Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

32. Hajó Magazin, 1998. március

Whitbread
Túl a Horn-fokon
Február elsején Aucklandből elrajtolt a mezőny az ötödik szakaszra, melyet a verseny végeredménye szempontjából a legfontosabbnak tartanak. Bár nem ez a leghosszabb résztáv, mégis a legmagasabb szorzóval jutalmazott futam. Aki itt győz, 135 pontot gyűjthet be, és valamelyik hajó már döntő előnyre tehet szert. A legnagyobb esélye erre a Paul Cayard vezette EF Language-nek van.

Balaton Maraton
Igazi kihívás
Az idei vitorlásszezon egyik kiemelkedő eseménye a Balaton Maraton, amely a hazánkban valaha megrendezett vitorlásversenyek közül a leghosszabb távú. Sőt, nem tudunk arról, hogy létezne ma bármely európai tavon hasonló erőpróba. A verseny távja - tíz Kenese-Keszthely-Kenese a leggyorsabb hajóknak - hosszabb, mint a most zajló Whitbread legrövidebb szakasza.

Szülinap
Iskoláskorban a Hajó Magazin
Emlék, emlék... Bizony ma már vannak elmlékeink. Fontosak ezek az emlékek. Egy egy kis darab az elmúlt fél évtizedünkből. Némi biztatás a következő öt esztendőre. A dolgok nem születnek, hanem létrehozzák őket. Mi létrehoztunk valamit, és büszkék vagyunk erre. De nem csak azért gyűltünk össze, hogy ezt megünnepeljük.

Kondicionális képességek a vitorlázásban
Az állóképesség fejlesztése
Bár a télnek közel sincsen vége, remélhetőleg a vitorlázók ilyenkor már javában tervezik a következő szezont: hajókarbantartást, vízre tételt, a hiányzó vagy felújításra váró felszerelések pótlását, na és természetesen a versenyek, a szabadságnapok egyeztetését. De vajon gondol-e mindenki a hajó, a kiadások és a vitorlásprogram mellett saját fizikumának a felkészítésére?

Technikai tanácsadó
A nagyvitorla
Ha szeretnénk egy új vitorlát vásárolni, rendszerint tudjuk, mit akarunk. Mindaddig, míg fel nem hívunk egy vitorlakészítőt, hogy megkérdezzük, mibe kerül. A vonal másik végén pedig már kezdik is sorolni: radiál, horizontál esetleg vertikális vitorlát kívánunk-e, de lehet öntött vitorlát vagy kevlár erősítésű triradiál génuát is kapni. A sok szakkifejezés hallatán még egy gyakorlott vitorlázó is összezavarodhat, az árak pedig nagyon különböznek. A nekünk leginkább megfelelő vitorla vagy vitorlázat kiválasztásában nyújthat segítséget a következő sorozat.

Az első idény után
A kenesei kikötő
Balatoni kikötőket bemutató sorozatukban a Kenese Marina Porttal ismerkedhetnek meg, Köztudott, hogy a Balaton vízminősége a keleti part mentén a legjobb. Ennek a partszakasznak a közepén fekszik a Kenese Marina-Port kikötője. Jobb választást nehéz elképzelni. A tó itt a legszélesebb, tiszta időben jól látható a tihanyi apátság, egy párás nyári délután pedig valóban végtelennek tűnik a víztükör. Az csak hab a tortán, hogy Pestről - még a legnagyobb szezon idején is - gyorsan megközelíthető, mindössze négy kilométert kell vezetni az autópályáig.

Balatoni boltok bemutatása
Holovits
1992-ben a lakásunk garázsában nyitottunk - emlékszik vissza a kezdetekre Holovits György -, amely egy elég eldugott helyen volt. Feleségemnek ekkor nem volt állása, és neki szerettem volna munkahelyet teremteni. Mondhatnám azt is, hogy kényszerből lettünk kereskedők.

A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
Pearl Harbour
Engedtessék meg, hogy kivételesen elkanyarodjak a vitorlázástól, és jelen írásomban másfajta hajókat "vegyek célba". 1998 januárjában alkalmam volt dokumentumfilmet forgatni az USA Csendes- és Indiai-óceáni haditengerészeti flottájának központi bázisáról, a Hawaii-szigeteken, Pearl Harbourben. (A forgatócsoport tagjai voltak még Komjáthy Emese, Fehér Sándor, Bukovics István.) A haditengerészeti bázis az 1941. december 7-én elszenvedett megsemmisítő erejű japán támadástól vált igazán híressé és kapott történelmi jelentőséget. Napjainkban az USA erről a katonai bázisról tartja ellenőrzése alatt a föld felszínének egyharmadát.

Csapdák nélkül
Használthajó-vásárlás
Egy családi vitorlás hajó vásárlása mindenképpen hosszabb távra tervezett beruházás, ha nem is mindig, de sokszor akár egy életre szól. Több családi hajót is ismerünk, melyet már a második vagy akár a harmadik generáció használ a legnagyobb megelégedéssel. Az üzlet megkötése nagyon alapos körültekintést igényel. Talán egyszerűbb a döntés új hajó vásárlása esetén, de gyakran gazdasági vagy egyéb okok miatt használt hajó mellett kell dönteni. Ebben próbálunk segítséget nyújtani a leendő vásárlóknak Holovits György közreműködésével. Az utóbbi években sok vevő az ő segítségével találta meg első, máig kedves hajóját.

Tinos
Faun - 23.
Még mindenki szentül hitte, hogy meltemi közeledik, így azt tanácsolták nekünk, maradjunk a parthoz kötve, takarásban. Még váratott magára, de aztán csak megérkezett. Két-két napot fújt egy nap szünettel. Ezalatt élvezhettük kikötői szomszédaink és a nagy komphajók áldásait.

Vitorlástippek az Adrián - 6.
Primosten
A Nautic Club szikrázó októberi napfényben fürdik Primostenben, ahogy a hegyről a kikötő irányába ereszkedünk a karsztok felől. Éjfélkor indultunk előző nap, és bizony dél felé jár már az idő, amikor az irodában a hajóátvételi papírokat töltögetjük. Hatan vagyunk az Elan 38-asra, ami igen kényelmesnek ígérkezik.

Hatósági hírek
Útirány-keresztezés 2.
"Nagyhajók útirányának keresztezése kishajóval, csónakkal és vízi sporteszközzel" sorozatunk talán már sokszor elhangzott szabály ismétlését jelenti. Nagyhajók útirányának keresztezése során a kishajóknak, a csónakoknak és a vízi sporteszközöknek biztosítaniuk kell nagyhajók számára (a gyorsjáratú hajók kivételével) a menetirányuk megtartásához és műveleteik végzéséhez szükséges teret, illetőleg nem követelhetik, hogy azok javukra kitérjenek.

Motorcsónak
A Buday-csónakmotorok
Apa és fia
A Hűvösvölgyi út egyik szép lakásában többtucatnyi győzelmi trófeában gyönyörködhet a meghívott vendég. Az emlékszobának berendezett helyiség falain a régi megfakult fényképek egy fészerbe lehelyezett műhelyt, oldal- és farmotorokat, vízen sikló csónakokat engednek láttatni. Az íróasztalon és a polcokon plakettek, érmek, fém- és kristálykelyhek sokasága, valamennyi a győztesnek kijáró trófea, olyan menynyiségben, hogy egy sportmúzeumnak is dicsőségére válna. A lakás tulajdonosa Buday István okleveles gépész- és hajómérnök, nyugalmazott diplomata, a híres Buday-motorok alkotójának fia, maga is hajdani versenyző, tizenötszörös országos bajnok, illetve versenygyőztes.

Lépésről lépésre
Wéber Ferenc
Motorcsónak-versenyzőket bemutató sorozatunkban munkatársunk Wéber Ferenccel beszélget, aki a Pallas Lapkiadó klubjában 1986-ban 350-es sporthajó kategóriában kezdett versenyezni. Itt találkozott Siklósi Jánossal, aki ekkor már sikeres versenzyző volt, s ő inspirálta a további versenyzésre. Ebben az évben még túrakategóriában indult, ahol kezdőként egy versenyen az előkelő hatodik helyre küzdötte fel magát.

Lakóhajóval Hollandia vizein
Frieslandi tóvidék
Hollandia kis ország, élete a történelem folyamán szorosan összefügg a tengerrel, a vele való állandó küzdelemmel. 1986 óta azonban, amióta a híres gátrendszer, a Delta Plan elkészült, megszűnt a veszély. Az egész ország zsiliphálózattal vezérelt vízrendszere megvédi ezt a szorgalmas nép lakta országot az állandó, sok-sok bajt és szenvedést hozó árvizektől. Azóta nyugodtan élhet a városi és falusi lakosság.

Vízisí
Arcok a tópartról II.
Az 1997-ben megtartott és nagy sikert aratott Extrém-napokat 1998-ban is a dunaharaszti cable-pálya melletti tavon fogják rendezni, ahová a legőrültebb vízi járművekkel várják majd a jelentkezőket. Jó hírnek számít, hogy a siófoki cable-pálya jövőre nehezebb körülményei ellenére is átveszi az irányítást a wake boardban, rendezvényekkel, versenyekkel.

Hajózástörténeti gyűjtemények
Híres hajózási múzeumok II.
Oroszország Központi Haditengerészeti Múzeuma (Centrálnüj Voenno-Morszkij Muzej) Szentpétervár egyik klasszikus stílusú szép épületében, a volt börzepalotában foglal helyet, a Néva és a Kis-Néva öszszefolyásánál. Kissé távolabb, az épület előtt két világítótorony emelkedik a magasba. Oldalukat a vitorlázás aranykorát idéző gallion-figurák díszítik. A múzeumot a világ egyik legrégibb hajózási múzeumának tartják. Fennállását 1709-től számítják, amikor I. Péter cár az Admiralitás épületében egy termet utalt ki az ajándékba kapott hajómodellek őrzésére. 1722-ben utasítást adott, hogy minden újonnan épített hajónak egyúttal a modelljét is készítse el a hajómester, amelyet aztán a modellkamrában kell őrizni. Ez a gyűjtemény lett a későbbiek folyamán az alapja az 1805-ben átszervezett és hajózási könyvtárral kibővített tengerészeti múzeum anyagának.

Szörf
A szörfözés úttörői
Jack O'Neill
Az 1950-es évek elejéig a szörfözőknek két lehetőségük volt: elutazni melegebb vidékre, vagy megfagyni a csontot átjáró jéghideg tengervízben, mígnem jött egy ember, aki feltalálta a neoprén szörfruhát.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink