174. Hajó Magazin tartalmából,
2010. Január
Byte
Bathó Péter ifjúsági Európa-bajnok!
Bathó Péternél vagyok Csopakon, aki Byte hajóosztályban Európa-bajnok. Péter nem sokat változott legutóbbi beszélgetésünk óta. Kedves, szerény srác, akit különösebben nem izgat, hogy hazánk egyik legsikeresebb vitorlázója. Persze örül a sikereinek, de nincs elszállva magától. Az utóbbi idôben egy tekintetben vitathatatlanul sokat fejlôdött: ma már néha képes összetett mondatban is válaszolni.
Az Év Vitorlázói
Karé Réka és Vadnai Benjamin
- 1988-ban születtem, mindig is Agárdon laktam, ebbôl jött a vitorlázás is. A Velencei-tó mellett adott volt valamilyen vízi sporttal foglalkozni. Apukám evezett, anyukám úszott. A víz mindig közel állt hozzám. Elôször eveztem, aztán vitorláztam. Ennél maradtam.
Agárdon az iskolában ki volt plakátozva a Timu tábor. 2000-ben - tehát viszonylag késôn kezdtem - emiatt kimaradt az Op. Siklóval kezdtem, és amikor eljött az idô átültem Radiálba. A révfülöpi bajnokság volt az elsô versenyem Radiálban. A táborban megtetszett ez az életstílus, mert aki vitorlázik az télen, nyáron a víz közelében mozog. A következô évben már szinte minden táborban ott voltam, és ôsztôl már mentek az edzések is. Összejött egy jó kis csapat. Kölcsönös volt a szimpátia.
Előzetes
D 38
A Schäfer Yacht 1985 óta tevékenykedik Tamásiban. Kezdetben a Hajógyár által készített Balaton típusokat építették készre, majd 1995-ben bemutatták a holland Van de Stadt iroda hajóját, a Dolphin 26-ost, amely nagy sikereket aratott. Három év múlva jött a Vita 30-as, majd 2001-ben az elsô hazai tervezésu hajójuk, a Dolphin 28-as. Ez utóbbi hajót Simongáti Gyôzô tervezte. Ô jegyzi az új, D38-as kód alatt futó tervet is.
65. Rolex Sydney-Hobart
Maxi harc
Az elmúlt évek legnagyobb vetélkedôjének ígérkezett az idei klasszikus 628 tengeri mérföldes Rolex Sydney-Hobart, hiszen hét Maxi jacht nevezett a versenyre, hogy harcba szálljon az elsô helyért. Közülük végül csak hatan rajtoltak - na meg 93 kisebb vetélytárs -, ám így is különleges és érdekes versenyt futottak.
Ketten a kannáért
33. America's Cup
Február 8-án kezdôdik a két óriás többtestu, a védô Alinghi és a kihívó BMW Oracle Racing Team csapatainak összecsapása a világ legöregebb sporttrófeájáért. Megnézhetjük majd a két extrém hajó párviadalát és azzal végre lezárul a kupa történetének ez a kétségtelenül érdekes, ám a többi kihívót a képbôl kiszorító intermezzója.
9. Transat Jacques Vabrea
Jóvátétel
Guillemot-nak
Marc Guillemot meglehetôsen balszerencsés volt a legutóbbi Vendée Globe-on. Igaz célba ért, de az utolsó másfél ezer tengeri mérföldön tôkesúly nélkül kellett vitorláznia a Safranon. Most jól alakultak a dolgai a transzatlanti versenyen és Jérémie Beyouval az oldalán fölényesen gyôzött.
Atlantic Rally for Cruisers
Három hét hátszélben
A legnagyobb létszámú transzatlanti versenyen ezúttal is részt vettek magyar hajók. Persze kérdés mennyire verseny az ARC, és mennyire közös túra? Akárhogy is, végig csinálni kemény próba és felejthetetlen élmény. A verseny olyan népszeru, hogy sorba állnak a jelentkezôk a rendezôk által megszabott 210 hajós létszámba kerüléshez. Ha valaki jövô novemberben résztvevôként szeretne ott lenni a rajtnál, küldje el a jelentkezését most azonnal! Talán még nem késô. (Bár megeshet, hogy igen.)
A spinnaker le- és felszerelése, halzolás
Manôverek hátszélben
ADecemberi számunkban a fordulásról írtunk, most a bôszeles szakaszok manôvereirôl esik szó. A legtöbb technikai problémával itt találkozik a vitorlázó. A halzolás veszélyesebb manôver, mint a fordulás és a ballonok, gennakerek kezelése is nagyobb tudást igényel, mint a cirkáló szakaszon használt vitorlázaté. Most csak a spinnakerezésrôl esik szó, a top génuák, gennakerek és bliszterek késôbb következnek.
Hajóbemutató
Jeanneau 57
A cég 2010-tôl az 50 láb hajóhossznál nagyobb modelljeit kivette a Sun Odyssey osztályból. A továbbiakban - lezser eleganciával - a Jeanneau Yacht kategóriába sorolja ôket, a megnevezésük pedig csak egyszeruen Jeanneau 53 vagy 57. Korábban volt alkalmam vitorlázni a cég akkori legnagyobb cirkálójával, a Jeanneau 54 DS-sel. Meghatározó élmény volt! Hasonlóan jó lehet az 57-es is.
Hajóbemutató: Bavaria 32
A legjobb Bavaria!
A bajor cég zászlóshajója az 55-ös. A cég ennek a modellnek a piaci megjelenését követôen tavasszal, Amszterdamban mutatta be a nagyon népszeru 31-es modell utódját a 32-est. Ezt a hajót - akárcsak az 55-öst és a 2010-ben bemutatásra kerülô 45-öst - Bruce Farr és a BMW csoporthoz tartozó DesignworkUsa tervezte. Az új-zélandi irodát nem kell bemutatni, az amerikaiakat pedig lehetetlen ekkora terjedelemben. Elég annyi, hogy ôk tervezték többek között a Z4-est, a teljes BMW 3-as sorozatot és az X5-öst. Harmincöt véve vannak a szakmában és a Microsofton keresztül, a Boing Business Jet-en át, a német vasútig valóban az élet minden területén letették a névjegyüket.
210 lábnyi luxus a Balatooni
Láthatáron a Balaton legnagyobb vitorlás hajó flottája! 2010 tavaszán indul egy új, luxus hajókból álló balatoni charter flotta. Egyedülálló nagyság testközelbôl! Az Eastcraft ügyvezetô igazgatójával Helmeczi Rozáliával beszélgetünk a Magyarországon egyedülálló kezdeményezésrôl.
Autóbemutató
Volvo C30, 1.6 D
A Valaminek történnie kellett a Volvo háza táján. Valami egészen szokatlannak. Ugyanis elôálltak a C30-assal. Ez szakít a hagyományokkal, és a szokásosan konzervatív karosszériát meghazudtoló módon olyan autóval jelentek meg a svéd tervezôk, amit talán a hatvanas években - és akkor sem túl surun, pontosan egyszer, a P1800-assal - produkáltak. Érdekes, izgalmas, és szinte hihetetlen, de kifejezetten fiatalos. Ezzel a Volvo látókörébe került egy jellemzôen fogyasztói szempont szerint megítélhetô korosztály, úgy húsz és negyven között, valamint az emberiség fele, nevezetesen a nôk is. Vajon kinek juthatott eszébe?
Hajóbemutató
Merry Fisher 10
A Jeanneau folyamatosan szélesíti, alakítja motoros palettáját. A Merry Fisher az egyik legrégebbi a típusok közül. Eredenduen egy masszív munkahajóról van szó, amely egyre kényelmesebb és komfortosabb. 2010-ben ismét megújul a sorozat, amelynek legnagyobb modellje a 10-es lesz.
Muszaki emlékek
Tengeri hadihajóink - anno
A muszaki emlékeinket bemutató cikksorozat végére hagytam a magyar vonatkozású tengeri hadihajóinkat. Akár csak az egész újkori iparunk kialakulása, a modern hajóépítés is a kiegyezés utáni gyors fejlôdés eredménye volt az Osztrák-Magyar Monarchián belül - ekkor születtek tehát a tengeri hadihajóink.