Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

19. Hajó Magazin, 1996. március


Olimpiatörténet I.
Kezdetektől Berlinig
Közel 1200 éves az olimpiák története. A görögök tartották az első versenyeket időszámításunk előtt 776-ban, míg az utolsót 393-ban. Ez idő alatt 293-szor rendeztek Olympiában viadalokat. Akkoriban azonban vitorlások nem szerepeltek a játékokon, talán mert a görög kultúrának nem volt szerves része a vitorlázás. Köszönetet mondunk a Testnevelési Egyetem könyvtárának a segítségért, a fotókat innen szereztük meg.

ISOMATT
Hajóépítő műhelyek
Sportos és kényelmes Ifjúkori szerelmét szerezte vissza Faragó László, az ISOMATT Kft. tulajdonosa, amikor úgy másfél évvel ezelőtt hajókat kezdett építeni. Már kisgyermekként is érdekelték a vitorlások, de a fehér sport akkoriban még elérhetetlennek tűnt számára.

Csillagok háborúja II.
Star történet
Legutóbbi számunkban a csillaghajó osztály történetét feldolgozó sorozatban 1911-től 1961-ig jutottunk el, addig az évig, amikor a világ 32 országában összesen 4300 hajót regisztráltak, és az osztály a nemzetközi vitorlássport egyik legsikeresebb hajóosztályává, egyben 1932-től az olimpiáknak is meghatározó résztvevőjévé vált.

Show és bors
Konkurens kiállítások
Borsot tör a Club Aliga a Hungexpo orra alá. Eddig volt egy Boat Show a Hungexpo rendezésében. A kiállítók, főként a balatoniak elégedetlensége eredményezett egy másik hajókiállítást Balatonaligán. Itt ráadásul vízen lehet megtekinteni és kipróbálni a hajókat. Hátrány viszont, hogy Budapestről közel száz kilométert kell autózni a látnivalókért.

Sonderklasse
Igazi mestermunka
Mostanában ritkán készülnek fahajók országunkban. Itthon sajnos nincs erre fizetőképes kereslet, másrészt a modern poliészterek és a szendvics szerkezetű anyagok szinte teljesen kiszorították a fát. Éppen ezért tartjuk fontosnak számon tartani, ha egy új fahajó elkészül vagy egy régit az eredeti formájában és anyagokkal felújítanak.

Ők a jövő versenyzői
Gazdagodó Utánpótlás
Érdekes összefüggésre leltünk, miközben a magyar vitorlázók versenyző-utánpótlásának jelenét és jövőjét kutattuk. Még tavaly, a finn Európa-bajnokság után készült néhány interjú a dobogósokkal. Egyvalamiben majd´ mindegyik megegyezett, jelesül, hogy a megkérdezett így kezdte: ...és akkor a papám megvette nekem az első Optimistet... Valahogy ez lehet a kulcsmondat manapság és bizonnyal a közeli jövőben is, ha gyermekünkből vitorlázót szeretnénk nevelni.

Ágoston Attila
Az MVSz új elnöke
A küldöttgyűlés február 24-én megválasztotta az MVSZ elnökének Ágoston Attilát. Az új elnök gazdasági szakember, de a versenyvitorlázás sem ismeretlen számára. Munkájával komoly, aktív segítséget kíván nyújtani az elnökségnek. Elképzeléseivel hosszú távra szeretné megoldani a Vitorlás Szövetség stabil működési feltételeit.

Hajóelektronika
Hasznos rádiók II.
A rádiózás és a hajózás között a rövidhullámú frekvenciákon a legszorosabb a kapcsolat. Annál is inkább, mivel a rádiózás fejlődésében nagy szerepet játszott a vízi közlekedés. Mielőtt a rádió adó-vevőt feltalálták, a hajózó ember hónapokra, sőt évekre eltűnt úgy, hogy senki nem tudott semmit az éppen úton levőről, és az sem a szeretteiről. Az első távírót is rögtön a hajók és a szárazföld között kezdték el tesztelni, mégpedig nem is sikertelenül. Emlékezzünk csak a TITANIC katasztrófájára, ahol a szünet nélkül kopogó morzebillentyű S.O.S, ti-ti-ti-tá-tá-tá-ti-ti-ti jeleinek volt köszönhető, hogy végül 705 utast sikerült kimenteni a tengerből.

Las Palmas-Santa Lucia
Kopár István dióhéjban
Akik rendszeres olvasói lapunknak, tudják, hogy Gál József és Fa Nándor tengeri pályafutását folyamatosan figyelemmel kísérjük. Kimaradt azonban eddig valaki, akit ma már a földkerülés világcsúcstartójaként kell számon tartanunk.

Túraversenyzés a balatonon
Szereléstől a rajtig
A Balatonon kiemelten népszerű néhány túraverseny. Az utóbbi években 200-250 hajó tolongott a Fehér- és Kékszalag rajtjainál, s az idei Fehérszalagon is közel 300 induló várható. Nem könnyű ekkora mezőnyben jól elrajtolni és eredményesen végigvitorlázni a távot. Gyakran a Balaton szeszélyes időjárása is nehéz döntések elé állítja a kormányost. Az alábbiakban Cittel Lajos és Tuss Miklós tapasztalatait adjuk közre a túraversenyek taktikájáról. Cittel Lajos az 1995-ös év Bajnokok Bajnoka, tíz éve 50-es cirkálóval járja a Balatont, melynek kiváló ismerője. Osztályában többször futamveszteség nélkül lett az év bajnoka. 1994 óta a Sirocco 75-ös schärenkreutzer kormányosa, 13 magyar bajnoki aranyérmet gyűjtött. Tuss Miklós kishajós pályafutásának befejezése óta számtalan fajta hajóval versenyzett. Nyolc Kékszalagon indult, négyszer abszolút első helyen végzett - kétszer mint legénység, kétszer kormányosként. Jelenleg a Kékszalag védője.

Útra kelve
Hajószállítás
Akadnak olyan vízi járművek, melyek világéletükben egyetlen tavon, tengeren vagy folyón róják a csomókat, mérföldeket. Sokszor előfordul viszont, hogy a kíváncsi tulaj szeretne megfordulni egymástól távol eső vizek kikötőiben is. Ilyenkor aztán jöhet a hajózás kevésbé élvezetes, de annál kényesebb része - a hajószállítás. Mint manapság annyi minden, ez a művelet is szabályismeretet, nemritkán pecsétes papirost, vagyis engedélyeket követel. Ebben az útvesztőben próbálja alább elkalauzolni a Hajó Magazin olvasóit a Közlekedési Főfelügyelet négy szakértője: Takács Ferenc Tan- és Vizsgaanyag Fejlesztési osztályvezető, Szilvási Bertalan jármű-üzemeltetési osztályvezető-helyettes, valamint Topán Endre és Golecz Antal, a műszaki engedélyezési osztály két főtanácsosa.

Missziósok nyomában
Az Equatorról jelentkezem
Tahiti után a délkeleti passzátszelekkel folytattuk utunkat nyugat felé. Az északi Cook-szigetek egy kicsiny atollját, Penrhynt céloztuk meg. Távol fekszik mindentől, a szigetek fővárosa, Raratonga négy nap hajóút ide. Hajó pedig ritkán, havonta-kéthavonta jár erre.

Maradt a húszéves rekord
Sidney-Hobart
Az 51 éves, évente megrendezett Sydney-Hobart verseny rövid távja ellenére nagyon rangos és igen kemény tengeri vitorlásverseny. A mezőnyt sokszor megtizedelik a rendkívül nehéz, embert és hajót egyaránt próbára tevő időjárási körülmények, nem egy emberéletet követelt már a verseny az évek során, és számtalan, több millió dollár értékű hajó vált romhalmazzá, több hivatásos, magabiztos vitorlázó önbizalma párolgott el a 630 tengeri mérföldes táv megtétele közben. Az Ausztrália keleti partjai mentén dél felé tartó tengeráramlattal szemben fújó viharos déli szél gyakran korbácsol hatalmas, a hajókat könnyűszerrel összeroppantó hullámokat. Sokáig emlékezetes marad az 1993-as verseny, amikor a Tasman-tengeren alacsony légköri nyomással párosuló 70 csomós szél valósággal szétverte a mezőnyt, a 104 indulóból mindössze 38 futott be, két hajó elsüllyedt.

Földi barangolások
A Faun - 10.
Hogyan tovább? A Faun biztonságos kikötőben áll, Mallorquin barátunk hajója mellett. Ritka lehetőség, hogy kirándulásokat tehessünk a szigeten barátaink segítségével.

Szörf
Szkegmánia I.

A szörfözés hőskorában az irdatlan svert mellett a szkeg szerényen megbújt a szörf végébe tűzve, mint egy kis tüske, tűrve másodlagos szerepét, amit az iránytartás segédkezésében határoztak meg számára alkotói. Formája egyéni elképzelések szerint változott, de igyekeztek hátrahajló alakját elkeskenyíteni, némiképp egy hal felezett farokuszonyára emlékeztetve. Anyaga rendszerint könnyű polietilén vagy más hasonló műanyag volt, amit fröccsöntéssel készítettek nagy szériában. Mára teljesen megváltozott a helyzet. A szkeg az idők folyamán másodhegedűsből főszereplővé lépett elő, és manapság a deszkák menettulajdonságainak fő meghatározója.

Sebességláz II.
Jótanácsok a száguldáshoz
Előző számunkban részleteztük a szlalom és course szlalom deszkák valamint a race vitorlák legalapvetőbb tulajdonságait. A második részben az ideális szkeg kiválasztásában és a felszerelés változtatható részeinek beállításában szeretnénk segítséget nyújtani.

Motorcsónak
Motorcsónak építő műhelyek : Apáról fiúra
Három Géczy Majosházán Majosháza neve ismerősen cseng a motorcsónaksport kedvelőinek körében, hiszen - hiába van a motorcsónakosok előtt lezárva a ráckevei Duna-ág - itt van a Géczy család műhelye. Immár a harmadik generáció építi a motorosokat, melyekkel hazai és nemzetközi versenyeken komoly sikereket érnek el.

Mindenható műszerek
Sonar és GPS
A tartozékkínálatban egyre nagyobb súlyra tesz szert a hajózási elektronika, s egyidejűleg a kereslet is ugrásszerűen nő e cikkcsoportra. A technika fejlődésével a műszerek olyan kicsik lettek, hogy a legkisebb horgászcsónakokban is használhatók, ráadásul hordozható változatban is készülnek, s szolgáltatásaik révén a világ minden részén megbízható segédeszközt nyújtanak a navigációhoz.

A dunai hajózás története 12.
Átkelőhajózás II.
Az 1848-49-es szabadságharc háborús körülményei nem kedveztek az átkelőforgalomnak. Hol a magyar, hol az osztrák hatóságok foglalták le a hajókat katonai célokra. Csak a szabadságharc leverése után állították vissza az előző járatokat. Egyelőre az 1849. év végén megnyitott Lánchíd sem éreztette elszívó hatását.

Ettől melegünk lesz
Webasto a hajóban
Ismertetőnkkel szándékosan vártuk meg a telet. Ugyanis rekkenő nyári hőségben hajófűtésről írni sokak szerint enyhén szólva bárgyúság. Persze ez csak azok véleménye lett volna, akiket a városi élet még nem tett puhánnyá, és akik még nem fogtak ki nyáron többnapos túrájuk során tartós esőt, erős éjszakai lehűlést - feltételezve azt is, hogy éjjel-nappal csak a hajó az egyetlen életterük.

Hajóteszt
Val Nautika
Ebben a számban úgy mutatunk be három hasonló hajót, hogy összehasonlítjuk őket egymással. Hasonló előnyeiket kiemeltük, mert nem lenne korrekt például leírni, hogy az egyiknek nagyobb a kabinja mint a másiknak, ha az első a kabin kényelmét hangsúlyozza a kokpitbeli tartózkodással szemben. A méréseket mindhárom esetben azonos helyeken végeztük, berendezésüket és a hozzá tartozó felszerelést külön részletezzük. A hajók a tengerpart melletti hajózásra alkalmasak. Mindhárom kabinos, így utazásra is alkalmasak, ezért az angolok "daycruisernek" nevezik őket.

Tovább...

Erről olvashattak
1-18 szám tartalma

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink