Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
108. Hajó Magazin, 2004. július


Sipos Péter hatodik
Finn veterán-világbajnokság

 

Minden évben megrendezik a negyven év feletti finnesek nagy viadalát, a Masters-világbajnokságot. Egy osztályon belül ezen a versenyen indul a legtöbb hajó a világon. Évről évre százötven-kétszáz szenior korú finnes áll rajthoz. A mezőny nagy része szinte csak versenyeken indul, de van egy csoport, amely tudatosan készül ezekre.

A Lillafüredre várva
Ismét vízen a Sirocco

 

Az Izsák Szabolcs vezette csapat 1993 nyarán, két év munka után tette vízre a Siroccót. Szabolcs még látta a vízen, utána vonult korházba, ahonnan nem tért vissza közénk. Azon az őszön a Sirocco-alapítvány Cittel Lajost kérte fel a hajó kezelésére. Hét éven keresztül vitorláztak vele, hat bajnokságot nyertek, a hetediktől egy árboctörés fosztotta meg őket.

 

 

 

 

Kékmadár
Újra vízen a tizennégyszeres bajnok hajó

 

A Hurricane-t dr. Tuss Miklós építtette az 1938-as Kékszalagra. Ha a Kékszalagot nem is, de a 30-as cirkáló bajnokságot 1940-ben megnyeri vele. 1942-ben már Heinrich Tibor a kapitánya, ő adja neki a Kékmadár nevet.

 

TVSK-Pannon GSM Kupa
Pünkösd: a túraversenyzés ünnepe

 

Már évek óta ez a kupa a kedvenc túraversenyem. A hosszú táv, valamint a nagy mezőny garantálja a szalagversenyekhez mérhető változatosságot és izgalmat, a közös keszthelyi táborozás pedig különös hangulattal ruházza fel a regattát. A túra szépségét élteti az is, hogy nem különösebben nagy a tét, ami nyomaszthatna, így megmarad pőrén a vitorlázás öröme. Változatosságból pedig jutott elég idén is.

Transat 2004
Egy ember, egy hajó és a tenger

 

Sokféle vitorlás őrület létezik. Közülük bizonyára a Vendée Globe a legkeményebb, legveszélyesebb kihívás. A Transat, az egyszemélyes Atlanti-átkelőverseny más módon, de szintén szélsőséges terhelést mér a szólóvitorlázókra. Mivel a táv aránylag rövid, ezért a versenyzők kénytelenek minél kevesebb pihenéssel folyamatosan kihozni önmagukból és a hajóból a maximumot, ám az út mégis elég hosszú ahhoz, hogy a felpörgetett menet iszonyúan kimerítő legyen. Ennek ellenére úgy tűnik, ez a feladat vonzó, legalábbis a legjobb szólóvitorlázóknak.

Gilmour a győztes
Swedish Match Tour

 

Peter Gilmour köztudottan anyagias ember, ezt nem is szégyelli. Sőt! Ha tagadná, akkor is észrevette volna már a világ, hiszen az olyan versenyeken teljesít a legjobban, melyeken a "legtöbbet lehet kaszálni". Egy vitorlázó mesélte, aki sokáig egy hajóban versenyzett vele, hogy amikor Gilmour megfelelő versenyhangulatba kerül, amikor már jól felpörgette magát, és minden idegszálával a hajóra, a szélre és az ellenfélre figyel, akkor elkezd toporogni a kormánykerék mögött. Áll és egyenletesen, jobbra-balra inogva helyben lépeget. A dübögés hallatszik a hajóban, a régmúlt evezős gályáinak dobosaira emlékeztetve, pedig ezzel nem az embereket hajtja. Talán magát nyugtatja, talán a hajót hergeli. Bizonyára észre sem veszi, nem is tud róla. Ám ha elkezd toporogni, a csörlőknél és köteleknél figyelő emberei összenéznek, és megnyugodva bólintanak, tudván, hogy "most már minden rendben, toporog az Öreg". Ilyenkor megindul a gép, és rendszerint nyernek.

A 70-esek diadala
Bankár Kupa a Hansgrohe Nagydíjért

 

Ez volt az első alkalom, hogy az alapítók közül Kovács Gábor nyitotta meg a versenyt. E feladatot mindig Feyér Zoltán vállalta magára. Az idén már nem volt velünk. Rá és az 1998-ban elhunyt Lehóczky Gáborra emlékeztünk ezen a hétvégén. Azt, hogy számukra most is fontos ez a verseny, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az egész héten és a Biztosítási Kupán is szakadó eső június hatodikára elállt és kisütött a nap.

Kettős Ahico-győzelem
Biztosítási Kupa GTS DataNet Nagydíj

 

A Biztosítási Kupát a GTS DataNet Nagydíjért negyedik alkalommal rendezte meg a Hajó Magazin. A verseny hagyományosan 50-es cirkálókkal zajlik. Az idén kétfutamos pályaversenyt terveztünk. Kilenc csapat fogadta el az alapítók, dr. Kállay Benjámin és Argay Béla meghívását. Ha az elmúlt évek aszályos időjárása nem csökkentette volna a Balaton vízszintjét ijesztően alacsonyra, akkor azt mondanám, hogy elkeserítően rossz idő fogadta a versenyzőket június 5-én szombaton Balatonkenesén.

Oceanis Clipper 42 CC
Hajóbemutató

 

Centrál cockpit. Olyan elrendezés, amely idegenül hat egy túrahajón. Érdekes azonban, hogy a versenyhajóknál ez teljesen megszokott, a kormányosállás aszimmetrikus elhelyezése pedig a motoros hajók sajátja. A 42 CC mindenképpen különös hajó. Egyetlen változatban kapható. Szokványos esetben ezt tulajdonosi kivitelnek neveznék, itt azonban nincs más választás.

Tovább...

Impression 431
Új irányban az Elan

 

Az Elan híres volt arról, hogy nem áldozta fel a hajók sebességét a mindenható kényelem oltárán. Ezt a tartást nagyon sokan szerettük benne. Úgy látszik, nem voltunk elegen. Ez az idő lejárt. Az Impression új idők szelét hozza. A célba vett versenytárs ezután az X-Yachts helyett a Bavaria. Hál' istennek, az új szemlélet csak a tervezők fejét fordította más irányba. A minőség változatlan. Mindezt a szlovének fantasztikus árral fűszerezték. Magunk közt szólva, siker szagot érzek.

Tovább...

Fertőd és környéke
Túracélpontok

 

Fertőd 1950-ben jött létre Süttör és Eszterháza egyesítésével. Süttör középkori, Eszterháza később született település volt. Esterházy Pál unokája, Miklós - akit később a "Fényes" melléknévvel ruháztak fel - alakította ki Süttörön a 18. század legnagyobb szabású magyar épületegyüttesét, a franciaországi Versailles mintájára. Halála (1790) után azonban a tündöklés megszűnt, a kastély pusztulásnak indult. A második világháború tetemes károkat okozott. Az 1957-ben kezdett helyreállítási munkálatok még ma sem fejeződtek be egészen.

Tovább...

Subaru Outback 3.0
Csillagautó, avagy a kelet Mercedese

 

Amíg nem próbálta ki, fogalma sem lehet róla, hogy mit hagyott ki! Amikor a Forester volt nálunk, akkor is ez volt az érzésem. A Subaru-forgalmazóknak ezt a nem csekély akadályt kell leküzdeniük. Ha egyszer sikerült a vevőt rávenni egy tesztkörre, nyert ügyük van.

 

Szamuráj Jack
Pauger-rakéta

 

Május első felében határoztuk el Paulovits Dénessel, hogy közösen tervezünk és építünk egy karbon versenygépet. Mindkét munkafolyamatot rohamtempóban végeztük. A Kékszalagon már indulni fog a hajó, de arra valószínűleg nem lesz elég időnk, hogy igazán megtanuljunk vele vitorlázni.

 

A Tramontana két diadala
Hetvenéves a Kékszalag

 

Az idei lesz a harminchatodik Kékszalag. Az eddigi harmincötből hetet a Tramontana nyert, hatot hat különböző 30-as cirkáló, ötöt pedig a Nemere II. A legnagyobb különbségű győzelmet 1947-ben a Tóth Kálmán vezette Hungária érte el. Ezt a rekordot döntötte meg a Trami 1977-ben, amikor négy óra egy percet vert a második helyezett Blott X-re. Ez volt egyébként a hajó ötödik elsősége, és ezzel átvette a vezetést az örökranglistán, melyen addig holtversenyben állt a Nemere II.-vel.

 

Villamossal a Balaton körül
Hajóbemutató

 

Nem kellett jegyet vagy bérletet venni felszállás előtt, hiszen maga az utazás sem a BKV nagy sínfektetési programja nyomán jöhetett létre. Jelen villamosnak általában a tömegközlekedéshez is vajmi kevés köze van. Az eset így is rendhagyó, lévén elektromos motorcsónak is nagyjából annyiszor keresztezhette a balatoni hajós útját, mint a 4-es villamos.

Tovább...

Motorcsónak
Larson-érzés
Hajóbemutató

 

A hajó teljes neve Larson Luxury Runabouts LXi 190. Tízféle motor és négyféle szín közül választhatunk. Igazi folyóvízi sporthajó, amely tökéletesen használható napi kihajózásokra. A mai kikötőviszonyok miatt azonban csak korlátozottan alkalmas túrázásra. Ehhez komoly marinahálózatra lenne szükség. Mindenesetre a Dunakanyarban már van egy szép kikötő. Mi innen indultunk portyázásra.

Tovább...

Cranchi CSL 28
A természetes elegancia

 

A Sport osztályban egy 28 láb hosszú cirkáló komoly nagyhajónak számít. Főleg, ha olyan felmenőkkel rendelkezik, mint a Cranchi CSL 28-as. Az európai motorcsónakgyártás legismertebb, legelőkelőbb reprezentánsával szemben nagyok az elvárások. Igen, igen, a Cranchi a legnagyobb, a legszebb, a legjobb - de most mégis egy új osztályban mutatkozik be. Vajon mire képes őfelsége ebben a kategóriában?

Tovább...

Szörf
Nemzetközi színvonal
Formula Supercup 2004

 

Harmadszor látogatott el Magyarországra a Formula Super Cup. A szörfverseny-sorozat immáron harmadik szezonját futja, és örvendetes, hogy ennek egyik állomása idén Balatongyörök volt. A helyzet pikantériája, hogy Balatongyörökön eddig még soha nem rendeztek szörfversenyt. Hat nemzet versenyzői indultak, így a mezőny felét külföldi szörfösök tették ki, ami jócskán emelte a színvonalat.

Supercross
Albeau a Tramontana kedvence

 

Az elmúlt évben óriási sikerként könyvelhette el a PWA (Professzionális Windszörfösök Szövetsége) a 2003-ban Fuerteventurán megrendezett Supercross versenyt. A szörftörténelem második ilyen mérkőzését idén Leucate-ben tartották.


 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink