is érezhetők legyenek. Így is történt: a ralifutamokon már sokszor bizonyító boxermotorokat, valamint a legendás állandó összkerékhajtást kombinálták a tökéletesen egyenes vonalú hajtáslánc-elrendezéssel és korszerű futóművel.

Árbocállítás
Technikai tanácsadó
Az alábbiakban részleteket közlünk Ivar Dedekam "Élesedj és Gyorsulj!" című könyvéből. A szerző ezekkel a szavakkal ajánlja művét: "Ez a könyv röviden, lényegre törően bemutatja, miként tudunk a hajónkból még jobb teljesítményt kihozni. Az alap- és a bő szeles vitorlák, a kötélzet-rudazat állításának elméleti alapjait és gyakorlatát sok-sok ábra teszi érthetővé, szemléletessé. Ajánlom a könyvet tanítványaimnak és minden vitorlázónak, aki nem elégszik meg azzal, ha jól megy a hajója. Menjen még jobban!"

Sirocco a műhelyben
Hajófelújítás
A Nemere II. után megújul a Balaton másik hatalmas cirkálója, a Sirocco is. Ezt a munkát úgyszintén a Navalia műhelyben végzik, Cittel Lajos vezetésével. Dobó Pállal, a cég jelenlegi tulajdonosával és Cittel Lajossal, a Navalia ügyvezetőjével beszélgettünk.

Mini 6.5 Proto
Hajóbemutató
Mit keres egy óceáni versenyhajó a Balatonon? A válasz egyszerű, elfér. Hiszen mindössze 21 láb hosszú. A történet Fa Nándorral kezdődik. 2001-ben útjára indította a TBS Nagydíjat, az első Balaton-kerülő szóló vitorlásversenyt. Ekkortól már csak idő kérdése volt, hogy mikor kerül egy 6.5-ös mini a tóra. Tavaly is szó esett már erről, de valószínűleg a magas ár miatt meghiúsult a dolog. Az idén Nobilis Kristóf és Fa Nándor közös erőfeszítéseinek köszönhetően itt van a legutóbbi Minitransat verseny hetedik helyezett hajója. A mecénások döntése alapján az idén ifj. Scholtz Imre vitorlázik vele.

Tovább..

Hajót vízről
Lellei hajókiállítás
A Balatoni Hajózási Rt. negyedik alkalommal rendezte meg hajókiállítását Balaton Boat Vízisport- és Szabadidő Kiállítás néven a balatonlellei kikötőben. A szervezőket és a kiállítókat kegyeibe fogadta az időjárás, végig nyáriasan meleg idő kísérte a rendezvényt. A kiállításról Cziráki Mártával, a BHRT kikötői csoportvezetőjével beszélgettünk.

Motorcsónak
Marina de Vilamoura
Yamaha-bemutató és -teszt, 2003
A Yamaha Motor Europe nagy figyelmet szentel termékei színvonalas bemutatásának. A cég számára kiemelten fontos, hogy megtartsa piacvezető pozícióját a külmotorok szegmensében. Már hagyománnyá vált, hogy évente összehívják a kontinens szakfolyóiratainak újságíróit és fotográfusait. Ezeken a bemutatókon, számos egyéb színes program mellett, jelentős szerepet kap annak ismertetése, hogy az aktuális termék milyen technikai fejlesztés gyümölcse, és az is, hogy milyen eredményeket ért el. Minden alkalommal a népszerű turisztikai központok közül választják ki az új motorok szemlére bocsátásának színhelyét, ahol méltó körülményeket tudnak biztosítani a friss fejlesztések kipróbálásához. Idén a Portugália déli tartományában, Algarve-ban található Marina de Vilamourán ejtették meg a tesztelést.

Épülő óriás
Azimut 116
A motoros jachtok ismerőinek nem kell bemutatni az Azimut céget, az egyik leghíresebb olasz gyártót. Eddig 39 lábtól 100 lábig kínálták elegáns típusaikat, ám most nagy az izgalom a viareggiói telepen: ebben a szezonban elkészül és vízre száll az új Azimut 116-os.

Tovább...

Szörf
K. O. a windszörfözésben?
Supercross - az új diszciplína
1998-ban türelmetlenül várták, hogy a PWA, a profi windszörfösök csúcsszervezete bevezesse a freestyle-t mint hivatalos versenyszámot. Az elmúlt öt évben a freestyle a legdinamikusabb versenyformává vált, és szinte kiszorította a pályaversenyeket. (A mentőövet a Formula Windsurfing megjelenése adta.) 2003-ban a PWA döntéshozói új, potenciális versenyszámmal, a supercross (vagy Super X) koncepciójával álltak elő.


El a lábakkal!
Radikalizálódnak a szörfmanőverek
A windszörfözés fejlődéstörténetében a manőverek eljutottak az emberi képzelőerő határáig. Eljött a nap, amikor egyesek azt mondták, hogy "radikálisabb már nem lehet ez a sport". De évről-évre eljutunk ahhoz a felismeréshez, hogy egy kicsivel mégiscsak radikálisabb mindaz, ami a windszörfdeszkán történik.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink