Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató: Jeanneau Sun 2000
Francia elegancia
107. Hajó Magazin, 2004. június

Hogy lehetne egy húsz láb hosszú hajó egyszerre praktikus és szép? - ilyet nem lehet tervezni. Egy ilyen hajó vagy kényelmes és csúnya - nagy oldalmagasság, kiugró felépítmény -, vagy csinos, de nem lehet benne elférni. Vannak persze praktikák, rá lehet játszani a rútságra, el lehet érni a vásárló szívét ezer trükkel. A kis autók gyártói, akiknek ugyanitt szorít a cipő, régen tudják a receptet. Oliver Petit azonban mást csinált. Elvetette az axiómát, és tervezett egy szép kis hajót, olyat, amiben van hely. Kérem, ez ilyen egyszerű!

Petit nem talált ki semmi újat. Ismert formákból építkezett. A designer zsenialitása az egyes elemek összeválogatásában mutatkozik meg. Keveri a korszerűt a klasszikussal. A savanyút az édessel. Az eredmény lenyűgöző. A hajótest olyan, mint egy nagyra nőtt Europe moly. Ezzel nem lehet hibázni. Az Europe az egyik legszebb kishajó a világon. A színek a klasszikus stílust követik. Erre játszik rá a vitorla patinázott barna anyaga. Ehhez a stílushoz jól illeszkedik a kissé szögletes, magas felépítmény. És kész. Megszületett a csoda.
Ha eddig nem derült volna ki, elárulom, szeretem ezt az elegáns hajót. Pedig nem nekem való. Nagyon alul van vitorlázva. Túlságosan nagyhajósan viselkedik. Kizárólag a kikötőben az oszlopok közötti lökdöséskor éreztem igazán, hogy ez mégiscsak kis hajó. Egyébként nem. A mozgása, a reakciói olyanok, mint egy jól megtervezett sportos kieleré. Pedig nem az. A testbe öntöttvas ballasztot és svertet építettek. A svertkaszni eleje éppen csak beér a lakótérbe, valójában a cockpit alatt húzódik meg. A merülése így mindössze harminc centiméter, ami ne tévesszen meg senkit, mert legalább kétszer ekkora merülésre van szükség a motorozáshoz. Szél ellen vitorlázva pedig a teljes svertet használni kell, és még így is csúszik a hajó, amíg nem veszi fel a sebességet. Ez a pici vitorlák miatt csak lassan történik meg. Szerencsére a kormányra minden esetben reagál, oldalcsúszás közben is meg lehet vele fordulni. Ezt a manővert kis íven, könynyedén hajtja végre. A kikötőn kívül, amikor eléri az utazósebességet, jó az iránytartása.
Szerelvényezése a lehető legegyszerűbb. Mondhatnám úgy is, hogy eléri a szükséges minimumot. Az árboc két hátranyilazott szálinggal van szerelve. A vantnik a héjhoz csatlakoznak. Ez, kiegészítve az achterstággal komoly biztonsági tartalékot jelent. Az ilyen kialakítás azonban meghatározza a vitorlázat maximális méretét. Sajnos a tervező még ezt a szűkített lehetőséget sem használta ki, bőven elférne jó pár négyzetméter az orrvitorlán és a nagyvitorlán is. Leekocsi és fockkocsi nincs. A kabintetőn lévő egy pár csörlővel csak a fockot, illetve ha van, a spinnakert kezelik. A felhúzók az árbocon vannak rögzítve. Ez a kialakítás meglehetősen nehézzé teszi a szoliter vitorlázást. A kormány mellől nem lehet elérni a csörlőt, a felhúzókról nem is beszélve. Az igazán kényelmes hajózáshoz két ember kell. Így panaszunk sem lehet. Ez annak ellenére is igaz, hogy a fockroller az egyetlen luxus a fedélzeten. Az opciós lista része az orrsudár, amihez egy 32 négyzetméteres gennaker tartozik. Ezt a vitorlát szívesen kipróbáltam volna. Érzésem szerint, erősebb szélben szépen siklásba lehet ugrasztani a kis szépséget. Ezzel együtt sem lesz soha igazi versenyhajó. A cockpitban tíkfalécekbe támaszkodhatunk a lábunkkal, ha kicsit erősebb a szél. A biztonság kedvéért egy sor korlát fut körbe a fedélzeten.
A bemutatónkban szereplő Sun 2000-es egy vitorlásiskolában szolgál Aligán. Erre a célra tökéletes. A tágas cockpitban kényelmesen elférnek a tanulók, a hajó pedig nagyon barátságosan teszi a dolgát. Amikor mi ott jártunk, három felnőtt lakta. Elmondásuk szerint el lehet benne férni. Két méter hosszú és nyolcvan centiméter széles a két koporsóágy, és jut hely a csomagoknak is. Van egy kicsi szekrényke és egy mosogató. Nem luxuslakosztály, de sportembereknek megfelelő szállás. Az ágyak alatt is találunk rakodótereket. Az önürítő cockpit végében kialakított két láda könnyedén elnyeli a horgonyt és a kikötőköteleket. Jutott hely a fürdőlépcsőnek és a motortartó baknak is. Sőt, a cockpitban egy reggelizőasztal is felállítható, ami egy napvédő ponyvával kiegészítve kellemes pihenőhely.
A Sun 2000 jól sikerült kishajó. Látszik, hogy tengeren, part menti vitorlázásra is használható. Erre a célra valószínűleg tökéletes a vitorlázata. A Balatonra érdemes egy kicsit megnövelni azt, és akkor egy nagyon kellemes sportos kishajót kapunk. Fontos, hogy a felhúzható kormány és svert segítségével még a sekélyebb vizű déli parti kikötőkben is tárolható. Ki lehet menni vele a strandra, nem kell félni a felüléstől. És szép! Tudom, hogy ez egy meglehetősen szubjektív kategória, mégis, ha már legyőzött minket a műanyag hajók hada, a Sun 2000 megmutatta, hogy azért van remény!

Litkey
Fotó: Szekeres

Technikai adatok
Teljes hossz: 6,64 m
A test hossza: 6,20 m
Legnagyobb szélesség: 2,55 m
Merülés: 0,30-1,60 m
Tömeg: 1150 kg
Hálóhelyek: 4
Nagyvitorla: 15m2
Orrvitorla: 9m2
Spinnaker: 32m2
Tervezte: Oliver Petit
Alapára: 3 433 000 Ft + áfa

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink