Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Feeling 32-es
98. Hajó Magazin, 2003. szeptember

Az egyre elkeserítőbb balatoni vízállás miatt lassan a Feeling lesz az egyetlen választható hajó. A testkieles hajóépítés nagymestere tökéletes megoldást kínál az állandó felülésekben megfáradt balatoni hajósnak. Mindezt úgy, hogy közben semmi jóról nem kell lemondani, amit eddig megszoktunk. Sőt. A hajót nyolc különböző alapkivitelben kínálják, de a harmincegyféle gyári extrával a lehetőségek tára szinte kimeríthetetlen.

A hajót Michel Joubert és Patrick Roseo tervezte, elsősorban óceáni part menti hajózásra. Olyan vizekre, ahol nagy az árapály. Korábban a dupla kieles hajók járták ezeket a vizeket, de a két kormány és a két kiel annyit ront a menetteljesítményen, hogy új megoldást kellett keresni. A Feeling volt az első hajógyár, amely felvállalta a testkieles hajók sorozatgyártását. Az ötlet nagyon egyszerű. A hajó stabilizálható a héjba erősített tőkesúllyal is. Igaz, így több súlyra van szükség, mint a hagyományos fin-kiel esetében. Amit azonban elvesztünk a vámon, annak egy részét visszanyerjük a réven. A hajó oldalcsúszását megakadályozó svert ellenállása a vízben lényegesen kevesebb, mint a fin-kielé. Tehát a hajó nem lesz lassabb, merülése pedig annyi, amennyit a kormány merül.
Jólesett az alacsony merülés a legendásan kevés vizű badacsonyi kikötőben. Némi svert engedése után a hajó kormányozhatóvá vált. Kissé zavart a lehatárolt kormány, de nagy motorral tolatva legalább nem tud teljesen kifordulni, ha véletlenül kiveszi a kezemből. A hajó azonnal reagál az irányváltó utasításaira. Jó tudni azonban, hogy kevés sverttel nem kormányozható olyan jól, mint ha az egészet leengednénk. Ilyenkor egy kicsit oldalra csúszik, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy lényegesen nagyobb íven fordul a hajó. Amint lehet, érdemes tehát teljesen leengedni a svertet.
A fedélzet kialakítása nagyon elegáns és biztonságos. A masszív tíkfa borítás rendkívül kellemes látványt nyújt. Ez természetesen az extrafelszerelés része. (Csak halkan jegyzem meg, hogy a badacsonyi hajó most alapáron vásárolható meg, és tele van extrákkal. Ez legalább három millió forint megtakarítást jelent.) Szóval, a tíkborítás gyönyörű. A cockpit kialakítása szinte tökéletes. Számomra még mindig nagyon hiányzik - nemcsak ebből a hajóból, hanem a kategóriából általában - az apró tárgyak helye. Nem lehet letenni a mobiltelefont, a napszemüveget vagy a cigarettás dobozt. Pedig jó lenne, és ez egészen addig így van, amíg a cockpitba beépített asztal kerül. Az pedig 38-40 lábnál kezdődik.
A hajó kezelése két személy esetén igazán kényelmes. Az egykezes hajózás autopilottal ajánlott. A hajó egyenesfutása jó, de a génua és a fallcsörlők egy kissé távol esnek a kormányállástól. Kellemes dolog, hogy a génuacsörlőt a sprayhood védelmében lehet állítani. Komoly vízen, nagy hullámokban értékes energiát spórol meg így a legénység.
Ha az ember nem szeretett bele a Feelingbe a fedélzet láttán, akkor nem érdemes továbbmennie. Ha azonban igen, akkor a benti látvány miatt sem fog csalódni. A belső elrendezés a klaszszikus tengeri hajózást segíti. A kabinlejárat mellett jobb kéz felől nyílik a mosdó, előtte van a navigációs asztal. Balra az achterkabin és a konyha kapott helyet. A mosogató meglepő módon kikerült a konyhából, középre, a szalonasztalhoz rögzítve szerelték fel. Az orrkabin helykínálata ebben a méretben pazarnak számít. A teljes belső tér sok fényt kap, és minden ablak elsötétíthető. A berendezés minősége, anyagai és kidolgozása kifogástalan.

Litkey
Fotó: Szekeres László

Technikai adatok
Hossz: 9,68 m
Vízvonalhossz: 8,70 m
Szélesség: 3,42 m
Merülés: 0,65-1,90 m
Súly: 4,1-4,45 t
Vitorlázat: 51,2 m2
Spinnaker: 70 m2
Víztartály: 200 l
Üzemanyagtartály: 70 l

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink