Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Slotta 30
62. Hajó Magazin, 2000. szeptember

Magyarországon először a Budapesti Hajókiállításon találkozhattunk a Jan Slotta nevével fémjelzett hajóval. A Slotta 30-as azonnal elnyerte a szakma és a közönség elismerését, szép kidolgozásával, igényes anyagaival.

A hajóval július végén Keszthelyen volt alkalmam vitorlázni. Nyomott, párás időben érkeztünk kora délután arra a vitorlástelepre, ahol katonakoromban sok időt töltöttem. Sok minden megváltozott a katonaság elköltözése után. Lakályosabb, szebb lett a kikötő és tele van vitorláshajókkal. A Slotta 30-as kiemelkedik közülük. No nem a méretével, mert egy harminc láb hosszú hajó ma már ezen a telepen sem a legnagyobb, hanem szép kidolgozásával, igényes megjelenésével.
Ez a kikötő egy csatornában épült, így meglehetősen szűkös a hely a manőverezésre ki- és beállásnál. A tíz lóerős dízelmotor két hengerrel volt szerelve, így hamar felvette a fordulatot. Már csak azért kellett izgulnom, hogy ne húzza el a hajót egyik oldalra sem, mert akkor bizony szégyenszemre kisodródunk a túlsó partra. De szerencsére nem így történt, a hajó már kis sebességnél is jól kormányozhatónak bizonyult.
Mire kipöfögtünk a kikötőből, kellemes északi szél kerekedett. Génuát és nagyvitorlát húztunk, de hamar kiderült, hogy sok ez a vitorlázat az egyre frissülő szélben, ezért három kört reffeltünk a génuán. Ennek ellenére a hajó nem vált túlságosan szélbe futóvá, a frissülésekben a nagyvitorla állításával semleges futást lehetett elérni. Erre szükség is van, hiszen az önváltó fockal vitorlázva közel azonos nagyvitorla-orrvitorla aránynyal halad a hajó. Az önváltó fockal teljesen egyszerű a hajó kezelése, abszolút egyszemélyessé válik az irányítás. Ami meglepett, hogy a kategóriában megszokottnál kisebb a hajó induló formastabilitása. Ez a tulajdonság természetesen jó menetteljesítményt sejtet, hiszen kisebb a hajó nedvesített felülete. Ahogy dől a hajó, a formastabilitása is fokozatosan növekszik, és természetesen a tőkesúly is megteszi a magáét. Talán furcsa amit mondok, de egy ilyen hajóval igazán élvezetes a vitorlázás, a túrahajók nagy részénél egyszerűen észre se lehet venni, hogy frissült a szél vagy változott az iránya, annyira semlegesen viselkednek. A Slotta 30-as azonnal reagál, érzi az ember a szelet, a hajót.
Ugyanakkor a fedélzet alatt teljes komfortot találunk. A szalonban 1,90-es állómagasság van, az ajtóval leválasztott kabinokban 4-6 személy számára alakítottak ki megfelelő szállást. A szalonasztal körül hat személy foglalhat helyet, és mozgásukat az árboc alátámasztása sem zavarja, mert azt beépítették a válaszfalba.
A bútorzat mahagóniból vagy teakfából készül. A kárpitozás hatvan mintából választható. A kidolgozás olyan igényes, amilyen csak a hasonlóan kicsi, sok kézi munkával dolgozó üzemekben lehet. Találunk konyhát, WC-t, és mindent, amire szükségünk lehet. A hátsó és az orrkabin kétszemélyes, ruhásszekrénnyel, rakodópolccal és mindkét oldalon nyitható ablakkal. Felül nyitható és állítható tetőablak biztosítja a szellőzést. A szerelvények a legkiválóbb gyártóktól valók.
Nem szabad idegenkedni az új névtől, a Slotta 30-as a nagy nyugati gyártókkal abszolút versenyképes minőséget kínál sokkal megfizethetőbb áron.

Litkey Farkas
Fotó: Szamódy Zsolt

Technikai adatok
Teljes hosszúság: 9,15 m
Vízvonalhossz: 8,05 m
Szélesség: 3,10 m
Merülés: 1,60/1,25 m
Összsúly: 3,10 t
Tőkesúly: 1,26 t
Tőkesúly/súly aránya: 41%
Árbocmagasság a fedélzettől: 12,5 m
Árbocmagasság a vízvonaltól: 13,8 m
Előfeszítő bekötés: 8/9
Nagyvitorla: 27,5 m2
Fock: 13,3 m2
Génua: 22,5 m2
Spinnaker: 53,0 m2
Motor: Volvo-Penta MD 2010
kéthengeres dízel, 10 LE,
S kihajtású, kéttollú merev propellerrel.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink