Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Villamossal a Balaton körül
108. Hajó Magazin, 2004. július

Nem kellett jegyet vagy bérletet venni felszállás előtt, hiszen maga az utazás sem a BKV nagy sínfektetési programja nyomán jöhetett létre. Jelen villamosnak általában a tömegközlekedéshez is vajmi kevés köze van. Az eset így is rendhagyó, lévén elektromos motorcsónak is nagyjából annyiszor keresztezhette a balatoni hajós útját, mint a 4-es villamos.

Az illető járműre leginkább az elektromos jacht elnevezés illik, ha nem is grandiózus méretei, de eleganciája okán. Megpillantva ugyanis az ember jó időre elfelejti, hogy az elektromos meghajtás fölött kellene ámuldoznia, olyan lenyűgöző a hajó klasszikus szépsége. A hatást nyilván fokozza, hogy hazai vizeken ez a stílus még ismeretlen, így szokatlan is.
Nemzetközi viszonylatban más a helyzet, ugyanis a Velence 25' ahhoz az iskolához tartozik, melyet a Riva alapított az 50-es években, és olyan márkák erősítették, mint a Boesch, a Colombo és a Pedrazzini - egytől egyig luxusigényeket kielégítve. Napjainkban ez a stílus és formavilág reneszánszát éli, a nemzetközi motorcsónakgyártás elitjét alkotva.
A Velence 25' ugyan műanyag építésű, de a test formája hasonlít a nagy elődökére, a mahagónibetétek és a krómszerelvények pedig erősítik az illúziót. A hajó és a kárpitok színvilága is kifejezetten elegáns.
No, elég volt a bámészkodásból, hajóra fel! Az elindulást alig kíséri hanghatás, emlékeztetve arra, hogy elektro-hajóval van dolgunk. Az indulás dinamikája miatt ugyanis erről akár meg is feledkezhettünk volna. A kikötőből kiérve, és az utazósebességet felvéve persze már nyilvánvalóvá válik, hogy a szemünk nem fog kifolyni a nagy sebességtől, sőt a sapkát sem viszi le a menetszél. Végignézve a hajó kialakításán és felszereltségén, világossá válik, hogy nem is a gyors távolság-áthidalás lebegett az építők szeme előtt. Minden egy kellemes, vízen töltött nap szolgálatában áll: a tükörnél kialakított fürdő-trepni, a hatalmas napozófedélzet, a hét személynek is kényelmes cockpit és a bimini-tető. Sőt, az orrfedélzet alatti kis, kétszemélyes kajüt akár egy pár napos túrára is felbátoríthatja a hajóst. A magas építés miatt az esetleg lecsapó vihar sem okozhat jelentős galibát, becsapó hullámok formájában.



Az igazi kuriózum persze az erőforrás, ami lehetővé teszi, hogy a Velence 25' legálisan közlekedjen Magyarország és Európa tavain, fittyet hányva a belső égésű motorokra vonatkozó tilalmakra és korlátozásokra. Két, egyenként 12 kW teljesítményű villanymotorral, egyenes kihajtással van felszerelve. A két motor nemcsak a teljesítményt, illetve a sebességet teszi elfogadhatóvá, de csodálatosan precíz kikötői manőverezést is lehetővé tesz, akár a kormánykerék érintése nélkül is. A motortérben található 2 x 220 Ah kapacitású akkumulátor is, a hajó lelke. Egy feltöltéssel 6-7 órát képes folyamatosan haladni utazósebességgel. A teljesen lemerült telepek feltöltése hagyományos csatlakozóval, parti áramról történik. Egy éjszaka elegendő rá, és a töltés a jelenlegi áramárakon mindössze kb. 250 forint. Az akkuk 1200 töltési ciklust bírnak ki.

Technikai adatok
 
Hossz:
7,65 m
Szélesség:
2,45 m
Tömeg:
1,5 t
Teljesítmény:
24 kW
Maximális sebesség:
16 km/óra
Hatósugár:
60 km


 

 

 

 

A Velence 25' névből már gyanítható volt, hogy hazai fejlesztésről és építésről van szó. A terveket Simongáti Győző, a hajótestet a Schäfer-műhely, míg a teljes elektronikát a kisbéri Intermotor készítette. A tesztelt prototípuson az utolsó simításokat végzik. A különféle beállítások és módosítások után a gyártók megkezdhetik a szériatermelést.

Csőregh Zoltán
a szerző fotóival

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink