Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Libera Principessa

Ez a hajó mindent megnyert, amit egy libera megnyerhet. Hatszor gyôzött a Boden-tavon rendezett Rund um-on. Az olaszországi Garda-tavon tartott Centomiglián ötször, a Gorlán négyszer diadalmaskodott. A Gardán Roberto Benemati kormányozta, néha máshol is. A hajó tulajdonosa az osztrák Joschi Entner volt, aki az idén eladta a hajót egy magyar csapatnak. Bátran kijelenthetjük, hogy 2008-ban a Kékszalag lesz a legrangosabb libera verseny Európában.

Joschi Entner 1990-ben nyert elôször Centomigliát új hajójával, a Principessa 5-tel. Nagy ellenfele - a Pleasure - a befutó szakaszon spinnakerhúzás közben elengedte a spinnakerbaum felhúzóját, a nyolc méter hosszú baum beesett a vízbe, a hajó meg átrohant a vitorlán. Amíg ezt a haváriát megoldotta a Pleasure legénysége, addig az osztrákok a Principessával elrohantak felettük és behozhatatlan elônyre tettek szert. Joschinak ezután tíz évet kellett arra várnia, hogy újra az ô hajójának az árbocára húzzák föl a virágcsokrot Bogliacoban. Második maxi liberája tervezésekor semmit nem bízott a véletlenre. Megvásárolta a Bruce Farr irodától az 1991-ben vízre került ITA 91 tervrajzait, és Giancarlo Patucellivel megépíttette belôle az új Principessát. A hajó 2000-ben került vízre. Ebben az idôben az 1992-ben - szintén ebbôl a tervbôl - épített Raffica uralta a Centomigliát. Hat év alatt ötször gyôzött. Az 1997-es viharversenyt egy Asso99-es nyerte

 

A hajó elsô évében a Rafficát menedzselô Cesare Pasotti kísérletet tett egy Európai Libera körverseny megalapítására. Hatalmas pénzeket mozgatott meg. Minden versenyen fellépti díjat kaptak a versenyzôk. Nyolc csapat vett részt a hat fordulóból álló sorozatversenyen. A Principessa nyert, mint ahogyan a Gorlán és a Centomiglián is. A Rafficát eladták, 2001-re a Gardazzurra maradt a legerôsebb olasz hajó. Oscar Tonoli meg is nyerte vele a viharos Gorlát, ahol a Princi felborult. A Centon aztán nagy csatát vívtak. A végén, ha orrhosszal is, de Joschiék nyertek. 2002-re elkészült az új évezred liberája, a Clan des Team, de megint a Principessa nyert mindent. A következô évben az olaszok lecserélték a vitorláikat Northra, és Oscar Tonolinak adták a kormányt, aki mindent megnyert. A Clan királysága pünkösdinek bizonyult. A következô év ismét Joschié. Aztán a 2005-ös is. Igaz, Benematiék csak nagy szerencsével nyertek az olaszok ellen az utolsó versenyen. 2006-ban kitört a keretháború a németek és az olaszok között. Igazából nem is volt ez háború, a németek egyszeruen hoztak egy új szabályt. A hajó maximális szélességét hét méterrôl nyolc és félre növelték úgy, hogy a döntés elôtt eltöröltek egy másik szabályt, amely nem engedi az újításokat két éven belül bevezetni. Az olaszok azonban mindig a versenyt megelôzô év libera szabályai szerint írják ki a Centomigliát. Ezen a németek - köztük Joschi is - megsértôdtek és nem indultak el a Gorlán és a Centon. Joschi csak kicsit duzzogott, ô a Centon elindult és második lett. Ez volt az utolsó versenye a Garda-tavon, ahol ô a Centomigliák legeredményesebb kormányosa hat gyôzelemmel.
Az idén megváltoztatták a Rund um kiírását. Illetve kivették azt a passzust, ami felmenti a liberákat a többi hajó számára elôírt minimum tôkesúly tömeg alkalmazása alól. Így az idén egy libera sem indult. Joschi úgy érezte ezek az intézkedések ellene irányulnak, és már nem volt kedve küzdeni. Eladta a hajót Kovács Péternek, aki Rauschenberger Miklóst bízta meg a hajó kormányzásával.
A magyarok októberben hozták haza a hajót. A Köd Kupán indultak vele elôször és természetesen gyôztek.
A Principessa a világ legsikeresebb liberája. Megfelel mind a német osztály elôírásnak, mind a Centomiglia 2009-ig érvényes liberákra vonatkozó elôírásainak. Az eltérés a két szabályozás között a hajók maximális szélességében van. Ez a Libera osztály szerint 8,5 méter lehet, a Centomiglián hét. A Principessa keretét át lehet alakítani úgy, hogy mindkét elôírásnak megfeleljen. A libera szabályok viszonylag egyszeruek. A németeknél a hajónak fel kell állnia vitorlák nélkül az árboc végére akasztott súllyal. Ennek a tömegét a következôképpen számolják: a hajó hosszát négyzetre emelik és azt megszorozzák 0,15-tel. Az eredmény jelen esetben 24,19 kilogramm. A maximális szélességen belül külön meghatározzák a hajótest szélességét, ami 535 centiméter lehet. Ez praktikusan azt jelenti, hogy eddig a szélességig építhetnek felhajtó erôt a hajóba, azon kívül csak a keret lehet. A libera szabályok a Balatonon nincsenek érvényben. Így a Principessát akár tôkesúly nélkül, jolleként is vitorlázhatják, illetve a keretet is addig szélesítik ameddig jónak látják.
Rauschenberger Miklóst a hajó kormányosát kérdeztem arról, hogy milyenek az elsô benyomásai.
- A hajó nagyon gyors. Korábban a Azzardissimóval és az Arcadommal versenyeztem. Mindkettô fantasztikus hajó, de a Principessához egyik sem mérhetô. Rendkívül jó állapotban van, és az elôbbieknél érezhetôen gyorsabb. A vitorláink nagyon jó állapotban vannak. Gondolkodunk egy két változtatáson. Két kielt kaptunk a hajóhoz, az egyiket levágtuk, hogy a Balatonon tudjunk vitorlázni vele. Most úgy érzem, hogy a hajó csúszik egy kicsit oldalra. Déry Attilával gondolkodunk a megoldáson. Hallottam én is a 8,5 méteres vitáról. Mi biztosan a nagyobb szélességet kihasználva fogunk vitorlázni 2008-ban. Bár tudom, hogy ha felborulunk elôfordulhat, hogy leakad a keret az iszapban, ami esetleg akadályozhatja a hajó visszaállítását. Boldog vagyok, hogy ezt a legendás hajót kormányozhatom. Bizakodva várjuk a jövô évi Kékszalagot.


Litkey, fotó: Veres Annamária

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink