Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Beneteau 321 Oceanis
31. Hajó Magazin, 1998. február

A 321-es rajzait a világhírű Finot tervezőiroda készítette, csakúgy mint a First sorozatból a 21-es, 26-os, 30-as hajókat, valamint az Oceanis 40 CC-t és a 411-est. Érdekes, hogy a 27. számban bemutatott Beneteau 36 CC Oceanis hajó, amelynek tervezését a Berret tervezőirodában végezték, közeli rokonságot mutat a Finot által tervezett, most bemutatásra kerülő hajóval.

A Beneteau First sorozatában kínált hajók versenyzésre is alkalmas túrahajók, míg az Oceanis sorozat hajói kifejezetten túrázásra készülnek. A két család elsősorban felszereltségében különül el egymástól. Az Oceanis sorozat hajói a lehető legegyszerűbb, gyorsan megismerhető szerelvényeket kapnak. Mint látni fogjuk, a 321-es hajóra nem szereltek lee-kocsit, nem állíthatóak csigasorral a hátsó merevítők, és nincs külön csörlő a hátszeles vitorla kezeléséhez. Viszont körkormánnyal van felszerelve, és a nagyvitorla kötélzetét a kabintetőre vezetik.
Sokan mondják, hogy a körkormány több helyet foglal el a cockpitból, mint a hagyományos rúdkormány. Ezzel nem tudok egyetérteni, hiszen egy körkormányt minden oldalról körül lehet ülni, és mégsem akadályozzuk a kormányost, így a kormányállás által elvesztett teret kamatostul visszanyerjük. A kipróbált hajón autopilot és egy tridata műszer segíti a kényelmes túrázást. A hagyományos rúdkormányhoz csatlakoztatható autopilot szintén rengeteg helyet elrabolna, a körkormányhoz tartozó pilot viszont semmi helyet nem vesz el. Igaz, hogy körkormány mellől esetenként kevésbé jól látható az orrvitorla első éle, de egy túrahajón ez elhanyagolható a fentebb említett kényelmi szempontok mellett.
Az orrvitorla állításának lehetőségét mégis szükségesnek tartották a tervezők, amit a roll-reff rendszer miatt nem lehetett megkerülni. Így kétoldalt egy-egy külön stopperrel állítható háromcsigás génuakocsit kapott a hajó. A nagyvitorlát kétsoros reff segítségével lehet csökkenteni, a laisy-jack pedig szépen összegyűjti a lereffelt anyagot. A különösen hosszú latnik is a kényelmesebb leszerelést segítik. A Sparcraft árboc egy pár hátra nyilazott szálinggal van szerelve. Egy-egy hosszú, illetve rövid vantni tartja oldalirányban, bekötésük a génuasín vonalában, a kabintető mellett van elhelyezve. Az első merevítő az árboc tetején van bekötve, ahonnan két hátsó merevítő fut le a hajó farába. A szálingtól egy babystag fut le, és az első főfalnál van rögzítve a fedélzeten. Az összes merevítő sodrott rozsdamentes drótkötélből készült, és spannerrel állítható.
A hajót kimondottan hosszú, kevés manővert igénylő túrákra tervezték. Bár igen fordulékony, a babystag miatt érdemes meggondolni, hogy mikor és hányszor akarunk fordulni. A kormány mögött ülve bal oldalt találni a Volvo motor indító paneljét, jobb kézre pedig a TX Control irányváltót. A kormányoszlop előtt egy impozáns 135-ös Plastimo Olimpic kompasz kapott helyet. A kabintető bal oldalán egyes és egy kettes Spinlok AX kötélfogó, a jobb oldalon pedig két kettes Spinlok AX kötélfogó rögzíti a köteleket. Mögöttük egy pár önfelszedős Lewmar 16-os csörlő dolgozik. A kabinfal jobb oldalán vannak a műszerek, alattuk a csörlőkartartó. A génua állítását egy pár 30-as önfelszedős Lewmar csörlő végzi.
A hajón való mozgást relingsínek mellett oldalanként három relingoszlop, orrkorlát és farkorlátok teszik biztonságossá. A bal oldalon, a bemutató hajóban, amely egy hátsókabinnal épült, nagy tárolódobozt alakítottak ki. Van a hajónak dupla hátsókabinos kivitele is. Az ülések teakfával vannak borítva, a kabintető és lépcsőkapaszkodók szintén teakfából készültek. Az elektromos horgonycsörlő Lofran gyártmányú, a kötő-elemek pedig a világhírű Wichard cég termékei.
A kabinba egy műanyag lépcsőn lehet lejutni. A szalonban végig állómagasság van, és nagyon sok fény. A bal oldalon a konyhába lép az ember. Főzni a két égőfejes sütős gáztűzhelyen lehet. A tűzhellyel szemben állva bal kéz felé egy nagy hűtőszekrény tele hideg italokkal, mellette egy nyitható fedelű asztal, alatta evőeszköz-tároló fiók. A tűzhely fölé három nyitható polcot szereltek, itt kaptak helyet a poharak. Jobb kézre nagy kettes saválló mosogató található, krómozott csappal. A mosogató szalon felé eső részén és a konyhatérbe egy-egy szekrény nyílik. A konyha fölött két nyitható ablak szellőztet. Belépve a szalonba, a jobb oldalán L alakú ülőgarnitúra, a bal oldalon egy egyenes szófa szolgálja a lakók kényelmét. A szófa hátsó része ötletes módon kapcsolódik a térképasztalhoz, leülve elé jobb kézre esnek a belső műszerek. A térképasztal normális méretű, beleférnek a térképek. A szalon közepén, az árboc-alátámasztásra szerelve, lehajtható asztal áll, a közepén italtartó rekesszel. Két oldalt elhúzható ajtajú polcok vannak. Az ágyak alatt is tárolóhelyeket találni. A lépcső jobb oldalán két ajtó van, az első a zuhanyzóba nyílik, a másik a hátsó kabinba. A mosdó viszonylag szűkös, de azért meg lehet fordulni benne, egy oldalablak szellőzteti. A hátsó kabin viszont rendkívül tágas. A pazar helykínálatra jellemző, hogy ugyanebben a térben ki lehet alakítani két kétszemélyes kabint is. Ezt a kabint három nyitható ablak világítja meg. Az egész hajóra jellemző a sok fény. A szalonban világítóablakok és egy deckablak mellett oldalanként két pár nyitható oldalablak szolgál. Az orrkabinban is két ablak van, a menetirányban egy fix és egy szokványos nyitható deckablak. A kétszemélyes kabin jobb oldalára egy ruhásszekrényt építettek, az ágyak felett körben fából készült polcok vannak.
A hajóval motorozva rendkívül könynyen és pontosan lehet manőverezni. A kikötőben való közlekedés, tolatás nem okoz gondot. A fel- és leszerelés annak ellenére, hogy nem tekerhető az árbocba a nagyvitorla, gyors és praktikus. Az alapvitorlázat alatt kettes széltől kezd életre kelni a hajó. A jól kiegyensúlyozott harminckettes könnyedén szeli a hullámokat, és ami nagyon fontos, sokáig fröccsmentes marad a fedélzet. Közepes vagy erős szélben igazi élmény vele a vitorlázás. Igaz, hogy ilyenkor kissé vizesek lehetünk a tengeren, de a Balatonon vagy a part mellett hajózva még sokáig élvezhetjük a Beneteau könnyű futását. Az autopilotnak köszönhetően akár egy ember is - ha gyakorlott vitorlázó az illető - segítség nélkül, kényelmesen hajózhat vele. A cokcpit kialakítása igen kényelmes, nagyobb túrára is jó utazást kínál. A hátrafelé zárt cockpit egy mozdulattal nyitható. Fürdőzés után a hátsó falra szerelt tusolóból édesvízben lehet lezuhanyozni. A Beneteau 321 Oceanis tehát kényelmes, jó megjelenésű hajó, méretei miatt a Balatonra ajánlott típus.

Litkey Farkas
Fotó: Litkey Zsolt

Technikai adatok:
Konstruktőr: Finot Grouppe
Hossz: 9,74 m
Vízvonalhossz: 8,95 m
Szélesség: 3,45 m
Merülés: 1,15 m
Nagyvitorla-felület: 23 m2
Roll-génua felület: 35 m2
Súly: 4400 kg
Fekvőhelyek száma: 4-8 fő
Befogadóképesség: 8 fő
Motor típusa: Yanmar 18-27 LE
Volvo 18-28 LE

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink