Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
FPC 30V
64. Hajó Magazin, 2000. november

Sokan láttuk már a Balatonon, a magyar piacon két év alatt példátlan sikert elérő, - húsz hajót építettek két szezon alatt -, FPC 30 T-as túrahajót. Tavaly télen kezdődött az építése és idén a Fehérszalagon debütált a versenyváltozat! Szerencsém volt, és kormányozhattam egy születőben lévő új versenyosztály prototípusát annak első pályaversenyén.

Az új hajó megőrizte az alapváltozat néhány jellegzetességét: függőleges orrtőke, lapos kabintető és az árboccsúcson lévő egyedi, 70 cm-es konzol. A fejlesztés nagyon jó úton indult el egy alapkomfortot és kényelmet tartalmazó, méretéhez képest jelentős sebesség elérésére képes versenyhajó irányába. A hajótest 10-12°-os dőlésig hosszú, keskeny, kis mértékben deformálódó, nedvesített felületet eredményez. Ehhez párosul egy 0,8 m2 felületű penge kiel, alján egy bulbával és egy 0,35 m2 felületű hosszú, keskeny kormánylap. Gerinchajlása kicsi, könnyen siklásba hozható, érzékeny az előre- és hátraterhelésre.
Oldalmagassága megfelelő biztonságot nyújt erős szélben. A kabintető alacsony, ez teszi első látásra elegáns versenyhajóvá a szemlélő számára. A fedélzet teljes kialakítása elősegíti a felcsapó víz gyors távozását, még a cockpit előtt. A cockpit szokatlanul tágas, hátul nyitott, abszolút ideális az összes kezelőeszköz jó elhelyezéséhez és azok használatához.
A saját gyártású szénszálas rudazatból az árboc most van a Műszaki Egyetemen bevizsgáláson, a bumm tökéletesen szolgált, megfelelő schott-elrendezéssel, hajlása minimális.
A modern 9/10-edes forstagbekötés keskeny, magas, jó hatásfokú orrvitorlákat tesz lehetővé, ugyanakkor hagyja, hogy a nagyvitorla hátsó élét az achterral könnyedén állítsuk. A forstagot a backstagokkal feszítjük, amihez a csörlő nagyon ötletesen a cockpit közepén, a leekocsi előtt van elhelyezve.
A vantni-bekötések 30 cm-rel, a fockkocsi 35 cm-rel van beljebb, mint a hajó széle, ezért 40-42°-os kreuzolásra van lehetőség, amíg a hajót nem engedjük túldőlni. Oldalcsúszását 30-ra becsülöm, ami abszolút normális. Ezt az élességet csak jól kilaposított nagyvitorlával lehet elérni, mert különben nem tudjuk az orrvitorlát kellően bezárni. Az árboc alap görbítésének beállításához az erősen hátranyilazott szálingok adnak a lehetőséget.
Bőszeles szakaszokon már most nagyon gyorsnak bizonyult a hajó, pedig a spinnaker szemmel láthatóan kicsi. A már említett hátranyilazott szálingok nem engedik, hogy a nagyvitorlával igazán hátszelezzünk, nem lehet a nagyvitorlát 60°-nál kijjebb engedni a hajó hossztengelyéhez képest, ezért az igazi megoldás bőszélre egy 70-75 m2-es gennaker lesz.
A hajó felszereléséhez abszolút professzionális vereteket használnak: Frederiksen sínek és csigák, Andersen-csörlők, Furlex-fockfeltekerő, (ami a jövőben az orrban besüllyesztve lesz elhelyezve), dolgozik a fedélzeten.
Az alapvitorlázat végig átmenő latnis nagyvitorlája teljesen megfelel a mai kor szellemének. Szerintem érdemes elgondolkodni egy, a túraversenyeken használható, nagydenevéres nagyvitorlán, ami hosszú, futtatott szakaszokon jelentősen növelheti a sebességet. Ebben az esetben az achterstagot ki kell iktatni, és két felső backstagot elhelyezni. Ez az árboc-hátramerevítés nagyon felkészült legénységet igényel.
Gyenge szélben a jelenleginél 15-20%-al nagyobb génua használatára van lehetőség, míg erős szélben egy lényegesen rövidebb első élű fockot javasolnék.
A prototípusnál az alsó héj karbonszállal erősített műanyag, a fedélzet fából készült, ami kívül be van műanyagozva. A tőkesúly viszony még nem éri el a versenyhajókra jellemző 40%-os arányt. A hajótest konstrukciója és merevítési rendszere lehetővé teszi, hogy a sorozatgyártásnál tervezett szénszállal, vagy akár üvegszállal erősített epoxy-gyantás szendvicsszerkezettel a hajó könnyebb legyen, így a kívánt súly arányt elérje vagy meg is haladja.
A belső elrendezés biztosítja a versenyzés mellett szükséges komfortot. A belső berendezések mahagóniból készülnek és nagyon kellemes érzetet nyújtó szőnyegborítást kapnak. Négy fekvőhely van, kettő az orr-részen, kettő a cockpit alatt keresztben. Mivel az árboc-alátámasztást egy középen nyitott, megfelelő szilárdságú - 6 cm vastag -, válaszfal viseli, ezért a belső tér rendkívül tágas. Az ülések és ágyak alatt bőven elegendő mennyiségű rakodótér áll rendelkezésünkre.
Ez a hajó jó választás lehet azoknak, akik egy olyan sportos versenyhajót szeretnének, amelyik az abszolútban is értékelt túraversenyeken esélyt ad a mezőny első 10%-ban való befutásra, ára viszont lényegesen kedvezőbb, mint más külföldi hajóké. Előirányzott ára vitorla nélkül 5,5-6 millió forint.

Csuri Zoltán
Fotó: Bujnovszky Tamás

Technikai adatok:
Hossz: 9,15 m
Szélesség: 3 m
Merülés: 1,8 m
Teljes súly: 1700 kg
Bulbás tőkesúly: 503 kg
Árboc: 12 m, karbon
9/10-es forstag-bekötés,
két pár száling
Baum: 4 m, karbon
J-méret: 4 m
Alapvitorla-felület: 38 m2
Spinnaker: 65m2
Yardstick-szám: 94

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink