Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató: Lagoon 410
Más szemmel
103. Hajó Magazin, 2004. február

Nem szoktunk korábban bemutatott hajókról ismét írni. Most csak azért teszünk kivételt, mert a Lagoon 410-es 120 centiméteres merülésével kiváló megoldást jelent az alacsony vízállású Balatonon. Mivel ezzel a hajóval már öt évvel ezelőtt vitorláztunk, érdemes feleleveníteni az emlékeket. A nézőpontunk is megváltozott az évek során. Akkor a viszonylag friss modell mérete és menettulajdonsága egészen más hatást gyakorolt rám, mint ma. Mára hozzászoktunk itthon is a nagyhajókhoz. Negyven-negyvenöt láb hosszú egytestű hajókat szép számmal látni a balatoni kikötőkben is. Túrakatamarán azonban ma még alig van. Én csak egy trimaránt ismerek.

A katamaránok stabilitását a két test egymástól való távolsága adja. Ezekre a hajókra nem szerelnek tőkesúlyt, így a merülésük is jelentősen kisebb lehet, mint az egytestűeké. Egy katamarán esetében ahhoz, hogy kényelmes, jól vitorlázható hajónk legyen, nem kell alternatív megoldásokat találni a kiel rövidítésére. Egy ilyen hajó a tengeren is alig merül valamit. Kétségtelen azonban, hogy el kell fogadnunk, a megszokottól lényegesen eltérő vitorlást kapunk. Mindenki tudja, hogy a katamarán gyorsabb, mint az egytestű hajó. A Lagoon 410-es azonban nem egy repülőgép. Valóban gyorsabb a vele egy kategóriát képviselő túrahajóknál, de senki ne gondolja, hogy ezzel majd versenyeket fog nyerni. Nem arra készült. Viszont olyan komfortot nyújt, ami az egytestű hajókon elképzelhetetlen. A Lagoon egészen friss szélben is éppen csak, hogy megdől. A balatoni hullámok meg sem ingatják.
A Lagoon a Bénéteau csoport tagja, ennek megfelelő magas műszaki tartalommal látják el. A masszív - hét tonna súlyú - katamarán finom eleganciával berendezett belső teret kapott. A napvédővel szerelt cockpit és a szalon szervesen kapcsolódik egymáshoz. A cockpit padlózata gyakorlatilag egy síkban épült a szalonéval, így szép időben közös életteret alkotnak. A cockpitban kényelmes "kerti asztal" mellé lehet letelepedni. A szalon jobb oldalán helyezték el a konyhát, a bal oldalra a térképasztalt, közéjük kényelmes ülőgarnitúra került. A konyhában két hatalmas hűtő, kétégős, sütős gáztűzhely és mikrosütő tartozik a felszereléshez. A körpanorámás ablakoknak köszönhetően jól követhető a hajó mozgása ebből a helyiségből is. Kétoldalt egy-egy lépcső vezet le a hajótörzsekbe, ahol oldalanként két-két kabint építettek. A kabinok a hajótestek két végébe kerültek, nyitható tetőablakkal, szekrényekkel és franciaággyal vannak szerelve. Minden kabinhoz külön fürdőszoba tartozik, amelyek a lakótérből közelíthetők meg. A két hátsó kabinból fuxablak nyílik a víz felé, csillogó, zöldeskék fénnyel vonva be a szoba falait.
A fedélzet olyan ínyencségekkel várja a gyerekeket, mint a két hajóorr közé feszített hatalmas trambulin, amely könnyedén megbirkózik a felnőttek súlyával is. Körben korlát védi az utazókat. A hajótükör két oldalán lépcső vezet a vízhez. A felfújható motoros számára kialakított emelő is a farrészben található. Erre egyébként csak a nehezen megközelíthető sziklás part közelében van szükség, mert az egyhúszas merülésének köszönhetően a homokos strandot a hajó maga is megközelítheti.
A kikötőben a katamarán használata gyakorlatot igényel. Érdemes vásárlás előtt skipperrel együtt kibérelni egy ilyen hajót, és megtanulni a kezelését. A katamarán másként mozog a vízben, mint az egytestű hajók. Ezeket a reakciókat meg kell tanulni. A két testbe szerelt motorok sok manővert megkönnyítenek; a hajó gyakorlatilag egy helyben megfordítható. Erős szélben kell igazán észnél lenni, mert a viszonylag könnyű test nagy felületet mutat a szélnek. A vitorlázat felszereléséhez métereket kell gyalogolni. A nagyvitorla-betekerő az árboctalp mellé szerelt csörlővel kezelhető, a génuát a cockpit jobb oldala mellett lehet kitekerni, míg a behúzó kötelét a kabintetőre vezették. Figyelni kell, hogy a felszerelést szélbe állva kezdjük, mert a pilot egyébként nem tudja irányban tartani a hajót. A génua és a nagyvitorla behúzási pontja sínen állítható. A leekocsi sín állítókötele és a nagyvitorla-behúzó közös csörlőre fut, mindkettő előtt fallstopperek dolgoznak.
Tízcsomós szélben négy-öt csomóval halad a Lagoon. Az 1,20 méteres merülés előnyei nem ebben a szélben mutatkoznak meg igazán. Ötven foknál élesebben nem lehetett vele vitorlázni, és a térnyerést jelentős csúszás is csökkenti. Erősebb szélben a sebesség növekedésével javul a katamarán cirkálóképessége. A hajó tud stabilan rohanni húsz csomóval, ami komoly teljesítmény még egy versenyhajó számára is. A Lagoon 410-es pedig egy túrahajó. Opcióként rendelhető aszimmetrikus spinnaker, melynek használatát ma már egy kis orrsudár segíti. 1999-ben még ez a szerelvény kissé bonyolultabban működött.

Litkey
Fotó: Szekeres László

Technikai adatok
Hossz: 12,37 m
Szélesség: 7,09 m
Merülés: 1,20 m
Vízkiszorítás: 7,24 t
Vitorlázat: 89m2
Tervező: Marc Van Peteghem
és Vincent Lauriort Prévost
Kategória: A (10 fő)

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink