Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Bavaria 32 Holiday
34. Hajó Magazin, 1998. május

Az 1979-ben alapított Bavaria hajógyár ma már a legnagyobb és legsikeresebb ilyen vállalkozás Németországban. A cég elmúlt évi forgalma 57 millió német márkára rúgott. Az idei évben előreláthatólag elérik a 74 milliót. Az eladott hajók száma 420-ról 480-ra emelkedik. A Würzburg melletti Giebelstadtban lévő gyár hajói már októberig elkeltek.

A Bavaria 32-es terveit a híres szlovén tervezőiroda, a J & J Design készítette. Ez a hajó egy kényelmes, magas komfortot biztosító családi vitorlás. A legolcsóbb változat neve Holiday. A legjobban felszerelt típust Exclusive néven hozzák forgalomba. A két hajó csak felszereltségében különül el egymástól. A Bavaria ma a legolcsóbb nyugat-európai hajók közé tartozik a piacon, amit úgy ér el, hogy az alapmodell szériafelszereltsége sok mindent nem tartalmaz.
Első látásra szembeötlő, hogy egy ésszerűen leegyszerűsített felszereltségű modellel állunk szemben. Az összesen két pár oldalablakkal szerelt hajón minden veret előkészítése megtalálható, de csak a nagyvitorla és a génua kezeléséhez elengedhetetlenül szükséges szerelvényeket építették be. Ezek viszont a maximális kényelem jegyében lettek kialakítva. Az profilforstágos génuabetekerő az alapszerelvények közé tartozik. A teszthajó árbocba tekerhető nagyvitorlája extra felszerelés. A külső szerelvények minőségében nincs megalkuvás, ami felkerül a hajóra, az csak jó nevű, megbízható cég terméke lehet. A roll-reff Furlex, a rudazat Seldén, a csörlőket a Harken szállítja. A nyílászárók Gebo termékek. A külső és belső munkák kidolgozása a németektől megszokott kimagasló minőséget képviseli. Természetesen a belső berendezés kialakításánál fontos volt a könnyű karbantartás biztosítása. A 19 lóerős Volvo motorhoz például több oldalról is hozzáférhetünk, de jól elérhető a kormányszerkezet is. A konzervatív, masszív bútorozás, a vastag, szépen lekerekített szegélyek, a hagyományos egyszerű formák uralta belső terek mind-mind az időállóságot sugallják. A hajó összhatásában és részleteiben is ezt a filozófiát közvetíti.
A szalon jobb oldalán nagy és kényelmes térképasztalt alakítottak ki. A térkép asztal mögött nyílik a mosdóhelyiség ajtaja. A mosdónak külön nyitható ablaka van. A toalett kézi pumpás, a mosdóhoz egy egyszerű, nem keverhető csapot szereltek. A bal oldalon kapott helyet a konyha és mögötte az achterkajüt. A konyhában megfelelő a rakodópolcok, fiókok száma és elrendezése. Egy kétégős, sütős gáztűzhely van felszerelve, természetesen himbás kialakítással. A mosogató kör alakú és egymedencés, mellette nagyméretű hűtőládát süllyesztettek az asztalba. A hűtő aggregát extra szerelvényként került a hajóra. A konyha tágas és kényelmes, de hiányzik a tűzhely fölötti közvetlen szellőztetési lehetőség. Mivel a szalontér öszszesen két nyitható ablakot kapott így azt középen helyezték el. Persze felárért rendelhető kellő számú ablak. Az achterkabin kialakítása is a konzervatív hajótervezési szemléletet tükrözi. A Bavária nem áldozta fel a biztonságos mélységű cockpitot egy látványosan nagy és kényelmes achterkabin kialakítása érdekében. Ezért a hátsó kabin szélessége megfelelő, de a belső magaság csak az itt kialakított franciaágy felének biztosít kellő magasságot. Az itt elhelyezett kétajtós szekrény egyik oldala polcos, a másik akasztós kialakítású. Az egész hajón olyan zárakat szereltek a szekrényekre, amelyek szépek és jól működnek, de a bezáráshoz is be kell nyomni a gombot rajtuk, s ez a tulajdonság hajózás közben nagyon kényelmetlen lehet.
A szalon elrendezése szinte mértanian egyszerű. Ennek köszönhetően rendkívül jó az átjárás rajta. A jobb oldalon bárszekrény és polc, a bal oldalon polc segíti javaink elhelyezését. A már említett két oldalablakon kívül középre egy nagy deckablakot szereltek. Az ágyak alatt is rakodókat alakítottak ki, az ágyat ládaszerűen egy osztatlan fedéllel lehet kinyitni, ami alatt aztán három rekeszt találunk. A vakárboc köré épített asztal mindkét lapja lehajtható, a közepén egy szép világos fabetét alatt kis üvegtartó rekeszt találni. Az orrkabint is letisztult, egyszerű formák jellemzik szekrénykével és polcokkal. Egy nagyméretű nyitható deckablak világítja meg.
A cockpit tágas, a kormányoszlop előtt osztatlan teret ad. Dicséretesen mély kialakítása különösen biztonságossá teszi gyerekek számára is. Hiányoznak viszont az apró pakolási lehetőségek. A bal oldali ülés alatt nagy jól kihasználható ládát találunk. A kormány mellől kényelmesen elérhető az irányváltó karja és jól olvasható a tridata Autohelm műszer is. A motort vezérlő panelt a kormánykerék alá helyezték el, ahol ugyan nagy biztonságban van, de kissé nehéz elérni. A kormányosülést rögzítő békazárral is hasonló a probléma. A farrész bal oldalán van a gázpalack helye. Ez kiváló ötlet, hiszen ha szivárog, a hajó vezetője az első, aki ezt észreveszi. Kilépve a hajó végére, a jobb oldalon egy fedélzeti zuhany és fürdőlépcső szolgálja a strandolni vágyók kényelmét. A bal oldalra került az üzemanyag-betöltő, valamint az elektromos csatlakozó. A három pár relingoszloppal szerelt két sor relingkötél hátul természetesen bontható. Az orrkorlát alatt van kialakítva a horgonytartó görgő, mögötte van a horgonykamra. Itt kapott helyet a vízbetöltő nyílás is. A pozíciófényeket az orr-, illetve a farkorlátokon helyezték el. Az első fedélzetet egy deckreflektor világítja meg. Itt is a legmagasabb minőséget alkalmazza a Bavaria, a lámpatesteket az Aqua Signal szállítja.
Az árboc két pár szálinggal van szerelve, és csak a hosszú vantnik, valamint a második szálingtól induló rövid vantni érkezik a deckre. A bekötési pont a kajütfal mellett van. Az achterstág csigasorral állítható. Az alba tolórudas, a génua stopperes kocsikkal állítható. Nincs leekocsi, a nagyschot egy egyszerű négyes csigasorra van vezetve, amelynek az alsó eleme klemmes. Ez a toronyra szemes lemezzel van rögzítve. A hajó kezelése végtelenül egyszerű. A körkormány kezdők számára is érthetővé teszi a hajó vezetését. Hátránya viszont, hogy egyedül nehéz vele boldogulni automata kormány nélkül. Az árbocon megtalálható a spinnaker-előkészítés, de a hajóra fel kell szerelni a megfelelő vereteket, ha ilyet szeretnénk használni. Az árboc elejére szerelt spinnakerbaumlift viszont jól alkalmazható a génuához is, ha beszerzünk egy kitámasztó baumot.
Tavasz van, és a nyugati szél délután jött meg Kenesére, de mire kijutottunk a kikötőből, felszívódott. Tudtuk, hogy ott van előttünk néhány száz méterre, ezért utánamotoroztunk. A motor szigetelése nagyon jó, a járása is szép, kiegyensúlyozott. Aztán utolértük a szelet, és jólesett végre vitorlázni. A viszonylag nagy testet meglepően jól mozgatta a szemre kicsinek tűnő vitorlázat. Könnyű szélben is hamar élvezetesen haladtunk a hajóval. A piros Elvström embléma engem is megtévesztett először, de aztán felfedeztem rajta a cruising feliratot.
Bár ezt a Bavaria 32 Holidayt elsősorban chartercélokra fejlesztették, jó választás lehet azoknak, akik fontosnak tartják a jó minőséget, és szeretik maguk megválasztani a szerelvények elrendezését. Erre kiváló lehetőséget nyújt a valóban minimálisan felszerelt alapmodell mellé kínált hatoldalnyi extra felszerelés.

Litkey

Technikai adatok
Hossz: 9,95 m
Vízvonal hossz: 8,05 m
Szélesség: 3,25 m
Súly: 3600 kg
Ballaszt: 1100 kg
Merülés: a. 1,7 m
b. 1,3 m
Motor: Volvo MD 2020
Víztartály: 170 l
Üzemanyagtartály: 80 l
Roll nagyvitorla: 22 m2
Latnis nagyvitorla: 26 m2
Roll genua: 20 m2
Tervező: J&J Design

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink