Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Elan 333
42. Hajó Magazin, 1999. január

A szlovén hajót Triesztben az olasz képviselő jóvoltából próbálhattuk ki. A Barcolana népének szánt kiállítási Elan 333-as a festői szépségű Piazza dell' Unita d' Italia századfordulós palotákkal határolt forgatagában várt minket. A hajnali budapesti indulás minden mogorva fáradtsága elillant a nyárt idéző meleg, a szikrázó napsütés és a kék tenger látványától. A mediterrán világ hangos zsivaját és a boldog élet örömét finoman árnyékolta a hajóbemutatók megszokott szélcsendje.

A térölelő gesztusokkal magyarázó napszemüveges fiatal parkolóőr egy laza mozdulattal megnyugtat, ne aggódjunk, nemsokára lesz hely. Látva a szélcsendet, könnyű ebéd mellett döntünk. Szlovén segítőnk ismer egy közeli pubot. Két szendvics között szó esik a hajóról is.
A rendkívül sikeres Elan 295-ös tervezője, Rob Humphreys rajzolta ezt a hajót. A modern irányzatokat figyelembe véve - széles hajótest, hosszú vízvonal - megálmodott 333-as formavilága szépen illeszkedik az Elan-hagyományokba. Mint megtudjuk, a hajó ötcsomós szélig képes - 52 fokra szél ellen vitorlázva - gyorsabban haladni a szélnél. Köszönhető ez a jól eltalált forma mellett a több mint 66 m2-es vitorlafelületnek és a mindössze 4,3 tonnás súlynak. Ez igazán szép teljesítmény egy kompromisszummentes, igazi túrahajótól.
A hajóra szállva először zavarba kerül az ember. Mekkora hajó is ez? A harminchármast nehéz összekeverni, de talán mégis lehet, hogy harminchatost mondtak? A technikai adatokat olvasva kiderül a turpisság, ez a hajó 3,46 méter széles, ezért látszik lényegesen nagyobbnak a kategóriájánál. Végre gyenge szél nyomait lehet látni a tenger fölött. Nagy a sürgés-forgás a szomszédos maxin, ők is indulnak kihasználni a szelet. Valahol a világítótorony alatti sportkikötőben várnak a barátaink egy kis hajóval, hogy kívülről is tudjunk felvételeket készíteni a hajóról. Kimotorozunk a kikötőből. A 18 lovas Yanmar kellemesen duruzsol. Legalább hat puffer védte a hajót a kikötőmóló durva kövétől, ezeket most elnyeli a jobb oldali ülés alatt kialakított tárolódoboz. Magabiztosan közlekedünk a teekfa borítású fedélzeten. A nagyvitorla felhúzása és a génua kitekerése után ismét van idő szemlélődni. Csendben siklunk a hullámmentes vízen a világítótorony felé.
Trieszt háromszázezer lakosú városa az Adria legfontosabb kikötője. Már a római korban is jelentős település volt. A vízről még lenyűgözőbb a modern ipari város és a gyönyörű történelmi városrészek együttélése. Előttünk üres tankerek magasodnak, tisztán látszanak a velencei partok. Sok a hajó a vízen, de senki nem halad. Valahol a horizonton mintha szél fodrozná a tengert. Aztán mégis a part mellett élénkül meg a vízről fújó bríz. Közeledik a part. A műszerfalon megkeresem a mélységmérőt. Kicsit zavaró, a Navico műszereken nincs felirat, így amíg nem kapcsoljuk be, nem tudni, melyik mire szolgál. A bemutatóhajó két műszersorral van szerelve, egyet kapott a kormányállás, egy pedig a kajütlejárat fölött van. A térképasztalnál is minden információ a rendelkezésre áll.
A belső terek szintén nagyobbak a hasonló hosszúságú hajókhoz képest. Egyszerű, egyenes vonalak uralják a látómezőt. A tiszta síkok és szép lekerekített formák egyensúlya kellemes harmóniát áraszt. Minden helyiségben bőven találni szekrényeket és zárható polcokat. A legnagyobb állómagasság 1,88 méter, de még az orrkabinban is van 1,70. A bal oldalon kialakított achterkabin megfelelő méretű, jól szellőztethető, két személy részére elegendő lakóteret nyújt. A szalont balról a konyha, jobbról a térképasztal határolja. A konyhában a mosogató és a sütős gáztűzhely L alakot képez. A billenthető tűzhelyet asztallap takarja. A térképasztal mögött van a mosdó. A szalonban a vakárboc köré épített, két oldalt lehajtható asztal uralja a teret. A deckablak és az elfüggönyözhető oldalablakok elegendő fényt adnak. A lehajtott asztallap mellett bőséges hely marad előremenni az orrkabinba. Itt egy kis szekrény és két oldalt futó polcok alkotják a berendezést. A deckablak világít, de szükség esetén akár ki lehet rajta mászni a fedélzetre.
A fedélzeten már hangos szóval köszöntik a Barcolanára készülő magyar csapat egyik hajóját. A kis Scholtz 22-es motorral követ bennünket. A fotós átszáll, de mi is kapunk segítséget. A szél mintha erősödött volna egy keveset. Szépen haladunk, a kishajónak iparkodnia kell, hogy elölről is le tudjon fotózni minket. Közben kijött a Naftawacht nevű maxi. Gyorsan spinnakert húzunk, hogy a közelébe kerüljünk. Elérjük őket, egy kis csalódás, valahogy itt a tankerek között ő sem látszik olyan hatalmasnak. Az Elan 333 árboca kétszálingos, 7/8-os forstágbekötésű, achterrel feszített. A baumot tolórudas alba feszíti. A génua és a leekocsi csigával állítható. A leekocsit közvetlenül a kajütlejárat elé szerelték, így a cockpitből gyakorlatilag nem foglal helyet. Két önfelszedő csörlő szolgál a kajüttetőn és kettő a génuakocsik mögött. A fallstopperek, csörlők és kocsik Lewmar gyártmányúak, kifogástalanul működnek. A cockpit nyitható híddal van elzárva a tükörtől, ahol fürdőlétra várja a nyári napokat. Körben kétsoros korlát védi az utasokat.
Kétféle kiellel szerelik. Az 1,90-es meggondolandó a Balatonra, de az 1,50-essel semmi gond nem lehet. Pont a kikötő felé fúj a szél. Haulzolunk néhányat, mert hátszélben egyáltalán nem haladunk, annyira nincs szél. Kényelmes távolságban leszerelünk, és amíg bemotorozunk a helyünkre, ismét előkerülnek a pufferek.
Kikötés után még sokáig üldögélünk a hajón. Jól érezzük magunkat, folyik a szó, nagyokat nevetünk. A Scholtz 22-es is mellénk köt, ők még maradnak két napot. Nem akaródzik elindulni. Itt még nyár van, de néhány óra múlva megint az októberi Budapest vár ránk.

L. F.

Tecnikai adatok
Hossza: 9,99 m
Szélessége: 3,46 m
Vízvonalhossz: 8,76 m
Merülése: 1,90-1,50 m
Vízkiszorítása: 4,3 t
Ballaszt: 1,5 t
Árboc vízvonaltól
mért magassága: 15,40 m
Nagyvitorla: 33 m
2
Génua: 33,40 m
2
Motor: Yanmar 18 LE
Üzemanyagtank: 84 l
Víztartály: 190 l
Magasság, orrkabin: 170 cm
szalon: 174-188 cm
achter: 178 cm
mosdó: 178 cm
Tervezte: Rob Humphreys
Bemutatás: 1998

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink