2011. SZEPTEMBER 6-TÓL A HAJÓ MAGAZIN
MEGVÁSÁROLHATÓ ÉS ELÔFIZETHETÔ DIGITÁLIS
VÁLTOZATBAN IS!
194. Hajó Magazin tartalmából,
2011. Szeptember
SOS Gyermekfalu Nagyhajós Vitorlásverseny
Negyedik alkalommal kaptak meghívást gyerekek a vitorlás társadalom önkéntes felajánlásaként megvalósuló SOS Gyermekfalu Nagyhajós Vitorlásversenyre.
A gyerekek az összes magyarországi SOS intézménybôl - Battonyáról, Kecskemétrôl, Kôszegrôl, Sébôl, Lajosmizsérôl és Szegedrôl - érkeztek. A Balaton legszebb hajóin, a Tramontánán, a Siroccón, a Nemere II-n, a Rosán és a Black Magic-en élvezhették a verseny izgalmait.
|
Eurosaf SBGK - Kalóz Eb, balatonfüred
Jól szerepeltek a magyarok
A Kalóz terveit 1937-ben a Német Vitorlás Szövetség kezdeményezésére - egy 5 és egy 10 m2-es ifjúsági nevelô osztályt kívántak bevezetni - Carl Martens készítette. Martens Berlinben hajóépítôként és konstruktôrként dolgozott, Walter Bucholz muhelyében, ahol - többek között - az 1936-os olimpiára az O-jollékat is építették. A Kalóz esetében fontos volt a gazdaságos gyártás, valamint az, hogy a legénység tömege 120 és 140 kg között lehessen. A Kalóz talán legfôbb vonzereje, hogy bô hetven éve lényegében változatlan. |
Back in the USSR
Sportszerutlenségbôl jeles
Egy mondás szerint a szél a levegônek az a része, amelyik siet. Hát. most Moszkvában nem volt sürgôs.
Ha valakit többen fel akarnak tartani egy versenyen, az, ha megfeszül sem tud menekülni. Azért egy ilyen megoldás merôben szokatlan - és teljesen sportszerutlen - egy világbajnokságon. Bakóczy Robit négyen fogták közre az utolsóelôtti futam rajtjánál, nincs kiút. Így lecsúszott a dobogóról, hatodik lett a vébén. |
300 nap az olimpiáig
Hol tartanak?
Mire az olvasó kézbe veheti a Hajó Magazint alig több mint háromszáz nap lesz hátra az olimpiáig. 2012. július 11-én Weymouth-ban a felméréssel megkezdôdnek a vitorlásversenyek. Mire elég ez a hátralévô idô? Erre adott választ az augusztus elején megrendezett olimpiai tesztverseny. |
Utánpótlás 2011
Baj van vagy fejlôdés?
2010 kiemelkedô éve volt a magyar vitorlássportnak, elsôsorban az utánpótlás korosztályok, a 12-16 éves versenyzôk által elért nemzetközi sikereknek köszönhetôen. Idén az eredmények gyengébbek. Akkor most baj van vagy fejlôdés? Ma erre nem lehet válaszolni. Egy tendencia viszont kezd kirajzolódni, hogy a sikeres korosztály mögött még nem látni a közvetlen utánpótlást. |
Volna mit végiggondolni.
Tanulságok
Az idei Kékszalag kapcsán sok mindenre fény derült. Elsôsorban persze arra, hogy a hajósok egy része a vitorlázás alapjaival sincs tisztában. Ez magában még nem is meglepô, a baj az, hogy ezt nem is képes belátni. Viszont ôk a leghangosabbak, amikor valami nem úgy alakul, ahogy eltervezték, ha mondjuk erôsebb szél fúj, mint arra igényük lenne. Hibáztatnak mindenkit, csak magukat nem, holott (sokan) alapvetô feladatokat sem képesek elvégezni a hajójukon. Például reffelni. Ez viszont viszont már tragikus. |
Egy ismert név - egy világmárka
Peter Harken a Kékszalagon
S
Nem celebként, nem a rendezôk meghívására, hanem abszolút magánemberként, a kíváncsiságtól hajtva, a nemzetközi vitorlásélet egyik leghíresebb alakja is rajthoz állt a Kékszalagon. Neve sokkal ismerôsebben cseng, mint bármely világbajnoké, hiszen egy hajón ülve elég csak körülnézni a fedélzeten és biztosan találunk egy Harken csigát, sínt, csörlôt vagy bármilyen hasznos veretet. Peter Harkennel beszélgethettem Balatonfüreden a Kékszalag díjkiosztója után.
|
AMerica's Cup: Szkeptikus hangok
Elkezdôdött
A védô Oracle Racing és hét kihívó részvételével elkezdôdött 34. America's Cup elsô fejezete, a World Series. Ezzel egy ideig ellesznek a srácok, jövôre, illetve 2013 elsô félévében is erre gyúrhatnak, majd 2013 júliusában komolyra fordul a dolog, negyedikétôl két hónapon át, szeptember elsejéig tart a Louis Vuitton Kupa, hogy a gyôztes szeptember 7. és 22. között megmérkôzhessen America's Cup védôjével. |
Hajóbemutató
Carbon One Design - Code8
Code8-as - nagy meglepetést nem okoz - nyolc méter hosszú. Számomra ez egy megosztó hajó: egyszerre innovatív és egyszeru, szép és csúnya., de akárhogy is nézem, egy kiváló hajó, világszínvonalú kivitelben. A hajót - mint a neve is mutatja - osztályhajónak, szériagyártásra szánják, aminek ez az elsô darabja. Ez egy új, 21. századi anyagokból és technológiával épülô hajó, ami kis létszámú személyzettel (4 fô), maximális élvezetet nyújt, a tavakon és a tengereken, túrákon valamint versenyeken egyaránt. Szólóvitorlázásra is alkalmas, elsô küldetése a TBS Nagydíj megnyerése lesz. |
Hajóbemutató
Dufour 375
A tervezô Umberto Felci gyors és kényelmes cruisert alkotott, amely részleteiben és együttes megjelenésében is ambiciózus,
dekoratív európai alkotás. Umberto egyszeru eszközökkel éri el azt, hogy lényegesen nagyobb hajóban érezzük magunkat, a berendezés a cockpitban és a kabinban is oda került ahol egy 40 láb hosszú hajóban megszoktuk.
Az ismert mondást alkalmazva: "Ha valami úgy néz ki és úgy viselkedik, mint egy negyvenes, akkor az negyvenes." |
Hajóbemutató
Milyen hajót szeretnék? - 3.
Elsô alkalommal a 10-11 méteres hajók kerültek sorra, majd egy kategóriával feljebb lépve a 11-13 méteres hajókat vettem sorra. Igazságtalanul kihagytam a kisebbeket. Nyolc és tíz méter közötti hosszban számos kitunô hajót vehetünk itthon is. A Fa (Flaar) 8 m-rôl a 192. Hajó Magazinban már bôven esett szó, a Code8-ast pedig ebben a számban mutatjuk be. A közvetkezô számokban a kifejezetten túrahajókról adunk egy közel sem átfogó képet. |
Hajóbemutató
Korházhajók
Különleges státuszú, többnyire ma is a haditengerészetek kötelékében lévô, de nem hadviselô hajók. A nemzetközi jog szerint nem lehet bevetni katonai célra. Feladata a sebesültek ellátása, tekintet nélkül annak hovatartozásától. A kórházhajók katonai muveletben nem vehetnek részt, és azokat nem akadályozhatják. Az ilyen hajókat meg kell jelölni, és a jelölést éjszaka meg kell világítani. |
|