Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
45. Hajó Magazin, 1999. április


Búcsúzunk Lehóczky Gábortól
Egy túl rövid életút

A tragédia után - 2.

Jobb későn, mint soha
Az alábbiakban arról számolunk be olvasóinknak, hogy a novemberi baleset kapcsán a Hajó Magazin által felvetett, a hajózási biztonság kérdéseit érintő kérdéseinkre hogyan reagáltak az illetékes szervek és intézmények. Számunkra ma is az a legfontosabb, hogy a történtekből levonjuk a tanulságokat azért, hogy a jövőben ne fordulhasson elő hasonló tragédia. Már tudjuk, nem csak számunkra fontos mindez.

A Balatoni dingi
Sporttörténet
Az 1929 decemberében megalakult Magyar Vitorlás Yacht Szövetség (MVYSZ) áldásos tevékenységének egyik jelentős tette volt, amikor hazánk osztályhajóit besorolta. Sebők Sándor szerkesztésében és a MVYSZ kiadásában Budapesten jelent meg a szövetség első könyve (1933-ban). Ebben hosszú fejezet foglalkozik az elfogadott hajóosztályok építési és felmérési szabályaival. Javasolt hajóosztály volt a nemzetközi R osztály hajóiból az 5, 6 és 8 R hajó, a tőkesúlyos versenycirkálók közül a 22-es és a 30-as cirkáló, az uszonyos hajók közül a 25-ös és 30-as túrajolle, a 22-es és 14-es versenyjolle és végül a balatoni dingi.

Around Alone
Megfogyatkozott mezőny
A versenyzok az uruguayi Punta del Estében pihenik ki fáradalmaikat. A versenyben maradt hajók között már elég nagyok a távolságok ahhoz, hogy a sorrend csak újabb kiesés esetén változzon.

Viharok a Balatonon
Híres történetek
A szerző, dr. Szabó József kiváló vitorlázóból lett fotómuvésszé. Életéről és munkásságáról a Hajó negyvenkettedik számában olvashatnak. Ebben a dolgozatban a szerző arról a ma élők emlékezete szerinti két legnagyobb viharról számol be, amely versenyben lévő flottát ért. A felvevőgép nem maradt szárazon.

Fotókiállítás
II. Országos Fotóhetek
A II. Országos Fotóhetek 1999 rendezvénysorozat keretén belül megrendezésre kerül Balatonfüreden a Vitorlásélet a Balatonon címu fotókiállítás. A kiállított képek a századfordulótól napjainkig a Balatonon rendezett vitorlásversenyeken vagy túravitorlázás közben készültek. A kiállításon Gál Imre, dr. Szabó József, Jankó Virág, Kovács Tamás, Litkey Zsolt, Bujnovszky Tamás, Szamódy Zsolt képeit láthatja a közönség. 1999. április 17-én rendezik a kiállítás megnyitóit három helyszínen. A Közösségi Házban 15 óra 30 perckor Simon Károly, a Balatonfüredi Yacht Club elnökségének tagja nyitja meg. Az Art-East Galériában 17 órakor, az Uni Hotelban 19 órakor dr. Kiszely Pál, Balatonfüred alpolgármestere nyitja meg a rendezvényeket.

VegaYacht
Hajóépítő műhelyek
A Balatonfüredi Hajógyár területén muködő céget 1992-ben alapította Láng Péter eredendően vitorlás oktatásra. Eleinte - kényszer megoldásként - bérelt hajókkal dolgoztak, de már a második évtől munkába állt a cég által épített első hajó, egy CNSO. Ennek a hajónak az eladásából és egy kis plusz költségből épült a következő télen két Balaton 25.

Yachtnavigátor
Interaktív hajózási kézikönyv
A tengerhajózás mind népszerubb a magyar vitorlázók körében. A tengeren való hajózáshoz azonban nem elegendő csupán a vitorlázótudás. A tájékozódás muvészetének, a tengeri navigációnak különböző szintu ismerete is szükséges ahhoz, hogy hosszabb-rövidebb utakat tegyünk meg a nagy vízen. Az elméleti felkészüléshez nyújt segítséget a márciusi hajókiállításon CD-ROM-on megjelent első hazai interaktív hajózási kézikönyv, a "Yacht Navigátor 1.0."

Csoda a Velencei-tónál
Több mint gyógyvitorlázás
Néhány évvel ezelőtt már írtam Nagy Miklósról "Gyógyvitorlázás" címmel, a Vitorlázás címu újságban. Ôszintén megmondom, nem hittem, hogy ez lesz belőle. Most, hogy öt év után ismét megnéztem őket, bátran állítom, nem mindennapi dolgot láttam a Velencei-tó partján.

Válasz az olvasóknak
A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
A rovat mottóját kiegészíteném azzal, hogy a tengert követően a legfontosabb kérdéseket azok teszik fel, akik ismerkednek a tengeri vitorlázással, és tudásukat szeretnék gyarapítani. Tengeri tanfolyamom hallgatói gyakran kérdeznek mindenféle részletkérdésről, hiszen a kép akkor áll össze, ha kipótoljuk az apró hiányokat. A tengeri vitorlázás is olyan, mint a többi tudomány: a fontos alaptételek mellett végeláthatatlanul sorakoznak a részletek...

A ponyva
Hajóvédelem
Ritkán beszélünk egy fontos "hajóalkatrészről", a ponyváról. A régi fahajós nemzedék tudta igazán, milyen nagy szerepe van a hajó élettartamának növelésében. Mára mintha mindez feledésbe merült volna, pedig szinte jelentéktelen összegbe kerül, de az évek során sokszoros hasznot jelent, nem is beszélve kényelmi, esztétikai szempontokról.

A hajó kapitánya
A vitorlás hajó vezetője
A kapitány a hajón Isten után az első, temethet és eskethet, a hajó biztonsága érdekében, a rend helyreállításához használhatja fegyverét, kérheti akár idegen állam segítségét. Viktória királyné fenti meghatározása a tengeri hajózásra, régi vitorlásokra vonatkozott. Ezeken a hajókon a kapitány tényleg élet-halál ura volt. Rend és vasfegyelem volt, melyet korbáccsal, kikötéssel tartottak fenn. Régi vitorlásokon a fegyelem, a rend azt jelentette, hogy a hajó a rendkívüli helyzeteket is túléli (hosszú szélcsend, vihar, tengeri ütközet).

Fordítsuk javunkra a Meltemit!
Faun - 30
Hajózzunk az Égein északról dél felé. Csakhogy oda fel is kell szökni idejében! Már tavaly így terveztük, de a késői indulás miatt a Kykládok mellett döntöttünk. S bár az idén sem sokkal előbb eredtünk útnak, ismét Lesvos szigetét tuztük magunk elé mint kiindulópontot az északi és keleti Szporádok felé.

Újkori kalózok
Parti testvériség
Az Ottalogo 6. pontja: "Ha egy idegen hajósnak nincs hol kikötnie, vezesd saját kikötődbe, és ha jó szívén és becsületén kívül egyebe nem maradt, hívd hajódra, és tekintsd Testvérednek."

Motorcsónak
Hullám(hát)tér
Felkészülés
A hazai motorcsónakos szezon ugyan csak július elején kezdődik, azonban jó pár külföldi viadalon tesztelhetik a pilóták, mire volt elegendő a téli felkészülési időszak. A első "éles" vízre szállás Ercsiben lesz, ahol az elmúlt évben rendeztek először gyorsasági bajnoki futamot. Utána hosszabb szünet következik a jelentős nemzetközi versenyek és sorozatok miatt is, így a következő magyar bajnokit augusztus 20-án és 21-én tartják Budapesten, a Parlament előtti Duna-szakaszon.

Tavaszi felkészítés
Technikai tanácsadó
Lassan közeledik a vízre szállás ideje, így hasznos néhány karbantartási munkát a parton elvégezni. Ennek legegyszerubb módja, hogy megrendeljük a hajó tavaszi átvizsgálását a szakmuhelyben. Ez nem a legolcsóbb módja hajónk felkészítésének, de biztosan a legegyszerubb és a legkényelmesebb. Ha a hajónkra még érvényes garancia van, csak a szakszerviz jöhet szóba. Ha már túl vagyunk a garancián, és szeretünk a hajó és a motorok körül szorgoskodni, érdemes néhány tanácsot megfogadni, mielőtt hozzálátnánk a munkának.

Start áprilisban
Vízisí
Sok minden történt a magyar vízisízőkkel az elmúlt hat-nyolc évben, míg végre önálló szövetségük, tournament (motorcsónakos) és cable (drótkötélpályás) egyesületeik megalakultak. Ma egyre színvonalasabb rendezvényeikkel méltó szerepüket kezdik betölteni a hazai sport vérkeringésében. Közeledik az idénykezdet így a feladatok is sokasodnak. Fontos, hogy a sportág megfelelő támogatókat találjon hiszen a jó eredmények eléréséhez elengedhetetlen a biztos anyagi háttér. A vízisí azon sportágak közé tartozik amelyek igazán látványosak és ezért érdekesek a média számára.

Hidak II.
A Lánchíd építésének előzményei
Nem a Lánchíd volt az első állandó híd a Dunán. Az elsőt Traianus római császár építette még i.sz. u. 103-ban a mai Turnu-Severin alatt, hogy légióit Dácia ellen vezethesse. A híd építőmestere Apollodorus Damascenus volt. Prokopius görög történetíró szerint a favázas kőhidat 23 pillér tartotta, felette 22 favázas kőboltozattal. A Dácia meghódításának emlékére emelt római Traianus-oszlopon is megörökítették a hidat, azon is jól kivehetők a kőpilléreken nyugvó favázas boltozatok. A Traianus híd nem sokáig állott, mert az építtető utóda, Hadrianus császár a barbárok betörésétől félve a híd boltozatait és a pillérek felső részét lebontatta.

Szörf
Spin out-elmélet
A szörfös véget nem érően nyargal a vízen. Élvezi a sebességet, a hullámokat, a ragyogó napsütést. A partról nézve úgy tunik, hogy gyerekjáték az egész, mindössze tartani kell a vitorlát, és megy minden magától. Egyszer csak a deszka hirtelen keresztbefordul, és úgy rohan tovább, mintha a szkeg elfordult volna. Mi az ördög történt, talán démoni erők hatnak a vízben? Nem. Csupán beállt egy spin out. De mi az a spin out?

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink