Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Valiant DR-620

Minden osztálynak megvan a maga királya. A felfújható hajóké a Valiant. Különös dolog, hogy mégsem látni ilyen motorost a hazai vizeken. Itthon elsőként Eszes Béla vitorlásedző dolgozott ilyen hajóval. El van ragadtatva tőle. Amikor megkérdeztem, hogy miként talált rá, meglepő választ adott: - Volt egy egyliteres, 140 lóerős motorunk, ahhoz kerestem hajót. Ezt az egyet találtam. Hát kérem, ahogy mondani szokták az élethez szerencse is kell.

A Valiant sorozatban a DR osztály a professzionális mentő- és búvárhajókat jelenti. Komoly terhelésnek csak a legjobb anyagokból épített motorost tehetjük ki. Márpedig egy mentőhajónak esetenként órákat kell a vízen töltenie a legrosszabb időben is. Alig van az embernek elvárása.

 

Mindössze annyi, hogy legyen nagyon gyors, tökéletesen stabil és hihetetlenül tartós. Két kulcsszóval találkozik az ember lépten-nyomon, ha ez a hajó szóba kerül. Az egyik az AKRON TPE, a másik pedig a VITECH. Az előbbi egy olyan anyag, ami minden eddig hajóépítésre használt guminál erősebb, tartósabb és stabilabb szerkezet. A VITECH pedig vákuum-befecskendezést jelent. Ma ezek a technológiák jelentik a szakma csúcsát. A gyártó nyugodtan ad tíz év garanciát a hajókra. Nem véletlen, hogy ilyen motorosokat használ a US Coast Guard és a British RNLI is. Mindezek után egy kicsit nagyképű dolog lenne, ha itt és most megmondanám az igazat erről a hajóról. Nem is teszem. Egy biztos, kevés a jó anyag, a kiváló műanyagos munka és a korrekt összeszerelés, ha a hajót vezetve állandóan beverem a térdem a kormánytartó konzolba, vagy leülve nem érem el azt.
Kevés mindez, ha nem képes a hajó átjutni a hullámokon, nincs formastabilitása, és persze az is baj, ha nem elég gyors.



 

Ez a hajó azonban olyan, amilyennek vártam. Egy nagyon finom, tökéletes műszer. Vezetése szinte semmi figyelmet nem igényel. Ott és akkor fordul meg vele az ember, amikor és ahol akar. Pontosan érti a hajó, hogy mit akarok, és kezes bárányként teljesíti az utasításokat. Egyszerűen nem kell gondolkodni. A pilóta koncentrálhat arra, ami a feladata, hogy minél előbb észrevegye a hullámok között a bajba jutott hajóst, hogy gyorsan, saját testi épségét nem kockáztatva a közelébe érjen, és biztonságosan a partra segítse. Természetesen a búvárok munkája más, de sok esetben a vízimentők és a búvárok együtt dolgoznak egy mentésen. Ha valaki látott már búvárfelszerelést, az tudja, hogy milyen terhelést jelent az egy hajónak. Szóval a Valiant DR-620 erre a terhelésre lett tervezve. Mindezek után egy kemény, baltával faragott munkagép rajzolódik ki az ember képzeletében. Itt azonban erről szó nincs, sőt! A hajó tele van apró kényelmi felszerelésekkel. Ilyen például - hogy csak egyet említsek - az a szelep, amely melegben elengedi a fölösleges nyomást a tömlőkből. Így reggel nyugodtan keményre fújhatjuk a hajót, nem kell találgatni, hogy milyen idő lesz napközben.

Technikai adatok
Teljes hossz:
6,15 m
Belső hossz:
4,50 m
Legnagyobb szélesség:
2,50 m
Belső szélesség:
1,30 m
Gumitömlő átmérő:
0,57 m
Maximális befogadó képessége:
1750 kg
Maximális befogadó képessége:
17 fő
Üzemanyag tartály:
106 l
Motor tipus:
1L
Motor:
100–150 LE
Legnagyobb motor tömeg:
210 kg
Hajótest tömege:
486 kg


 

 

 

 

 

 

 

Litkey
Fotó: Szekeres

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink