Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Feeling 36
96. Hajó Magazin, 2003. július

A Feeling olyan a testkieles hajók között, mint a Saab a turbófeltöltős gépkocsik körében. Más is használja, sőt, korábban is építettek már turbómotort szériaautóba, elterjedését mégis mindenki a Saabhoz köti. Ugyanez a helyzet a Feelinggel is. Erről a hajóról mindenki tudja, hogy a testkieles technika szinte tökélyre fejlesztett példánya. Márpedig manapság nagy a kereslet a keveset merülő hajók iránt, hiszen a legtöbb balatoni kikötő környéke lassan járhatatlan lesz.

Mindenekelőtt tisztázzunk egy félreértést. A Feeling azáltal, hogy hetven centi mély tőkesúlyt szerel a hajóba, nem mond le a szükséges laterálfelületről. Mert az egy svert segítségével ugyanúgy rendelkezésre áll, mint ha fin-kielünk lenne. E kialakítás miatt a hajó mintegy 300 kilóval nehezebb a hagyományosnál, ami kevesebb mint 5%-os többletsúlyt jelent. Ugyanakkor a svert ellenállása kisebb a vízben, mint a fin-kielé, ezért a hajó menetteljesítménye gyakorlatilag nem csökken.
A kikötői manőverek szempontjából fontos, hogy a hajó felhúzott sverttel motorozva hogyan viselkedik. A kihajózás közben a szokásosnál nagyobb óvatossággal kezeltem az oldaltávolságokat. Szükségtelenül. Semmi szokatlant nem tapasztaltam. A hajó a ki- és beálláskor egyaránt jól kormányozható maradt. Pedig kellemes keleti szél fújt a lellei kikötőben, és mi a nyugati parton álltunk.
A szerelvények kialakításakor nem a szolitervitorlázás szeretete vezette a tervezők kezét. Fő szempont volt viszont, hogy a sprayhood mögött lehessen elvégezni valamennyi feladatot. Így került a génuacsörlő közvetlenül a kabinfal mögé. Ez az elrendezés lehetővé teszi, hogy a nagyvitorlabehúzóval együtt a kabinlejáratból valamennyi szükséges csörlő és fallstopper elérhető, a kormányosállásból azonban egy sem. Cserébe viszont a legénység valóban védett munkahelyet kap. A kabinfalra szerelt autopilot vezérléssel tökéletes hidat lehet kialakítani, de ennek nyomát sem láttam. A műszerek helye ezen a hajón is a kormánykonzolon van. A cockpit kialakításán látszik, hogy óceáni használatra szánják. A tervezők a védelem és a beömlő víz gyors lefolyása mellett a minél kisebb cockpitmedence elérését is fontosnak tartották. A hajó komoly tengeri körülmények között is rendkívül biztos menedéket jelent utasainak.
A közel 70 négyzetméteres vitorlázatott két enyhén hátranyilazott szálinggal szerelt frakcionális árbocra lehet felhúzni. Az opcióként vásárolható gennaker 85 négyzetméteres, ez a vitorla sajnos nem volt a hajón. Lelle előtt szép keleti szél fújt. Igazi barátságos vitorlázóidő. A Feeling szépen megdőlt, és különösebb hosszirányú billegés nélkül, hat és fél tonnáját meghazudtoló könynyedséggel megindult. A tisztességesen megvarrt Elvstöm túravitorlázat tette a dolgát. A hajó hamar elérte az 5-5,5 csomós sebességet. A fedélzeten jól lehet mozogni. Az út a kormányállástól az orrkorlátig akadálymentes.
A hajóbelső franciásan elegáns, tágas és világos. A felhasznált jó minőségű anyagok kidolgozása szép. A mára kissé divatjamúlt tetőkárpit alkalmazása nekem kimondottan jólesett. Ez a hajó a tulajdonosi kivitel, berendezése két tágas kabinból és a szalonból áll. A charterkivitelben dupla achterkabin van. A második achterkabin a mosdót tolja be a kabinba, amely a térképasztalt rendezi kicsit előrébb, és végül a dominó a szalon jobb oldali kanapéjának a csökkentésével ér véget. Ha rám hallgatnak, a tulajdonosi verziót választják. Ebben a hajóban pazar a helykínálat, és egy akkora tárolót kapunk hozzá, amelyben tényleg elhelyezhető egy földkerülő felszerelés. A hajóbelső tele van apró figyelmességekkel, amiket csak olyan hajókon alkalmaznak, amelyeket tényleg sokat használnak a tengereken. A tágas térképasztalt például amennyire csak lehet előrevitték, és menetirányba helyezték el. A mosogató fedele egy falap, melyen el lehet készíteni az ételeket és még sorolhatnám.
Összességében a Feeling 36-os igazi családi túrahajó, minden részletében kiforrott technikáról és minőségi megmunkálásról tanúskodik.

Litkey
Fotó: Szekeres László

Technikai adatok
Hossz: 10,80 m
Szélesség: 3,62 m
Merülése fin-kiellel: 2,00 m
Merülése testkiellel: 0,76-2,16 m
Víztartály: 330 l
Üzemanyagtartály: 130 l
Vitorlázat: 68,4 m2
Gennaker: 85 m2
CE-minősítés: A
Tervezte: Michel Joubert- Patrick Roseo
Importőr: Feeling Yacht Hungary
7921 Pécs, Széchenyi tér 16.
Kákonyi Attila (20) 944 2777

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink