Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Balaton 25-ös, a túlélő
97. Hajó Magazin, 2003. augusztus

A hajót Szilágyi István tervezte a Balatonfüredi Hajógyár munkatársaként 1984-ben. Akkor már komoly nehézségekkel küzdött a vállalat, mert a Balaton 24-es gyártása nagyon megdrágult. A tervezésnél lényeges szempont volt, hogy minél több műanyag elem kerüljön a belső térbe, ezáltal csökkentették a gyártás költségeit. A dolog érdekessége, hogy az akkori szükség mára érdemmé vált, és emiatt érezzük ma is korszerűnek a 25-ös belterét.

A terv életképesnek bizonyult. Ékesen példázza ezt, hogy mára 186 ilyen hajó épült. A hajók jó komfortfokozata, balatoni használatra ideális méretei, könynyű kezelhetősége és kedvező ára jelentősen hozzájárul a sikerhez. Más is kell azonban ahhoz, hogy egy hajó ennyi év után is versenyképes maradjon a piacon. Szükség van egy olyan gyártóra, aki képes magas színvonalon és megfizethető áron kínálni a terméket. A Vega Yacht elkötelezett a típus mellett. Negyvenhárom Balaton 25-öst ők építettek, s talán nem túlzás azt állítani, hogy a legkiforrottabb hajók az ő műhelyükben készülnek. A cég munkatársai éveken át versenyeztek a hajóval, így sok tapasztalatot gyűjtve finomították, javítgatták a típust.
Egy barátomnak kerestünk hajót a Balatonon. Mindent megnéztünk, ami szóba jöhetett. Cirkálótól a modern kajütös kis versenyhajókig. Többször már-már eljutottunk a megegyezésig, de mindig közbejött valami. A Vega Yacht Balaton 25-ösét egyedül nézte meg. Teljesen le volt nyűgözve.
- A hajó minősége kifogástalan. Olyan - mondta -, mint az általad legjobbnak tartott magyar hajóépítőnél. Ha nem jobb - tette hozzá.
Végül is nem vett Balaton 25-öst, mert ragaszkodtak az állómagassághoz, de az a gyanúm, hogy vásárolnak ők még hajót Láng Péteréktől.
A hajó jellegét tekintve a túravitorlás kategóriába sorolható. A szalonban és az orrkajütben négy felnőtt számára van alvóhely, utazókapacitása hat fő. Tőkesúlya (800 kg) viharos szélviszonyok között is tökéletes stabilitást biztosít. 29,6 m2-es alapvitorlázattal és nagy felületű kormánylapáttal rendelkezik, manőverezőképessége jó és biztonságos széles széltartományokban. Tágas munkatere nemcsak a kikötőben és a szabadidősportban kényelmes, hanem a versenyeken is biztonságos, bő mozgásteret nyújt a kormányosnak és a legénységnek. Az alapkivitelre is igényes deckszerelvények kerülnek (Easy lock, Harken stb.), a szalon részben folyó vizes mosogató található, és szintén szériatartozék a motortartó bak és a fürdőlépcső.
A hajó mindössze egy húszat merül, ennek ellenére csak nagy gázzal tudtunk a füredi móló nyugat oldaláról kitolatni. Könnyen és gyorsan felszereltünk. Szép nyugati szél fújt. Optimális vitorlázóidő. A 25-ös tágas cockpitjában kényelmesen elfértünk ketten. A leekocsi a kabinbejárat elé került, így nem foglal el helyet a cockpitból. Cserébe viszont egy kicsit messze van a kormányosnak. Kényelmes jó ülés esik a belső padon. Ha dől a hajó jól meg lehet támaszkodni a leeoldali cockpitfalon.
A hajó szépen egyenletesen fut. Négyes szélben kényelmesen vitorláztunk úgy, hogy két kört tekertünk a rollreffen. Eszembe jutottak Szilágyi István szavai: "Ma már nagyobb vitorlázatot tennék rá." Biztosan nem ártana, de a hajó így is kellemesen halad. Helyén van a súlypontja, jól fordul. A Füred előtti hegyes kis hullámokon nagyon jól viselkedett. Érezni lehetett, hogy nem kerülne bajba nehezebb viszonyok között sem. Ketten könnyedén kezeltük a hajót, de egyedül sem okoz igazi fejtörést. Egy gyakorlott vitorlázó könnyedén, egymaga képes ellátni minden feladatot.
A hajó méretei minden kényelmi berendezés elhelyezését lehetővé teszik, bizonyos korlátozások mellett. A motor gond nélkül beépíthető. Konyha és önálló mosdó kialakítására nincs lehetőség. Azért a "szalonban" elhelyezhető egy kis tűzhely és egy mosdó, és természetesen az orrkabinban helyet találunk a kémiai WC-nek is. Sokak első hajóként veszik számításba a Balaton 25-öst. Megfizethető árával, szép, igényes kidolgozásával és nem utolsósorban biztos, kényelmes futásával igazán alkalmas erre a szerepre. Az első hajót vásárló fiatalok pedig együtt tudnak élni a méret által korlátozott komfortszinttel. Annál is inkább, mert ez a méret ma még szabadságot is biztosít. Egyelőre a 25-össel kedvünk szerint túrázhatunk a Balatonon. A hajó merülése lehetővé teszi, hogy különösebb tervezés nélkül induljunk útnak. Erre a legtöbb balatoni hajósnak egyre kevesebb esélye van.

Litkey
Fotó: Szekeres László

Technikai adatok
Hossz: 7,62 m
Szélesség: 2,45 m
Merülés: 1,20 m
Árbochossz: 9,20 m
Vitorlafelület: 29,6 m2
Súly: 1760 kg
Tőkesúly: 800 kg

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink