Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
ICE optimist
116. Hajó Magazin, 2005. március

A tavalyi DN-világbajnokság kapcsán hallottunk először róla. Azt gondolhattuk, hogy csak a megnevezésnek van köze a vízen használt optimisthez. Aztán az első képeket látva kicsit furcsának tűnt az ismert optimist rig egy jégszán felett. Nyilvánvalóan az egyik leglassabb vitorlás hajó vitorlázata nem lehet "optimális" egy óránkénti 60-70 kilométeres sebességre is képes szánon. Valóban nem az, de vajon az optimist vitorlázata vagy formája nem lehetne korszerűbb? Az ice optimist kitalálói a lehető legegyszerűbb, legolcsóbb jégszánt akarták megépíteni. Sikerült nekik.

Ice optimisttel az versenyezhet, aki még nem töltötte be tizenhatodik életévét a verseny ideje alatt. Az idei Európa- és világbajnokságot Lengyelországban, a Mazuri-tavakon rendezik március 3. és 6. között. A nemzetközi szövetségben jelenleg kilenc olyan országot tartanak nyilván, ahol van ice optimist flotta, közülük öt volt szovjet utódállam. Ha figyelembe vesszük, hogy az osztályelőírást 2002-ben alkották meg, ez nem is olyan rossz eredmény. Mi lehetünk a tizedikek.

 
Az árboctalp állítható
 
 
A kormánymű

Ebben a kis szánkóban Hodács Lajos, a hazai optimist dingi gyártója látta meg a fantáziát. Számára azért is lehetett érdekes ez az elképzelés, mert az ice optimist testet - a DN-nel ellentétben - lehet üvegszál erősítésű műanyagból is készíteni. A hídnak ma még fából kell lennie, de elképzelhető, hogy a jövőben ez a megkötés is eltűnik. Mint már említettük, a hajó rudazata és vitorlája teljesen megegyezik az optimistéval. A rudazatot három állítható merevítőkötéllel látják el. A szánkó hossza nem lehet kevesebb, mint 2700 milliméter és nem lehet több, mint 3000 milliméter. A szélessége legfeljebb két méter lehet. A korcsolyák mérete is meg van határozva. A szánkó teljes felszereléssel mindössze tizenhét kilogrammot nyom, könnyedén szállítható, és a garázsban sem foglal sok helyet. A korcsolyák saválló acélból készülnek, a tokjuk fa, amely karbonbevonatot kap, csökkentve ezzel a rezonanciát. Egyébként a hajó olyan, mint egy kis DN. Hátul két korcsolya van, elöl pedig egy darab kormányzott. Egy versenyképes hajó ára nem haladja meg az optimist vitorlás hajóét.
Itthon jelenleg négy kész hajó van. Három a Balatonfüredi Yacht Clubba került, ahol a fiatalok nagy lelkesedéssel használják őket. Egyet pedig a gyártó maga tesztel. Az már az első próbák során kiderült, hogy a szánkóval felnőttek is vitorlázhatnak. Természetesen ez alkat kérdése is, de egy átlagos termetű felnőtt férfi különösebb gond nélkül élvezheti a vitorlázást ezzel a kis szánkóval. Az ice optimist leggyengébb pontja a vitorla. Valójában nemcsak az a gond velük, hogy túl hasasak, hanem az is, hogy az anyaguk gyenge. Ezen a szánkón várhatóan más vitorlákat fognak majd használni, mint a vitorlás hajón. A shotrendszerrel is lényegesen nagyobb erőt lehet kifejteni, de úgy tűnik, hogy a rudazat jól bírja a terhelést.

Háttérben a polcon optimist vitorlás hajók, szemben a szán,
bal oldalt pedig a karbonbevonatú korcsolyák

Összefoglalva: a tervezők elérték céljukat. Igazán olcsó és jó kis szánkót készítettek, amely tökéletesen megfelel a DN utánpótlás-nevelő osztályának. A gyerekek megszokják a nagy sebességet, a szán vezetését és azt a különös taktikát, ami a jégvitorlás-versenyeket jellemzi. Reméljük, hamarosan Magyarországon is érdemes lesz ebben az osztályban versenyeket rendezni.

L. F.
Fotó: B. J.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink