Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Elan 40
73. Hajó Magazin, 2001. augusztus

A tavalyi tulajdonosváltás körüli bonyodalmak után "rákapcsolt" a világhírű szlovén Elan hajógyár. Míg korábban évente 120 hajót gyártottak, idén várhatóan már 190 hajót építenek, s az új üzemcsarnok elkészültével akár évi 300 vitorlás is kikerülhet a gyárból. Ennek ellenére időben döntenie kell annak, aki 2002-re Elan hajóhoz szeretne jutni, mert igen nagy az érdeklődés. A cég büszkesége az új negyvenlábas jacht, amelyet Koperben teszteltünk.

Remek vitorlázóidőben 4-5-ös délkeleti szélben várt ránk a cég kereskedelmi igazgatója és egy hivatásos kormányos, aki éppen egy ügyfelekből álló csoportot hozott vissza a hajóval, s remek kikötői manőverekkel bizonyította, hogy az Elan 40-es motorozva is fordulékony, könnyen kezelhető hajó. A nekünk bemutatott példány néhány szerelékében eltért a standard változattól, de hordozta a típusra jellemző sportos jegyeket, s jól illeszkedett a cégtől megszokott gyors és kényelmes, ugyanakkor versenyzésre is alkalmas túrahajók közé.
Az új Elan viszonylag kis vízkiszorítású hajó, amely a robusztus szerkezet ellenére is könnyű, így jól gyorsul. A hosszú vízvonal következtében mozgása sokkal nagyobb hajót idéz. A 4-5-ös szélben teljes grósszal és génuával éles menetben vitorlázva sebessége meghaladta a 8, bő szélben a 9 csomót.
Az általunk vitorlázott hajóra hat csörlőt szereltek: kettő a kabintetőn található, egy-egy párat kapott a génua, illetve a grósz is. A leekocsi közvetlenül a kormány elé, a grósz behúzási pontja a baum végére került, ami a nagyobb erőhatások ellenére is könnyebb kezelhetőséget biztosít, mint a túrahajóknál megszokott, kabintetőre szerelt változat.
A hajó nem topgénuával szerelt, hanem az újabban egyre több vitorláson látható 9/10-es forstágbekötést alkalmazták. A legénység dolgát jelentősen könnyíti a karbon spibaum, bár az árboctól előre lefektetve eleinte zavaró. Mivel azonban a génua a korlát miatt kicsit magasabbra van szabva, simán átmegy a spibaum felett, miközben az jó helyen van, könnyen, gyorsan a helyére emelhető. A kormány - másfél méteres átmérőjével a második legnagyobb volt a a lehetséges választékból - közel biztonságos kormányzást tesz lehetővé. Elhelyezését a cockpit alján egy bevágással segítették.
A tesztelés során szükség is volt a nagyobb erőkarra, mert teljes vitorlázattal mentünk a folyamatosan erősödő szélben. Mikor 20-25 csomóval fújt, már lehetett volna reffelni, bár így is kézben lehetett tartani a hajót, és 7-8 csomó közötti sebességgel kreuzoltunk. A fordulókban tapasztalhattuk, hogy a vitorlaállításhoz szükséges szerelvények helyét jól választották meg: a deckvízzel haladó hajón is biztonságosan lehetett a csörlő fölé állni, s egy átlagos erejű ember is kényelmesen tudott velük dolgozni.
A baum alatt végigfutó és a baum végén fordított grószt is könnyedén lehetett állítani. A jelentősen megdőlt hajón is biztonsággal előre tudtunk menni, a deck jól járható, nem volt probléma a trimmzsinórok állítása és egyéb szerelés sem. A cockpit különböző részein elhelyezett műszereket egy darabig keresni kellett: a kajüt falán lévő széljelzőt jól lehetett látni, de a cockpitülés hátsó falára szerelt sebességmérőt nem volt egyszerű megtalálni kormányzás közben. Húsz csomó körüli szélben jobb állva kormányozni, és a megdőlő hajóban először nem nagyon tudtam a lábamnak helyet találni, de miután megszoktam a hajót, már nem jelentett problémát.
A hajó designja és kényelmi berendezései az új Elan-sorozatra jellemzőek. A cockpit tágas és kényelmes, a kormányülés közepe kiemelhető, és a hátsó spoilerre is könnyen le lehet lépni. A hátsó zuhany és a fürdőlépcső helyét jól választották meg, a korlát és a deck kialakítása a hajó farától az orráig elegendő és biztonságos teret kínál. A fedélzet és a cockpit egyszerű vonalú, elegendő nyílással a jó belső fényhez és szellőzéshez.
A háromkabinos hajó belső tere szép és jó beosztású. A szalon tágas, a végigfutó árboc ellenére jól ki lehet használni. A lehajtható asztalt hat ember ülheti kényelmesen körbe, a jobb oldalon keresztben elhelyezett dupla mosogató háttámlaként is szolgál az üléseknél. Jobb oldalon hátul kapott helyet a konyha, a tűzhely és a hűtő. A bal oldalon a mosogatóval egy vonalban található a térképasztal a műszerekkel, mögötte a fürdőszoba és a WC.
Ebbe a hajóba csak egy fürdőt építettek, de kapható kétfürdős változat is, igaz, hogy annak az orrkabinja egy kicsit kisebb. Az általunk vitorlázott változat orrkabinja kényelmes, sok jól elhelyezett tárolóval. A két achterkabin is megfelelő méretű, az ágyak előtt állómagassággal és jól elhelyezett szekrényekkel. A bútorzat furnérozását, illetve a kárpit anyagát és színét tekintve a megrendelő többféle kínálatból választhat, ennél a darabnál a teakbútor szép kidolgozása és a kék kárpit kellemes összhatást teremtett.
Összességében a hajó megtartotta az Elanokra jellemző sportos, jól vitorlázó jellegét, de a régebbi típusoknál jóval magasabb színvonalú kidolgozással és kényelemmel rendelkezik. A mérete lehetővé teszi, hogy hat embernek minden igényt kielégítő szórakozást és kalandot nyújtson, a Balatonon felső kategóriás luxusjacht, a tengeren pedig kitűnő családi vagy charter hajó lehet.

Sz. Zs.
Fotó: Szamódy Zsolt

Technikai adatok
Teljes hossz: 11,99 m
Vízvonalhossz: 10,40 m
Szélesség: 3,83 m
Önsúly: 7 500 kg
Mélyjárat: 2,05 m
(2,40-1,7 m)
Motor: 38 LE
Víztartály: 260 l
Üzemanyagtartály: 150 l
Árbocmagasság: 14,9 m
15,4 m
Vitorlafelület: standard Nagyvitorla: 41,4 m2
Génua: 48,6 m2
Spinnaker: 120 m2
Tervező: Rob Humphreys
Irányár: 210 000 DEM
(a gyártó telephelyén)

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink