Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Lagoon 380
114. Hajó Magazin, 2005. január

A Lagoon cég az idén ünnepelte huszadik évfordulóját. Ma tizenhárom 35-67 láb hosszú modell közül válogathatunk. Még a legkisebb hajók is sokkal nagyobb teret kínálnak, mint akár egy másfélszer hosszabb egytestű, a sebességükről nem is beszélve.

 
Ez a hajó telelatnis nagyvitorlával
van szerelve
 

Sokszor elmondtuk már, de nem lehet elégszer ismételni. A katamarán más. Más, mint az egytestű hajók, gyorsabb, szélesebb, stabilabb, kényelmesebb. Gyorsan tegyük hozzá, általában. A jól tagolt horvát tengerpart védett vizein optimálisak a körülmények a katamaránozásra. Egy ilyen hajó a sima vizet szereti a legjobban. Ebben az esetben minden érvényes, amit az előzőekben írtunk. A nyílt tenger és az óceán már nagyobb kihívást jelent. Ott csak komolyabb felkészültséggel lehet katamaránozni. A hajó teljesen máshogy viselkedik a nagy hullámokon, mint az egytestűek, és mivel nincs tőkesúlya, a kockázatok is mások, de mi maradjunk egyelőre a horvát vizeken.
Amióta vitorlások léteznek, a hajóépítők legnagyobb gondja az, hogyan legyen hajójuk egyszerre gyors és stabil. Egy hajó akkor gyors, ha minimális a test ellenállása a vízben, gondoljunk csak az evezős hajók formájára. Egy ilyen test azonban teljesen alkalmatlan arra, hogy vitorlát szereljünk rá, mert azonnal felborul, hacsak nem szerelünk rá egy hatalmas tőkesúlyt, ami visszaállítja, mint a keljfeljancsit. A másik megoldás az, ha mellészerelünk még egy ugyanilyen testet. Ez utóbbi a katamarán. Minél szélesebb egy ilyen hajó, annál biztonságosabb, de annál lassabb is. A versenykatamaránok esetében mindig az a dilemma, hogy a versenyző minél többet szeretné egy testen tartani. Ezt akkor éri el a legkönnyebben, ha a két test közel van egymáshoz, de akkor erős szélben már nem elég a visszaállító nyomaték, csökkenteni kell a vitorlázatot és lelassul a hajó. Ilyenkor szélesebb szerkezet lesz az optimális.

 
A két test között a dingi
és a mentősziget
A hajó alig dől, sima vízen
nagyon kényelmes az utazás
 
A térképasztal és a szalon
A konyha mellett lehet lejutni a lakótérbe

Egy túrahajót természetesen senki nem akar egy testre állítani. A Lagoon 380-as ezért kényelmes szélességgel bír, amely pazar lehetőséget nyújt a belső tér tervezőjének. Xavier Fay élt is ezzel. A cockpit inkább egy teraszra hasonlít, és a kormányosállás a bal oldalon van. Két motor segíti a kikötői manőverezést, amire szükség is van ennek a széles hajónak a navigálásakor. A szalon és a konyha körpanorámás, egy hagyományos hajón egyszerűen megvalósíthatatlan ilyen kilátás. A hálóhelyek és a fürdőszobák a két testben találhatók. A tulajdonosi verzióban három kabin van. A jobb test a vendégeké és a gyerekeké. Mindkét oldalon a hátsó kabinok a nagyobbak. A charterverzióban a jobb és a bal oldal azonos a tulajdonosi kialakítású hajó bal testével. Elöl-hátul kabinok, középen egy közös fürdőszoba. A tulajdonosi verzió jobb oldalán egy hátsó kabin van, az első kabin helyén pedig egy hatalmas fürdőszobát alakítottak ki. Igazán bőséges a hely.

Technikai adatok
Teljes hossz:
11,55 m
Szélesség:
6,533 m
Merülés:
1,15 m
Tömeg:
5,9 t
Árboc magassága:
17,32 m
Vitorlázat:
78 m2
E.C. Certification:
A (8 fő)
Tervező:
Marc Van Peteghem
és Vincent Lauriot Prévost

Csakúgy, mint a fedélzeten. Itt aztán igazán jól lehet pihenni, félrevonultan olvasni, napozni vagy udvarolni. A hajó egy métert alig meghaladó merülésével könnyedén megközelítheti a partot. Olyan vizekre juthatunk el vele, melyekre egy hasonló méretű egytestűvel nem merészkedhetnénk. Ráadásul vitorla alatt legalább húsz százalékkal gyorsabbak vagyunk, mint a többiek. Igazi élmény. Aki szeret megdőlt hajón bukdácsolva vitorlázni, ne béreljen katamaránt, de ha olyan hajóban szeretne aludni, ahol nem csak egy vékony rétegelt lemez választja el a szomszéd kabintól, akkor a Lagoon 380-asnál nincs jobb választás, talán csak a 410-es.

A cockpit helykínálata elképesztő

Litkey
Fotó: Szekeres

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink