Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Schärenkreuzer 30-as

Több mint tizenhárom éve, 1993 májusában mutatta be Baka Attila új 30-as cirkálóját. Még árboc és vitorlák nélkül, de már felszerelve. Gyönyörűen, elegánsan ringatózott a Földvári kikötőben, közel ötven évvel azután, hogy új, fából készült tőkesúlyos hajó vízre került volna a Balatonon. Az évek során többen is magukénak vallották a hajót, de igazi gazdája Baka mester maradt. Most ismét Földváron jártunk, de ezúttal vitorlázhattunk is vele.

A Schären 30-as testvéreivel együtt a huszadik század első évtizedének végén született Svédországban. Az északi fjordok környékén a sziklákat "skär"-nak nevezik, erről kapta a hajó "skärforvardig" elnevezést, amely a német gyakorlatba "schärenkreuzer" néven került be. A hajó hamar népszerű lett Európában.

 

Az antwerpeni olimpián - a 40-es cirkálóval együtt - ez a hajó is szerepelt a műsoron. Magyarországon a húszas évek végén épült meg az első hajó, majd a második világháború végéig még tizenhat. Az osztály hat Kékszalagot nyert, ennél többet - hetet - csak a Tramontana a 8R jachtok képviseletében. A dolog érdekessége, hogy egyetlen 30-asnak sem sikerült ismételnie, mind a hat győzelmet más hajó szerezte meg. Az első Kékszalagot a régi Rabonbán nyerte, utoljára pedig Izsák Szabolcs és Tuss Miklós vezette győzelemre Hárpiát 1981-ben.
A hajó nevében a 30-as szám a névleges vitorlafelületet jelenti. Tehát a nagyvitorla mérete denevér nélkül és a 85%-os fock mérete összesen nem lehet több mint 30 m2. Természetesen a hajók vitorlázata cirkáló szakaszon is lényegesen nagyobb ennél. Baka Attila a német piacot akarta megcélozni hajójával, de ez sajnos nem sikerült. Pedig ennek a hajónak a megszületését gondos előkészítő munka előzte meg. A német szövetséggel egyeztetve, az ottani előírásoknak megfelelően megépített hajót végül nem fogadták szeretettel, és bár több hajókiállításon is szerepelt a Boden tónál, gazdára itthon talált.

 

A hajó mahagóniból, bordák és csavarok nélkül, ragasztott technológiával készült. Ez az eljárás erősebb és tartósabb mint a hagyományos palánkos építési mód. A fedélzet tíkfával borított. A Schärenek, amikor megszülettek - rövid kieljük miatt - kimondottan fordulékony hajónak számítottak. Ma már mosolygunk ezen és az egyik legnagyobb 30-as kormányos erénynek tartjuk, ha minél kevesebb fordulóval vezeti valaki hajóját eredményesen. A szerelvények elhelyezése gondos előkészítésről tanúskodik. A kabintető dupla fedelű, a kettő között vezetik az árbocról lefutó köteleket, amelyek a falcsörlőre érkeznek, majd a kajütben lévő zsákokba kerülnek. A műszerek a kajütbejárat fölé kerültek. Ez tíz évvel ezelőtt a legkorszerűbb elhelyezésnek számított, és ma is nagyon jó. A csörlőket a hablécen belülre szerelték egy-egy padra, a génuashot pedig a hátsó fordító csigáról a hablécen átvezetve érkezik a csörlőre. A spinnakershotot is bevezették a fedélzet alá, mint ahogyan az achterstagot és a backstagot is. Valamennyi szerelvénye Harken.
Az alumínium árboc klasszikus módon két szálinggal és egy jungstaggal van szerelve. Harmincas cirkálóval vitorlázni ma is különleges élmény. Már a kikötőben észnél kell lenni, mert a megszokott kormányos pozíció mögött nem egy, hanem legalább négy méterre van a hajó fara. Könnyen elkaszálhatunk vele egy oszlopot, vagy egy másik hajót. A fedélzeten szűk a hely, de szép. A jól tapadó járófelület segít a közlekedésben. A cockpitben is hasonló a helyzet. Mélyen és biztonságosan állunk ugyan benne, de három embernél több nem fér itt el. A legjobb hely a hajó farában van, ott kényelmesen lehet napozni.

 

A kajütben sem rózsásabb a helyzet. Két fő számára van ágy, szükség esetén egy harmadik is aludhat itt. Ennyi.
Az összegzés kissé furcsa lesz. Magam is meglepődtem, amikor kezdtem összeszedni a gondolataimat. Nincs komfort és nincs kényelem. A hajó ma már nem tartozik a gyorsak közé. Nehéz vele manőverezni, a kikötőben még nehezebb. Fából van, ezért óvni kell a naptól. Az egész hajót be kell takarni ponyvával. Viszont drága és minden évben sok pénzbe kerül a karbantartása.
Miért hát e népszerűség? Mi a legendás Schären 30-as titka?
Ha megkérdeznénk egy 30-as vitorlázót, azt hiszem nem értené a kérdést. És igaza van, mert hogyan is lehet ilyet kérdezni? Ez már önmagában felségsértés! A Harmincas cirkáló maga a vitorlázás. A versenysport, a gazdagság, az elegancia megtestesítője. Mert nincs hozzáfoghatóan szép vitorlás hajó!


Litkey
Fotó: Mag Andrea

Technikai adatok
Teljes Hossz :
12,48 m
Hajótest szélesség:
2,18 m
Belmagasság:
1,20 m
Merülés:
1,70 m
Tömeg:
cca. 2760 kg
Ballaszt tömeg:
cca.1400 kg
Árboc magasság:
12,30 m
Alapvitorlázat:
30 m2
Spinnaker
60m2


 

 

 

 

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink