Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Flying Star
104. Hajó Magazin, 2004. március

A Flying Star ausztrál tervezőjének az volt a célja, hogy egy olyan hajót készítsen, amely mindenki számára elérhetővé teszi egy szkiffel való vitorlázás élményét. Erőfeszítéseit siker koronázta. Olyan hajó született, amely rendkívül komoly teljesítményre képes, ugyanakkor egyszerű vele vitorlázni. A Flying Star 2002-ben mutatkozott be. Tavaly részt vett a genfi-tavi Bold'Or-on, ahol abszolútban a tizedik helyen végzett. A 12 méteres katamaránokkal teletűzdelt mezőnyben ez bizony szép eredmény. A hajók természetesen indultak a Gorlán és a Centomiglián is. Az olaszok arra a legbüszkébbek, hogy a Gorlán mindegyik Flying Star épségben maradt.

Ez a hajó azoknak való, akik kedvelik a modern vitorlázást, akiknek fontos a sebesség, akik élvezik a nagy rohanást, de már nem akarnak egész nap egy dróton lógva akrobatikus mutatványokat végezni. Valóban lehetséges kényelmesen vitorlázva átélni azt az élmény, amit csak egy 49-es vagy egy hasonló szkiff nyújthat? Én azt hiszem, igen.
A hajóval októberben, egy trieszti versenyen volt alkalmunk vitorlázni. A csapatból korábban senki nem ült még szkiffben. Mégis pillanatok alatt otthon éreztük magunkat. Egyszerű kezelhetősége és fantasztikus sebessége magával ragadó. Könnyedén megsiklik kreuzban is, raumban egyes-kettes szélben eléri a tíz csomót, négyes szél fölött pedig könnyedén átlépi a húszcsomós sebességet. Ugyanakkor stabil marad, és jól tolerálja a legénység esetleges hibáit is. Mivel versenyben voltunk, igyekeztünk a legpontosabban elvégezni a manővereket, a gennakert pedig minél később lehúzni. Így előfordult, hogy kevesebben voltunk a kereten, mint kellett volna. A hajó azonban nagyon békésen viselkedett. A futam előtti bevitorlázáskor minden manőver gond nélkül, kényelmesen sikerült.
A hajó titka a súlyában van. Teljes tömege kevesebb mint négyszáz kiló. Az ehhez tartozó vitorlázat könnyedén mozgatja a hétméteres testet. A hajótest vákuumozott epoxi-szendvics, az árboca karbon, és az alumíniumkeretek is a lehető legmodernebb anyagból készülnek. A munka úgy van kiosztva, hogy mindenkinek jut feladat, de azt nem nehéz elvégezni, és nem igényel komoly fizikai erőt. A kormányos kezeli az albát, ezzel állítja a nagyvitorla nyitottságát. A nagyshot hátulról a második ember kezében van. ők azok, akik először kiülnek a keretre, és ők jönnek be onnan utoljára. A harmadik dolgozik a fockkal, amelyet minden fordulónál át kell húzni. A negyedik ember feladata a gennaker kezelése.
Cirkáló szakaszon kissé furán viselkedik a hajó. Nagyon finom jószág, nehéz vele egyenletes sebességet elérni. A pöffökben megugrik, a gyengülésekben hamar megáll. A sebesség szempontjából rendkívül érzékeny a legénység súlypontjára. Ez egyaránt igaz hossz- és oldalirányban is.
Bő szélben a hatalmas, 75 négyzetméteres gennakernek köszönhetően egyenletesebb a teljesítménye. Ebben a szakaszban végig nagyon jól kormányozható a gép. Az utolsó pillanatig lehet ejteni, és akkor megszűnik a döntőerő. Hátszélben érdemes leszerelni a ballont. A legjobb úgy, hogy meghalzolunk, de nem húzzuk át a gennakert, hanem szépen leveszszük a luvoldalon.
A fock egy rövid kocsin állítható és betekerhető. A nagyvitorlának az első és alsó élét lehet állítani, illetve a már említett albát. Leekocsi nincs, helyette a 49-esekről ismert fix háromszög van hátul. A kereteket két-két kötél rögzíti az árbochoz is, de alapvetően önhordók.
A hajót rendkívül könnyen össze lehet szerelni. A kormányt és a kielt ki lehet venni, így nem kell vízen tárolni, hanem jól sólyázható. Két-három ember könnyedén vízre teszi. A zsákos kielbe ólompogácsákat eresztenek, amelyeket alumíniumcsövek rögzítenek. Ez adja a tőkesúlyt. A pogácsák kiemelése után a svert kevesebb húsz kilónál, így könnyedén kivehető. Tárolóhellyel nem kényeztet agyon bennünket a Flying Star, de azért a külmotort el lehet rejteni a fedélzet alá, és hátul is van egy kis vízhatlan tárolódoboz, ahol a szendvicsek szárazon maradnak.
A hajót a lellei kiállításon ismerheti meg a magyar közönség. Biztos vagyok benne, hogy a Balatonon is bizonyítani fogja különleges képességeit. Érdemes kipróbálni! Ez egy olyan élmény, ami eddig elérhetetlennek tűnt, de most közvetlen közel került hozzánk.

Litkey

Technikai adatok
Hossz: 7 m
Szélesség: 2,43 m
Szélesség terasszal: 5 m
Merülés: 0,3-1,70 m
Tömeg: 380 kg
Ballaszttömeg: 80 kg
Alapvitorlázat: 36,5m2
Gennaker: 75m2
Motor: 2-4 LE
Legénység: 4 fő
A legénység ajánlott tömege: 250-320 kg

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink