Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Teszt: Megalkuvás nélkül
Balatoni 50-es cirkáló
20. Hajó Magazin, 1996. május

Hazánk kétségkívül legsikeresebb cirkálója 1941-ben született Benacsek Jenő tervei alapján. A klasszikus szépségű és lenyűgöző méretű hajó kitűnően alkalmas versenyzésre és túrázásra egyaránt. A Magyar Vitorlás Yacht Szövetség 1940-ben hozott okos döntése alapján a Balatoni 50-es hajókat a német 40-es DSV cirkáló hajótestre állított 50-es vitorlázattal lehetett építeni. Ismerve a Balaton jellemzően gyenge szeleit, ez a döntés teszi ma is versenyképessé az osztályt fiatalabb vetélytársai között. A végleges terveket Benacsek Jenő, a kor kiváló hajótervezője készítette. A következő négy évben több mint húsz hajó épült vasból és fából. Ez a sorozat abban az időben komoly piaci sikert jelentett.

1987-ben Soponyai Géza és Kovács Ottó, felismerve az 50-esben szunnyadó lehetőségeket, elkészítették a műanyag változatot. Tisztelve a hagyományokat, az alsó héj az 1941-ben épült vas Mars formája alapján épült. A decket saját tervek szerint készítették. Akkoriban szinte kihalóban volt ez a típus, 2-3 egység volt jelen a versenyeken. Az elsőként épült Marsallt a Kárpát és a minden bizonnyal egyik legszebb balatoni cirkáló, a Vector követte. Az újonnan épült hajóknak köszönhetően '88-ban önálló osztályként versenyezhettek a magyar bajnokságon, és hamarosan más versenyeken is. 1995-re az 50-es osztályszövetség megrendezhette első önálló bajnokságát 16 induló részvételével, melynek a Külker Bank adott otthont Balatonfüreden. Mind ez ideig az 50-es cirkáló a Balaton legnagyobb osztályhajója.
A hajó kitűnő menettulajdonságai mellett minden igényt kielégítő kényelmet biztosít tulajdonosának. Az ajtóval zárható or-részben két ember számára találunk kényelmes fekvőhelyet olvasólámpákkal és rakodópolcokkal. A két főfal között bal oldalt nagy méretű WC-fülke kézmosó csappal. A jobb oldalon kétajtós akasztós szekrénybe pakolhatunk. Ebben a szekcióban nyitható oldalablakok segítik a levegő áramlását. A szalonban két nagyméretű, kényelmes ágy, közte asztallal. Oldalt tárolószekrények, keretezett ajtókkal, réz szerelvényekkel. A belmagasság 190 centiméter. A bejárathoz közel eső részben, bal oldalt nagyméretű konyha található mosogatóval és gáztűzhellyel. A jobb oldalon hűtőszekrény. A beépített rádió két hangszóróval igazán kellemes hangulatot varázsol. S ha leszáll az este, négy mennyezeti lámpa és két olvasólámpa szolgálja a lakók kényelmét. A szalon legmagasabb pontján nagy, nyitható deckablak, oldalt két pár nyitható oldalablak, hogy napközben se kelljen a fényt megvonni magunktól. Maximális kényelem, semmi sem hiányzik. A legénység számára két koporsóágyat találunk a deck alatt. A berendezés nemes anyagokból, jó ízléssel és nagy hozzáértéssel készül. Jól szolgálhat egy beépített motor, de nem feltétlenül szükséges, egy 8-10 LE-s külmotor már elviszi a hajót, ha leáll a szél.
A deckre lépve lenyűgözőek a hajó méretei. A 12,5 méter hosszú, 2,6 méter széles, 6 tonnás cirkáló meg se rezdül az ember súlya alatt. Az égbe nyúló, 15 méteres, kétszálingos árboc hatalmas vitorlákat sejtet. A 63 négyzetméteres alapvitorlázatot 100 m2 hátszélballon egészíti ki. A korszerű szerelvényezésnek köszönhetően gyenge és erős szélben egyaránt jól vitorlázható. A génuának és a spinnakernek külön csörlőket találunk, a nagyvitorla-behúzót lékocsi segítségével állíthatjuk. A génuakocsi kötéllel állítható, vagy stopperes síneken futnak.
A felhúzó-és élállító kötelek a szériahajón a kokpitba érkeznek, ahol fallstopperrel lehet rögzíteni őket. Kétoldalt csörlők biztosítják a megfelelő áttételt. Bár egy ilyen méretű hajón, ha versenyre szereljük, már nem feltétlen szükséges minden kötelet a kabintetőn hátravezetni, hiszen ha két ember az árbocnál kezeli a spinnaker-baummot és a felhúzókat, az a hátul tevékenykedők munkaterét bővíti.
Mindenesetre túrázáskor, ha minden feladatot egy vagy két hozzáértő embernek kell ellátnia, a gyári kivitel sokkal kényelmesebb. A kokpit természetesen tágas és kényelmes. A legénység mozgásához, a feladatok ideális elosztásához a hosszú hajótest kitűnő lehetőséget nyújt. Verseny közben öt-hat embernek bőven akad dolga. A fordulónál a génuán kívül a backstag és a légkocsi is egy-egy embert leköt. Az ötvenes igen jól bírja az erős szelet. A reffelés ötös szélben vetődik fel. Ez persze nagyban függ a kiel súlyától is, az ólomkieles hajók komoly előnyt élveznek ilyen időben. Szinte minden hajón találunk profil forstagot, rollerrel vagy anélkül. Ez sokat segít, ha vitorlacserére van szükség. Versenyen négyes szél fölött kis génuát, hatos széltől fockot szoktak használni. Ennek ellenére gyenge szélben él igazán az ötvenes, ilyenkor komoly ellenfele a 30-as schäreneknek. Ha egyszer belendült, könnyedén átszalad a gyengüléseken. A súlyának köszönhetően jól megőrzi a sebességét forduló után. Az ötvenes tipikusan balatoni hajó, öröm látni a vízen. Ha feltűnik egy a látóhatáron, rögtön magára vonja a vitorlázók figyelmét.
Hosszú, nehéz kieljének köszönhetően alig billeg a hullámokon, szépen megdőlve magabiztosan halad a célja felé. Bő szélben, spinnakerrel vitorlázva érezni a hat tonna erejét, és ezt uralni felemelő élmény. Kitűnő versenyosztály, mert a hajók sebessége közti különbség nem nagy, az olimpiai osztályokhoz hasonló, így a futamok izgalmasak, szorosak, sokesélyesek. Ha az ember hibázik és lemarad, nem lehet csak a sebesség révén átcikázni a mezőnyön. Ráadásul az ötvenesben ma vitorlázóknak köszönhetően a hangulat is nagyon kellemes, ami nélkül a legjobb verseny sem érne semmit.

Litkey Farkas

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink