|
184. Hajó Magazin tartalmából,
2010. November
D-ONE gold cup
Berecz Zsombor ezüstérmes!
Agustin Zabalua nyerte az elsô D-ONE Gold Cup-ot. Ennél talán fontosabb, hogy Berecz Zsombor lett a második! Vadonatúj hajó, a Finn leváltására született. Hogy ez sikerül-e, ma még nem tudni. Mindenesetre izgalmas hajó, az elsô nagy versenyén - a Finn osztály analógiájára: Gold Cup egyenlô világbajnokság - sokak tetszését elnyerte. 14 nemzet 35 versenyzôje indult a viadalon, többek között a Finn osztály regnáló világbajnoka, a világranglista második és harmadik helyezettje. Zsombi mindkettôjüket legyôzte. Vita nélkül, magabiztosan. |
Magyar bajnokságok
Önállóan
Korábban beszámoltunk a különféle nagyhajós, nemzeti kishajós, olimpiai és utánpótlás osztályok idei Magyar Bajnokságairól. Néhány mégis kimaradt, helyszuke miatt vagy azért, mert a versenyt elhalasztották. Négy, egymástól nagyon különbözô hajóosztály versenyei, amelyekre jellemzô volt, hogy a többi osztálytól függetlenül, önállóan rendezték a bajnokságaikat. E négy bajnokságból három kitunôre sikeredett, mind a vízi, mind a parti eseményeket tekintve.
|
A vitorlázás szponzorai
Nautica
A NAUTICA a Nagyhajós Magyar Bajnokság névadó szponzora volt 2010-ben. A cég Country Managerével, Pataki Mónikával beszélgetek. Ô felel a magyar piacért.
- Vannak boltjaitok?
- Igen, van három budapesti üzletünk: Westend, Mammut, Fashion Street és egy outletünk: a Premierben. Tervezzük, hogy Füreden nyitunk még egy szezonális boltot. Ott egy köztes kínálatot és árat tervezünk, tehát nem a kisker és nem is az outlet árakon értékesítenénk, hanem a kettô között valahol...
|
A magyar vitorlázás legendá
Gyúró 30!
Holovits György, vagyis Gyúró, a harmincadik Magyar Bajnoki címét szerezte. Ezzel hazai csúcstartó. Lehet, hogy valaki túlszárnyalja. Ma már könnyu gyorsan gyujtögetni az elsôségeket, hiszen a legjobbak évente több osztályban is elindulnak a bajnokságon. Ám ô még akkor szerezte bajnoki címeinek javát, amikor még nem volt szokás, sôt, egy idôszakban nem is volt szabad több hajóosztályban rajthoz állni. Ráadásul Gyúró ezt a régi szokást ma is megtartja. Amint azt a szokását is, hogy ha elindul, leginkább nyerni szokott. |
TBS nagydíj
A tizedik
Ilyenkor, ha valamibôl egy szép kerek számig jutunk, ünnepelni szokás. Most ez elmaradt. Az elôkészületek során kiszivárgott hírek szerint az utolsó egykezes tókerülôre készülôdhetett a mezôny. Ez érthetô módon rányomta a versenyre is a bélyegét. Mire a kormányos-értekezletre sor került megváltozott minden. A sorozat folyatódik. A klub- és versenyzôtársak egyszeruen nem engedték, hogy vége legyen. Többen is támogatják és segítik a versenyt. De ez a hangulaton már nem sokat segített. Van mit végiggondolni.
|
America's cup: A TeamOrigin kiszáll.
Milyen a jövô?
Larry Elisson álma teljesült. Valószínu, hogy ô sem így gondolta. Hosszas huzavona után az amerikai kihívó - sokak szemében nem teljes értéku - gyôzelmet aratott az Alinghi csapata felett. Ez a verseny a bíróságon kezdôdött, és a látottak az amerikai technológia fölényét bizonyította, de elsôsorban a pénzrôl szólt. Ebben a mufajban pedig nem is lehetett kérdés: az Oracle szoftveróriás ura lényegesen jobban áll a közel sem szegény svájci-olasz Ernesto Bertarellinél. A verseny - és ezzel a Kupa sorsa - eldôlt. A versenyt megelôzôen az amerikaiak diktálhatták a feltételeket, így idôelônybe kerültek. Ezek után két futamban gyalázatosan elverte a Russell Coutts vezette csapat a rossz koncepció alapján dolgozó, kicsit felkészületlen ellenfelét. A 33. America's Cup nem a sportértékével került a történelem lapjaira. És a következô? |
Audi MedCup - Sardinia Trophy
Izgalmas hajrá
Az Audi MedCup - a Louis Vuitton Series mellett - nagyszeru lehetôséget nyújtott az America's Cup csapatoknak, hogy a holtszezonok alatt is versenyezhessenek. Igen ám, de mint az nemrég kiderült az AC katamaránra váltott, így a TP 52-es kikerül a csapatok látókörébôl. Ha ez igaz, akkor ez a sorozat is veszíteni fog a népszeruségébôl. Vagy mégsem? Amenynyiben a világ legnagyobb költségvetéssel rendelkezô AC szindikátusok nem vesznek részt az Audi MedCupon, akkor elképzelhetô, hogy többeknek vonzó lehet a sorozat, mert a korábbiakkal ellentétben az esélyük jelentôsen nôhet. Végeredményben elképzelhetô, hogy a jövôben több hajó versenyezzen. Ez nemsoká kiderül.
|
TP 52 világbajnokság
Kevés Hajó, nagy verseny
Tavaly Palma de Mallorcánál rendkívül változatos és szoros versenyen dôlt el a hajóosztály bajnoki címe. Kilenc futam után pontazonosság alakult ki az elsô kettô, illetve a harmadik-negyedik helyen is. Ha valami ott hiányzott, az az igazán jó szél volt. Idén Valenciában - a legutóbbi két America's Cup helyszínén - jobb idôjárásban reménykedett a TP 52 világbajnokság kilenc hajós mezônye. |
1872 hajó a rajtnál
Barcolana, 2010
Az elsô Barcolanát 1969-ben rendezték. Mit gondolnak hány résztvevô volt akkor? Sosem találnák el, inkább segítek, a helyes válasz: 51. Azóta eltelt harminc év. 2010. október 10. Olaszország, Trieszt. Felfoghatatlan a látvány. Ennyi hajó egy ilyen kis helyen valószínuleg nem is normális dolog. Ezen kívül minden bizonnyal Guinness rekord.
Ezen a versenyen megjelent egy Twelve One Design hajó (Hajó Magazin, 2008 május), amelyen egy magyar kormányos, Király Zsolt a hajó olasz tulajdonosával, Fulvio Contével és egy nemzetközi társasággal szerepelt
|
Hajókezelés
A gennaker használata
A gennakereket abban különböznek a spinnakerektôl, hogy aszimmetrikusak és az elsô sarkuk fixen van rögzítve a hajó orrában, vagy a hajó elé nyúló orrsudáron. Ezeket a vitorlákat Ausztráliában fejlesztették a 18 lábas szkiffekhez, mivel ezek a hajók már olyan gyorsak voltak, hogy spinnakerrel hátszélben mindig megelôzték volna a szelet. Jellemzôen hatvan fokos látszólagos szélirányszögtôl legfeljebb százötven fokosig lehet ezeket a vitorlákat használni, tehát teljes hátszélben nem lehet vele haladni, vagyis ilyenkor raumolgatni kell vele. A legfontosabb, hogy csak halzolásra alkalmas. Semmiképp ne forduljunk meg vele! |
Új tuladonos, új tervezô-csapat
Bavaria - Újratöltve!
!
A Bavaria hajógyár az utóbbi években jelentôs és jól látható fejlôdésen megy át. 2007 nyarán egy amerikai társaság lett a gyár tulajdonosa, és annak ellenére, hogy a Bavaria az akkor gyártásban lévô - és még újnak számító - modelljeivel is igen erôs és jelentôs szereplôje volt a vitorlás hajók piacának, az új vezetôség hamarosan újabb modellek bevezetését jelentette be. |
Autóbemutató
Volvo S60 D5 Summum
!
A külsô Váci úti Volvo szalon elôtt egy tuzpiros S60-as fogadott mindenféle fura dologgal a hutômaszkon. A kocsit így elsôre igazából meg sem néztem kívülrôl, egybôl beültem és az érdekelt mik azok a kütyük, mit tudnak, miért vannak ott? Persze miután megtudtam, hogy azok is a Volvo híresen magas biztonsági felszereltségének a részei körbejártam az S60-ast és jól megnéztem magamnak. A kocsi vonalain lágyítottak egy keveset, de még így is elég agresszív kinézete van. Nekem kicsit jobban tetszene kombi kivitelben, de így is nagyon formás. |
Hajóbemutató: Segédhajók
Bocik a hajón, a hajó után
Régen a Balatonon alig voltak kikötôk, a nagy tôkesúlyos hajók rendszerint bóján álltak, tulajdonosaik pedig úgynevezett bocikkal közlekedtek. A elsô balatoni bocik klinker-palánkozású, egy pár evezôs fa csónakok voltak, amelyeket körben vászonba tekert gyolcs védett az ütközéstôl. Ha rövid útra indult az anyahajó a boci maradt horgonyon és várta gazdáját. Ha hosszabb túrára indultak, akkor ment a boci is a hajó után kötve, hiszen nagy szükség volt szolgálataira a túra során. Akkoriban a balatoni hajós tudott bánni a csónakkal. Sokban nem volt csak egy pádli, a gazda ezzel evezett rendszerint a hajó orrában ülve. Így boci fara haladt elöl, ahogyan azt láthattuk a Pogány Madonna címu filmben, amikor Bujtor Csöpi kievez az öreg Siminszky bácsi horgászstégéhez. Aki hajón lakott naponta többször is kievezett a partra. |
Hajóbemutató
Jeanneau Prestige 60
A Jeanneau és Benetteau cégcsoport a világ legnagyobb szabadidôhajó gyártója. Mint ilyen, kemény árversenyre kényszeríttette eddig is a kommersz hajók gyártóit. A hatalmas nyersanyag felvevô gyár nem is titkolja, hogy egyik legnagyobb fegyvere a piacon éppen ez. |
|
|
|