Következő számunk 2011. október4-én jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
2011. SZEPTEMBER 6-TÓL A HAJÓ MAGAZIN
MEGVÁSÁROLHATÓ ÉS ELÔFIZETHETÔ DIGITÁLIS VÁLTOZATBAN IS!


194. Hajó Magazin tartalmából,
2011. Szeptember


SOS Gyermekfalu Nagyhajós Vitorlásverseny

4Negyedik alkalommal kaptak meghívást gyerekek a vitorlás társadalom önkéntes felajánlásaként megvalósuló SOS Gyermekfalu Nagyhajós Vitorlásversenyre.
A gyerekek az összes magyarországi SOS intézménybôl - Battonyáról, Kecskemétrôl, Kôszegrôl, Sébôl, Lajosmizsérôl és Szegedrôl - érkeztek. A Balaton legszebb hajóin, a Tramontánán, a Siroccón, a Nemere II-n, a Rosán és a Black Magic-en élvezhették a verseny izgalmait.

Eurosaf SBGK - Kalóz Eb, balatonfüred
Jól szerepeltek a magyarok

4A Kalóz terveit 1937-ben a Német Vitorlás Szövetség kezdeményezésére - egy 5 és egy 10 m2-es ifjúsági nevelô osztályt kívántak bevezetni - Carl Martens készítette. Martens Berlinben hajóépítôként és konstruktôrként dolgozott, Walter Bucholz muhelyében, ahol - többek között - az 1936-os olimpiára az O-jollékat is építették. A Kalóz esetében fontos volt a gazdaságos gyártás, valamint az, hogy a legénység tömege 120 és 140 kg között lehessen. A Kalóz talán legfôbb vonzereje, hogy bô hetven éve lényegében változatlan.

Back in the USSR
Sportszerutlenségbôl jeles

4Egy mondás szerint a szél a levegônek az a része, amelyik siet. Hát. most Moszkvában nem volt sürgôs.
Ha valakit többen fel akarnak tartani egy versenyen, az, ha megfeszül sem tud menekülni. Azért egy ilyen megoldás merôben szokatlan - és teljesen sportszerutlen - egy világbajnokságon. Bakóczy Robit négyen fogták közre az utolsóelôtti futam rajtjánál, nincs kiút. Így lecsúszott a dobogóról, hatodik lett a vébén.

300 nap az olimpiáig
Hol tartanak?

4Mire az olvasó kézbe veheti a Hajó Magazint alig több mint háromszáz nap lesz hátra az olimpiáig. 2012. július 11-én Weymouth-ban a felméréssel megkezdôdnek a vitorlásversenyek. Mire elég ez a hátralévô idô? Erre adott választ az augusztus elején megrendezett olimpiai tesztverseny.

Utánpótlás 2011
Baj van vagy fejlôdés?

42010 kiemelkedô éve volt a magyar vitorlássportnak, elsôsorban az utánpótlás korosztályok, a 12-16 éves versenyzôk által elért nemzetközi sikereknek köszönhetôen. Idén az eredmények gyengébbek. Akkor most baj van vagy fejlôdés? Ma erre nem lehet válaszolni. Egy tendencia viszont kezd kirajzolódni, hogy a sikeres korosztály mögött még nem látni a közvetlen utánpótlást.

Volna mit végiggondolni.
Tanulságok

4Az idei Kékszalag kapcsán sok mindenre fény derült. Elsôsorban persze arra, hogy a hajósok egy része a vitorlázás alapjaival sincs tisztában. Ez magában még nem is meglepô, a baj az, hogy ezt nem is képes belátni. Viszont ôk a leghangosabbak, amikor valami nem úgy alakul, ahogy eltervezték, ha mondjuk erôsebb szél fúj, mint arra igényük lenne. Hibáztatnak mindenkit, csak magukat nem, holott (sokan) alapvetô feladatokat sem képesek elvégezni a hajójukon. Például reffelni. Ez viszont viszont már tragikus.

Egy ismert név - egy világmárka
Peter Harken a Kékszalagon S

4Nem celebként, nem a rendezôk meghívására, hanem abszolút magánemberként, a kíváncsiságtól hajtva, a nemzetközi vitorlásélet egyik leghíresebb alakja is rajthoz állt a Kékszalagon. Neve sokkal ismerôsebben cseng, mint bármely világbajnoké, hiszen egy hajón ülve elég csak körülnézni a fedélzeten és biztosan találunk egy Harken csigát, sínt, csörlôt vagy bármilyen hasznos veretet. Peter Harkennel beszélgethettem Balatonfüreden a Kékszalag díjkiosztója után.

AMerica's Cup: Szkeptikus hangok
Elkezdôdött

4A védô Oracle Racing és hét kihívó részvételével elkezdôdött 34. America's Cup elsô fejezete, a World Series. Ezzel egy ideig ellesznek a srácok, jövôre, illetve 2013 elsô félévében is erre gyúrhatnak, majd 2013 júliusában komolyra fordul a dolog, negyedikétôl két hónapon át, szeptember elsejéig tart a Louis Vuitton Kupa, hogy a gyôztes szeptember 7. és 22. között megmérkôzhessen America's Cup védôjével.

Hajóbemutató
Carbon One Design - Code8

4Code8-as - nagy meglepetést nem okoz - nyolc méter hosszú. Számomra ez egy megosztó hajó: egyszerre innovatív és egyszeru, szép és csúnya., de akárhogy is nézem, egy kiváló hajó, világszínvonalú kivitelben. A hajót - mint a neve is mutatja - osztályhajónak, szériagyártásra szánják, aminek ez az elsô darabja. Ez egy új, 21. századi anyagokból és technológiával épülô hajó, ami kis létszámú személyzettel (4 fô), maximális élvezetet nyújt, a tavakon és a tengereken, túrákon valamint versenyeken egyaránt. Szólóvitorlázásra is alkalmas, elsô küldetése a TBS Nagydíj megnyerése lesz.

Hajóbemutató
Dufour 375

4A tervezô Umberto Felci gyors és kényelmes cruisert alkotott, amely részleteiben és együttes megjelenésében is ambiciózus, dekoratív európai alkotás. Umberto egyszeru eszközökkel éri el azt, hogy lényegesen nagyobb hajóban érezzük magunkat, a berendezés a cockpitban és a kabinban is oda került ahol egy 40 láb hosszú hajóban megszoktuk. Az ismert mondást alkalmazva: "Ha valami úgy néz ki és úgy viselkedik, mint egy negyvenes, akkor az negyvenes."

Hajóbemutató
Milyen hajót szeretnék? - 3.

4Elsô alkalommal a 10-11 méteres hajók kerültek sorra, majd egy kategóriával feljebb lépve a 11-13 méteres hajókat vettem sorra. Igazságtalanul kihagytam a kisebbeket. Nyolc és tíz méter közötti hosszban számos kitunô hajót vehetünk itthon is. A Fa (Flaar) 8 m-rôl a 192. Hajó Magazinban már bôven esett szó, a Code8-ast pedig ebben a számban mutatjuk be. A közvetkezô számokban a kifejezetten túrahajókról adunk egy közel sem átfogó képet.

Hajóbemutató
Korházhajók

4Különleges státuszú, többnyire ma is a haditengerészetek kötelékében lévô, de nem hadviselô hajók. A nemzetközi jog szerint nem lehet bevetni katonai célra. Feladata a sebesültek ellátása, tekintet nélkül annak hovatartozásától. A kórházhajók katonai muveletben nem vehetnek részt, és azokat nem akadályozhatják. Az ilyen hajókat meg kell jelölni, és a jelölést éjszaka meg kell világítani.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink