Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Bowrider - Cuddy - Cruiser
SporthajótÍpusok
89. Hajó Magazin, 2002. december

Bizonyára ismerősen hangzanak a fenti megnevezések, de néha magunk sem tudjuk pontosan melyik mit is jelent. A hazai vizeken és az Adrián hajózó motorosok szinte mindegyike e három hajófajta valamelyikébe sorolható.

Nyitott orrú, sportkajütös, állókabinos, talán e három kategóriába besorolható a világ összes motoros sporthajója, melyek nem érik el a tízméteres "álomhatárt". A legdinamikusabb fejlődés a tengerparti országokban kezdődött, nem sokkal a gőzgép megjelenése után. A 30-as évektől kezdve robbanómotorral szerelt csónakok kezdték szelni a vizeket, és hasonlóan más iparágakhoz rohamosan gyors fejlesztőmunka indult. A második világháborút követően - kezdetben az Egyesült Államokban, és idővel Nyugat-Európában is - megjelentek a hadiipartól és halászattól teljesen függetlenül, kimondottan a pihenés és a sportolás céljából megtervezett sporthajók. E hajók mindegyike egy-egy fő alkalmazásnak megfelelően használható.
A nyitott orrúak, melyek öt métertől egészen kilencméteres hosszig megtalálhatók szinte minden hajógyár palettáján, elsősorban a fiatalabb, lendületesebb és csoportos sportolást hivatottak szolgálni. E típusok orr részében szinte annyi személy tartózkodhat, mint hátul, ily módon a hajó teljes alapterületét az utasok kényelmes elhelyezésének megfelelően alakítják ki. A vízisí, a wakeboard, a kötelek és a horgony kiválóan elhelyezhető a hajó járószintje és a fenék között elhelyezett tágas, ajtóval ellátott rekeszben. Tengeri használatkor, nagyobb távolságokra indulva célszerű körültekintően útra kelni, mivel a nagy hullámzásban védtelenné válhat a teljesen nyitott test. A belső elrendezés tekintetében a motortér fedeleként szolgáló napozóágyas, a motortér mellett és vele szemben elhelyezett úgynevezett back-to-back, és az U alakú elrendezés választható, az egyedi igényeknek megfelelően. Zárható, kesztyűtartó jellegű tárolót csak az apróbb értékek elhelyezésére alakítanak ki, amely általában a vezetőülés mellett található.
A Cuddy kabinos hajók kevesebb utas szállítására felelnek meg, és egy biztonságosabb, hullámvédett, maximum ülő elhelyezkedésre tervezett kabinnal épülnek. A kabint a bejárat vízmentesen zárható ajtaja alkalmassá teszi arra, hogy itt a kisgyermekek biztonságosan utazhassanak, és a nagyobb csomagok, utazási felszerelések tárolása is megoldható. Ha az utazás során ránk esteledik, a két személy részére kialakított franciaágy kényelmes fekvőhelyet biztosít. Az öt-hat méteres típusoknál a napozóágyas vagy back-to-back üléselrendezés a gyakori. E típus biztonságosabb, és nagyobb védelmet nyújt a parti vizektől eltávolodó kíváncsi hajósoknak. A hirtelen támadó viharokban akár másfél-két méteres hullámokkal szemben is megóvja utasait. Bármely sporthajóról essék szó, néhány éve már alapfelszerelésként szerepel egy nagy teljesítményű automata fenékszivattyú, amely percenként közel száz liter vizet képes kipumpálni, mentesítve a hajótestet a becsapódó hullámoktól. Főleg tengeri alkalmazásában praktikus az eddigi típusoknál extraként rendelhető hátsó fürdő-zuhanyzó, mely az úszást követően kellemes felüdülést biztosít. A sportolni vágyók mindenképpen e két típus közül válasszanak, hiszen manőverezhetőségben, gyorsulásban csak a Cruiserek veszik fel velük a versenyt.
A Cruiser hajók - az úgynevezett nagy testvérek - az előbbi két típusénál jóval magasabb oldalfallal épülnek. Ezzel a hajó orrában jut hely egy nagy franciaágynak, egy elválasztott konyhának, zuhanyzónak, s a hajó hátsó része alatt - egy a Cuddy kabinos hajókhoz hasonló - fekvő franciaágynak. Felszereltségük része egy meleg vizes bojler, a zuhanyzó mellett van egy WC is, amely a hajótestbe épített fekáliatartályba ürít. A hátsó fedélzet variálható étkezőasztalát kiemelve, egy mozdulattal az orrban található franciaágy középső részeként alkalmazható. A hajógyárak a vízisízni és úszni vágyók érdekében a hátsó fürdőplatformra könnyedén leengedhető létrát szerelnek minden hajótípusra. A belső kabinba egyenes tartással büszke hajósként léphetünk be, hiszen a belső magasság 2-2,1 méter. A furmányosan elhelyezett tárolókba a hajózási felszerelések mellett pakolhatunk élelmiszert vagy akár öltönyt és egyéb ruhát is, ha esetleg Budapestről Bécsbe vagy az Adrián Opatijába hajózva kaszinóba támad kedvünk kiruccanni. A nagyobb hely birtokában hajógyártól függően akár extra, akár szériafelszerelésként megtalálható az elektromos horgonyemelő szerkezet, amely a Dunán tűzijátékra horgonyzás során épp oly hasznos, mint egy huszonöt méter mély tengeröbölben. Az említett kategóriák mindegyike szériafelszerelésként kapja a kabrió autókhoz hasonló, de kézi felszerelésű ponyvázatot, mely a kisebbeknél ülő, a nagyobbaknál pedig akár álló elhelyezkedést biztosít 70-80 km/óra sebességig. Magasabb végsebességre csak igen nagy motorral felszerelt hajók képesek, ennek függvényében viszont a fogyasztás akár a kétszeresére is nőhet. A magas építésű hajók hátfalán gyakran találhatunk trimm lapokat, amelyek az esetleges rossz súlyelosztás kompenzálására, illetve a test siklási elhelyezkedési szintjének szabályozására hivatottak. E részleteket célszerű a hajótípus kiválasztása előtt átgondolni, hogy ne a nyaralás, sportolás közben döbbenjünk rá arra, hogy rosszul választottunk. Ezúton kívánok önöknek kellemes és élményekben gazdag 2003-as nyári szezont.

V. I.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink