Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Mini 6.5 Proto
95. Hajó Magazin, 2005. június

Mit keres egy óceáni versenyhajó a Balatonon? A válasz egyszerŰ, elfér. Hiszen mindössze 21 láb hosszú. A történet Fa Nándorral kezdődik. 2001-ben útjára indította a TBS Nagydíjat, az első Balaton-kerülő szóló vitorlásversenyt. Ekkortól már csak idő kérdése volt, hogy mikor kerül egy 6.5-ös mini a tóra. Tavaly is szó esett már erről, de valószínŰleg a magas ár miatt meghiúsult a dolog. Az idén Nobilis Kristóf és Fa Nándor közös erőfeszítéseinek köszönhetően itt van a legutóbbi Minitransat verseny hetedik helyezett hajója. A mecénások döntése alapján az idén ifj. Scholtz Imre vitorlázik vele.

Bob Salmon 1977-ben találta ki a Minitransat vitorlásversenyt. A francia hatóságok berzenkedtek az ötlettől, hogy egyesek 21 lábas hajókkal akarnak átkelni az óceánon. Ráadásul úgy, hogy mindenki egyedül van a fedélzeten. Aztán meghajoltak a vitorlázó elszántsága előtt. Bob Salmon kezdetben csak egyetlen feltételt szabott: a hajótest legnagyobb hossza maximum 6,50 méter lehet.
Mára a Mini 6.5 osztály legfontosabb eseménye a transzatlanti futam, melyet kétévente rendeznek. Az idei év a Minitransat jegyében telik a 6.5-ös vitorlázók életében.
Az osztály igazi csemegét jelent a hajótervezők számára. Itt lehet igazán költséghatékonyan tervezni. Ráadásul jó vitorlázóktól kapják folyamatosan a visszajelzéseket. Itt jelent meg először a vízballaszt, a billenthető tőkesúly, a dupla kormánylap, a rostanyagú állókötélzet, és jó néhány, azóta közismert újítás. A mezőnyben rendszeresen találkozhatunk a legismertebb tervezők alkotta prototípusokkal. Jean-Marie Finot, Pascal Conq, Marc Lombard, Jean Berrett, és még sokan mások készítenek újabb és egyre ötletesebb darabokat.
A hajó súlya 1977 óta 1200 kg-ról 800-ra csökkent, a cirkáláskor használt maximális vitorlafelület 29 m2-ről 42-re, a bő szeles pedig 45-ről 105-re nőtt. Ezzel egy időben az átlagsebesség is fantasztikus ütemben emelkedett, és a kezdeti 4,5 csomóról mára elérte a 6,5 csomót. A hajók optimális körülmények között képesek ennél lényegesen nagyobb sebességgel is haladni: a napi rekord eléri a tizenkét csomós átlagot, míg a mért maximális sebesség húsz csomó.
A hajótest hossza - a kormányok és vereteik, illetve az orrsudár és alsó feszítőveretei nélkül - nem haladhatja meg a hat és fél métert. A napelemek és a szélkormány túlnyúlhat a hat és fél méteren. A hajó hossza függőleges síkok között mérendő, és a forstágot, valamint a backstaget a hajó hosszán belül kell rögzíteni. A tőkesúly aljától az árboc csúcsáig mért távolság legfeljebb tizennégy méter lehet, a hajó maximálisan két métert merülhet. A baum teljesen felhúzott nagyvitorla esetén nem lóghat túl a tükör vonalán. A cockpit szintjének legalább tizenöt centiméterrel feljebb kell lennie a vízvonalnál. A billenthető tőkesúllyal, árboccal és kötélzettel mért legnagyobb szélesség a három métert érheti el. A minimális oldalmagasság 0,75 méter. A tőkesúly bulbájának megengedett legnagyobb szélessége 450 mm, anyagának fajsúlya nem haladhatja meg az ólomét. Tilos titániumot használni. A vízballaszt maximálisan 400 liter lehet. A hajónak - az árboc végén 45 kg súllyal - a legrosszabb tőkesúly- és ballasztállásnál is fel kell állnia. A nagyvitorla szőtt poliészterből, az orrvitorla szőtt és filmpoliészterből, a spinnaker nejlonból varrható.
Eddig a száraz tények. Szerettünk volna a hajóval vitorlázni is, erre azonban nem volt lehetőség. A megbeszélt időpontban semmilyen szél nem fújt. Végül kihajóztunk, és a mini be is bizonyította, hogy a legkevesebb széllel is képes haladni, ennél többre azonban nem jutottunk. A hajó szerelvényezettségét azonban megismerhettük.
Tényleg fantasztikus. Sehol nem lehet felfedezni az óceán nyomát. Minden szerelvény versenyhajós méretŰ. A lehető legkisebb súlyra méretezett. A rudazat nincs eloxálva. Minden veret csak abba az irányba erős, ahonnan a terhelést kapja. A hajótest fából épült, és minimális komfortot kínál.
Mindent, illetve szinte mindent a cockpitből lehet állítani. Kiforrott hajó. Egy csomó ötlet fedezhető fel benne, melyeket nyilván egymástól lesnek el az osztály vitorlázói. Az elmúlt 25 év valamennyi tudása beépült ebbe a hajóba. Aki nyerni akar, annak megint ki kell találnia valami újat. Tudja ezt ifj. Scholtz Imre is. ő a 2005-ös Minitransatra készül. Addigra olyan szinten megtanul vitorlázni a mostani hajóval, hogy meg tudja határozni majd, milyen legyen az új. Ez egy ilyen osztály. Forma-1, mondanám, ha nem sütnék rá mindenre ezt a bélyeget, ami egy kicsit több az átlagosnál. Ebben az osztályban azonban tényleg nem lehet nyerni egy két évvel korábbi hajóval.
A feladat adott, az első lépéseket Fa Nándor és Nobilis Kristóf segítségével már megtették. De a felkészülés még csak most kezdődik. Meg kell tanulni hajót tervezni, navigálni, rádiózni, angolul, óceánon vitorlázni, éhezni, szomjazni, szinte alvás nélkül. Ha mindez sikerül, akkor nekünk már csak egy dolgunk marad, szorítani az első magyar hajóért a 2005-ös Minitransaton.

Litkey
Fotó: Bujnovszky Tamás

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink