Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Open 650
129. Hajó Magazin, 2006. április

Az Open 650-est a francia Finot-Conq csoport tervezte. Miért hívják opennek ezt a meglehetősen one design kishajót, ne kérdezzék. Talán azért, hogy a neve emlékeztessen a jóval nyitottabb - és ismertebb - Open 60-asra, amire egyébként minden ízében igyekszik hasonlítani.

Érdekes, de talán nem meglepő, hogy Finoték ismét terveztek egy jó kis hajót. Van ilyen sok a családban, Open 500-től az Open 750-ig. Egyiket sem mutattuk be eddig. Mind-mind egy lekicsinyített Open 60-as. Alig van különbség. Talán csak az építés során engedélyezett anyagokban. Mi teszi különlegessé ezt a sokadik osztályt, amely ráadásul már három éve létezik. A válasz az, hogy ezt a típus a Pauger Carbon fogja a jövőben gyártani Magyarországon.

 

A hajón igyekeztek mindent bemutatni abból, ami ma egy Open 60-ast jellemez. Jó ez vagy rossz nem tudom, de tény, hogy Franciaországban a vitorlázók szívesen versenyeznek ilyen hajókkal. A hajótest meglehetősen széles, két kormánnyal van szerelve. A tőkesúly felhúzható, de a 35 centiméteres legkisebb merülés nem optimális a sólyázásra, javallt a daru használata. A kielt egyébként a nagyvitorla felhúzójával kényelmesen, erőlködés nélkül lehet emelni. A kormánylapok is felhúzhatóak. A karbon árboc forgatható, hasonló módszerrel, mint a katamaránokon, egy veret előre áll és azt két oldalt egy-egy csigasorral mozgatják, vele forog az árboc is. A fordulóban forog magától, a vitorlázó csak azt állítja mennyire engedi leebe. Az árbocot nem elsősorban azért forgatják, hogy a légellenállást csökkentsék, mint a ving árbocok esetében, hanem mert hosszirányban merevebb mint oldalra, így amikor a szél felé van fordítva az árboc eleje, zártabban lehet vele vitorlázni. Ha nem engedjük annyira leebe, akkor jobban engedi nyitni a nagyvitorlát.

Az alapvitorlázat hatalmas, cirkálószakaszon több mint negyven négyzetméter áll rendelkezésre. Bő szélben, a gyári adatok szerint, hatvan négyzetméter repíti a hajót. A tesztadatokban azonban azt olvashatjuk, hogy a hétnyolcadra húzott gennaker negyvennégy négyzetméter. Más források szerint van a hajónak kilencven négyzetméteres gennakere is. Ez utóbbit valószínűleg topra húzzák. A baum egészen alacsonyan illeszkedik az árbochoz. Nincs alba, ami az Open 60-asokon érthető dolog, de ezen a hajón egyértelműen hiányzik. A hatalmas, denevéres grósz nagy szélben rendszeresen túlnyit. Mindegy, ennyit áldozhatunk a "hitelesség" oltárán.

Érdekes, hogy mindkét kormányrúdhoz tartozik hosszabbító. Ennek a shotrendszer kialakítása az oka, ami szorosan összefügg az alba hiányával. Ahhoz, hogy alba nélkül megfelelően lehessen állítani a nagyvitorla hátsó élét szükséges, hogy a nagyshot egészen a baum végére legyen felszerelve, emiatt a kormányhosszabbítót nem lehet hátra forgatva átvinni a másik oldalra. Kell tehát a kettő. A fockshot le van felezve, vagyis a vitorlán van egy csiga. Ez ismert megoldás a csillaghajókról. Ezzel együtt szükség van egy kis csörlőre a megfeszítéséhez. Összesen két csörlő van a decken, ezekre vezetik a gennaker shotot is. A nagyvitorla egy reffsorral van szerelve. Az árbocra sínt szereltek, ezen futnak az átmenőlatnik kocsijai. A fock feltekerhető. Kajüt nincs, de az orrfedélzet hátsó falán van egy kerek nyílás, amin keresztül pakolhatunk. A gennakert is ide rejtik, amikor nem kell.

Technikai adatok
Hossz:
6,50 m
Szélesség:
2,53 m
Merülés:
0,35-2 m
Tömege:
505 kg
Kiel tömege:
220 kg
Nagyvitorla:
38 m2
Orrvitorla:
12,6 m2
Gennaker:
60 m2
Orrsudár:
2,25 m
Tervezte:
Finot-Conq

A hajót négyen vitorlázzák, húsz csomós szélig talán optimálisabban megvitorlázható három fővel. Fantasztikus élmény egy ilyen jószág. Képes tizenhét csomóval rohanni, ami ekkora hajóval igazán komoly sebesség. A forstag kivételével minden karbonból készül. Az árboc, a baum és a hajótest valamennyi darabja, még a vantnik is rostanyagból vannak. Csak csendben jegyzem meg, hogy a Pauger Carbonnak van egy nagyon jó, karbon profilforstagja. A hajó trélerrel együtt nem több mint 750 kg, ami bizony nagyon kellemes.

Emlékeznek még az első Renault Clio reklámok egyikére? Az arab herceg beleszeret és győzködi az apját? Hát ezzel a hajóval a fiatalembernek nem lenne gondja, mert valóban mindent tud, amit a nagyok és elég drága is.

Litkey, fotó: Finot-Conq

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink