Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

22. Hajó Magazin, 1996. szeptember


Ismét itthon

Sikeres expedíció
Az Equator, fedélzetén a Gál családdal 1996. június 23-án kötött ki Pulában, öt évvel az indulás után. Az utolsó kikötő, ahol megálltak, Szuez volt, itt viharjelzést kaptak, így ezt a szakaszt szembeszélben, hatalmas hullámok között vitorlázták végig.

Olimpia 1996
Savannah-ból jelentjük
Gallov Rezső, az OTSH elnöke azzal a nem meglepő bejelentéssel fogadta az olimpiáról hazatérő versenyzőket, hogy a legközelebbi játékokra lényegesen több pénzt kell fordítani, ráadásul a teljes felkészülési szakaszban, azaz négy éven keresztül, folyamatosan. Erre tett ígéretet Horn Gyula miniszterelnök is az olimpikonokat köszöntő beszédében.

Egy boldog ember
Munka után jöhet a "szórakozás"
Nagy a forgalom mostanában az Isztrián. Alig egy héttel Gál József és családja megérkezése után ismét az adriai félszigetre szólt a meghívás, ezúttal Fa Nándor 60 lábas óceáni versenyhajójának keresztelőjére. A május közepére tervezett aktus közel két hónapot késett. 1996. július 6-án 11 órakor a hajó a keresztségben a BUDAPEST nevet kapta.

Demszky Gábor és a sport

Győzött a józan ész
Pénzügyek
A Fa Nándor támogatására korábban megszavazott összeget a főváros idegenforgalmi bizottsága nem akarta a magyar óceánvitorlázó rendelkezésére bocsátani. Végül is rendeződtek a dolgok, Nándi hozzájut a pénzéhez, nyugodtan tervezheti a jövőt. Most, hogy a hajó is összeállt, a jövőben remélhetőleg csak a szakmai kérdésekkel kell foglalkoznia. Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere a nagy port kavart eset hátterét világítja meg.

Hajóelektronika v. Világítóberendezések
Hajóelektronikai sorozatunkban eddig a rádiókról és egyéb hasznos hajóelektronikai eszközökről írtunk. Ebben a cikkünkben a hajók világításával foglalkozunk. A Hajózási Szabályzat leírja, hogy milyen hajóra milyen világítást kell szerelni: például 7 méternél kisebb hajónál az árboc tetején kell elhelyezni egy szokásos fehér fényt, amely minden oldalról látható, s hajó közeledésére egy újabb fehér fényt kell bekapcsolni.

Túraversenyzés a balatonon IV.
Normák és abnormák
Az alábbiakban néhány megszívlelendő dologra hívnám fel olvasóink figyelmét. Korábban több ízben is foglalkoztunk a versenyeken eluralkodott áldatlan állapotokkal. Az alábbiak jó része pályaversenyek esetén is követésre érdemes!

Fehérszalag 1996
Tuss-győzelem
Nagy várakozás, esélylatolgatás előzte meg a megreformált Fehérszalagot. A versenyen rajthoz álló 212 hajó csütörtök este ott sorakozott a szövetségi kikötőben. Nagy kérdés volt, hogy a megjelent új nagyhajók közötti sikerül-e Tuss Miklósnak és csapatának a Manuallal megismételni a 93-as és a 95-ös Kékszalag-győzelmet.

Az Equatorról jelentkezem
Samoa
Jóllehet az Equator már teljesítette feladatát, megkerülte a földet és kikötött végállomásán, Koperben, mi azonban kísérjük figyelemmel a Gál család beszámolóját útjuk korábbi állomásairól, hiszen ezeknek az írásoknak nincs napi aktualitásuk, viszont rendkívül izgalmas tájakra kalauzolnak minket.

A dunai hajózás története - 15.
Vitorlás hadihajók
Szervezett magyar hajóhad létezéséről az első közvetlen bizonyíték 1042-ből való. Aba Sámuel király a Dráván és a Dunán vonul az országba betörő III. Henrik német-római császár seregei ellen. A magyar hajóhad akkor elpusztulhatott, mert a hajósok vezére a Morván keresztülúszva volt kénytelen menteni az életét. Később a hajók elvesztéséért megvakíttatással bűnhődött.

100 éves a kishamis
Legenda a Balatonon
A Kishamis kutter ma már nem csak hajó, hanem fogalom is. A vitorlázók és a Balaton büszkeségét "a Balaton zászlóshajója", "balatoni vezérhajó" és még sok megtisztelő titulussal illették az utóbbi időben. Ez talán nem véletlen, ha végigtekintjük pályafutását.

Kishajók műszaki vizsgáztatása
Tarifák
Kishajóvezeto olvasóink, akik talán éppen idén fejezték be és helyezték üzembe, illetoleg az elmúlt hónapokban vizsgáztatták kishajóikat, biztos nem fogadták örömmel azt, hogy 1996-ban a hatósági díjak ismételten megváltoztak. Kissé visszatekintve a hatósági díjak alakulására, nyugodtan elmondhatjuk, nem maradtak el a élet egyéb területeinek "fejlodésétol".

Csak el torreviejából
Faun - 13.
Ittlétünket sorozatos balszerencse kísérte. De tökéletesen illik ránk a mondás: minden rosszban van valami jó. Ezzel együtt úgy éreztük a végén, itt túlságosan háborgott életünk tengere, nyugodalmasabb vizekre vágyunk...

Szörf
Mistral-sztori 1976-96
"Valahol a bajor hegyekben egy síkunyhó elott feküdtem a nyugágyamban, és élveztem a tavaszi nap sugarait. Látomásom volt egy saját szörfcégrol, ezer meg ezer ötlettel. Víziók szörfdeszkákról, amelyek számomra a világot jelenthetik." (Peter Brockhaus)

Világkupa
Björn Dunkerbeck visszatért

Sikerült Björn Dunkerbeck visszatérése a Világkupába. Aruba után a Kanári-szigeteken is elsöpro gyozelmet aratott mind a hullámszörfözésben, mind a pályaversenyeken. Mint emlékezetes, Dunkerbeck még a télen súlyos balesetet szenvedett snowboardozás közben, minek következtében néhány versenyt kénytelen volt kihagyni a Világkupa sorozatból.

Formula 1 pro cup
Pártos nyerte a szériaosztályt
Éppen csak véget ért Atlantában a szörfök versenye, már a 2000-es sydneyi olimpia jegyében rendezték meg a Formula 1 osztály első profi versenyét Olaszországban a Garda-tavon, mely a Mistral talán egyetlen vetélytársa lesz az új olimpiai osztály kiválasztásánál.

A szörfözés ára
Szörfpiaci körkép
A Hajó Magazin korábbi számaiban már sok hasznos információt kaphattak olvasóink a szörfszerelések helyes kiválasztásához. Számos technikai újdonságról is beszámoltunk, most az egyik, mindannyiunk számára legfontosabb kérdésben, az árak tekintetében szeretnénk tájékoztatást adni.

Motorcsónak
Formula-3-as futamok

Túrák a csatornákon
Hajóbérlés, akár kormányos nélkül
Hagyományőrző tervezésű, luxuskivitelű hajókkal Észak-Hollandia folyóira, legkeskenyebb csatornáira juthatunk el a Friesland Boating által szervezett túrákkal. Ezek azon kevés hajó közé tartoznak, amelyeket még az olyan öreg csatornákon is lehet használni, ahol az alacsony hidak és a sekély víz miatt alig van hajóforgalom. Ilyen például a Luts, mely a Gaasterland erdőségein kanyarog keresztül.

Hazai bajnokságok
Tököl, Baja, Szeged
Négy nagy hazai motorcsónakversenyről kaptunk eredményeket lapzártáig: Megbízhatósági, azaz túraverseny június 15-én Tökölön, gyorsasági versenyek Szegeden június 29-30-án az OB II. fordulójaként, és a Baján július 13-14-én megrendezett O-350-es Európa-bajnokság, valamint az OB III. fordulója.

Régi hajók a rómain
A Duna elfeledett csónakjaiMa, amikor évről évre egyre több hófehér motoros hajócsoda szántja a budapesti és Pest környéki Duna-szakasz vizét, talán nem érdektelen szólni egy ma már egyre ritkábban látható hajótípusról, nevezetesen a Tümmler oldalmotoros hajókról.

Hatósági hírek
Vízi közlekedés
A vízi rendészeti szervek 1995-ben 9604 esetben szabtak ki helyszíni bírságot hajózási és fürdorendészeti szabályok megszegése miatt: 3433 szabálysértési feljelentésbol 1965 a Hajózási Szabályzat megszegése és vízi jármű ittas vezetése miatt történt, 58 esetben vizsgáltak különféle vízi közlekedési balesetet.

Még mindig a Balaton
Környezetvédelem és vízi közlekedés
Az elmúlt hetekben, hónapokban eddig soha nem tapasztalt nyilvánosságot kapott - s talán ezzel több vizet zavart, mint egy motorcsónak vagy kisgéphajó - a belsoégésű motorokkal hajtott sport- és kedvtelési célú vízi járművek használatának tilalma a Balatonon. Ennek kapcsán néhány gondolatot adunk közre a vízi közlekedés környezetvédelmi szabályozásáról, illetve annak néhány furcsaságról.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink