Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

46. Hajó Magazin, 1999. május



Around Alone...
Az utolsó nekifutás
Április 9-én a még versenyben maradt kilenc hajó felkészülten, kipihent kormányosokkal készen állt az utolsó, 5700 mérföldes befejező szakasz másnapi rajtjára. Charlestonban május elejére várják az elsőként célba érkezőket.

Schärenkreutzerek a Balatonon
Sporttörténet
A múlt évszázad végén Svédországban egyre nagyobb igény mutatkozott arra, hogy a nagyszámú, legkülönbözőbb kialakítású hajókat kifejezetten nemzeti tervezési jellegekkel felruházott típusok váltsák fel. Az északi fjordok környékén a vízből kiálló jégkoptatta sziklákat "skär"-nak nevezik, erről kapta az újszerű elképzelések szerint tervezett sorozat a "skarforvardig" elnevezést, amely a német gyakorlatba "schärenkreutzer" néven lett átvéve. Az új elvek szerint készült hajókat kezdettől fogva 22, 30, 40, 55 és 75 négyzetméteres kialakításban építették.

Balatoni vízimentés
Gondolatok
Tisztelt olvasó, engedje meg, hogy röviden bemutatkozzam. Ifj. Bagyó Sándornak hívnak, Lausanne-ban (Svájc) születtem. A Genfi-tó partján nevelkedtem nyolcéves koromig, majd azt követően Keszthelyre költözött a családom. Már kis srácként beleszerettem a Balatonba. Szeretem és tisztelem a magyar tengert. Tizenhat éves koromig vitorláztam, majd ezt követően kezdtem el a vízi mentéssel foglalkozni.

Kent-Balaton Maraton
Beharangozó
Az idén másodízben rendezi meg a Hajó Magazin a Kent-Balaton Maraton hosszú távú vitorlásversenyt augusztus 14. és 25. között Az első versenyen indult tizennégy hajóból végül tizenketten teljesítették a távot. A győzelmet kitűnő vitorlázással a Quadriga szerezte meg Soponyai Géza kapitány vezérletével. Az utolsó méterekig eséllyel harcolt az első helyért a Lehóczky Gábor vezette Scholtz 22-es, az Utópia. Ôk végül a második helyen végeztek. Tavaly 7 nap, 16 óra és 44 percre volt szükség a győzelemhez. Vajon az idén hasonló teljesítmény mire lesz elég?

J-24
Hajóbemutató
A Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége 1998. decemberi határozata alapján elfogadta és bejegyezte önálló osztályként a J-24 hajótípust. Ez teszi időszerűvé, hogy bemutassuk ezt a külföldön már igen népszerű hajóosztályt.

Tovább...

Fertő tó
Országjárás
Az ország északnyugati csücskében, Soprontól 13 km-re terül el. A tó háromnegyede Ausztriában, egynegyede hazánkban fekszik. Természetvédelmi terület. A magyar terület nagy része (84%-a) nádas, amelyet kisebb-nagyobb tavak, öblök szabdalnak fel. Látogatni - üdülés, sportolás céljából - csak az 5,8 km2-nyi Felsőrákosi-öblöt szabad. Ennek vízmélysége a lerakódott iszap mennyiségétől függően 0,8-1,4 méter. A nyílt vízfelület kb. 4 km hosszú és 1-1,1 km széles, összefüggő náddal övezett, a déli oldalon öblözetekkel határolt, szétnyíló szabálytalan téglalap.

Mira mare Cup'99
Magyar vitorlásverseny az Adrián
Hat egyforma Elan 31-es vitorlás rajtolt el március 7-én a horvátországi Sukosanból, hogy egy négy szakaszból álló, 150 mérföldes versenyen mérje össze tudását. Az anyahajók még, a nagy hidegek már elkerülték a versenyzőket, a regatta négy napján gyakorlatilag nem kellett kreutzolni, annál többször húzhatták fel a golyót a résztvevők.

Válasz az olvasóknak
A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
A rovat mottóját kiegészíteném azzal, hogy a tengert követően a legfontosabb kérdéseket azok teszik fel, akik ismerkednek a tengeri vitorlázással, és tudásukat szeretnék gyarapítani. Tengeri tanfolyamom hallgatói gyakran kérdeznek mindenféle részletkérdésről, hiszen a kép akkor áll össze, ha kipótoljuk az apró hiányokat. A tengeri vitorlázás is olyan, mint a többi tudomány: a fontos alaptételek mellett végeláthatatlanul sorakoznak a részletek...

Felkészülés
Technikai tanácsadó
Ez a dolgozat nem az élversenyzők részére íródott. Reményeim szerint ők tisztában vannak a vízi felkészülés jelentőségével és technikáival. Azon sporttársaimnak szeretnék néhány gondolatot leírni, akik naponta küzdenek legénységproblémákkal, és emiatt egyre kilátástalanabbnak látják a versenyeken való eredményes szereplést. Persze senki ne gondolja, hogy létezik olyan recept, amely azonnal megoldást jelent. De sok munkával és türelemmel közelebb lehet kerülni a nagy titokhoz, hogy mitől gyors egy hajó és mitől jó egy legénység. Igyekeztem olyan gyakorlatokat összeállítani, amelyek nem túlságosan eszközigényesek.

Fehér Sándor
1998 vitorlás-újságírója
Tán keveseknek tűnik fel - merthogy annyira megszokottá vált -, hogy a legnagyobb vitorlásversenyek díszletének örökös "darabjává" vált egy ember, kamerával a kezében. Ez az elnyűhetetlen, örökifjú bohém, munkamániás kameraman lassan-lassan éppúgy része a rituálénak, mint a startpisztoly vagy a zsűrihajó. Mindenkit ismer és mindenki ismeri, ha másként nem, hát úgy: ő Sanyi, a tévés. De hát ki is ő valójában, akit az idén az Év Vitorlás Újságírójának választottak?

Minden ponton
Jetfloat kikötők, úszó szigetek
Kálóczy Antal 1984-ben alapította négy társával a Hajókészítő Gmk.-t, amely a Tapsi optimistek és más hajók készítésével foglalkozott. 1995-ben települt a cég Dudarra, ahol már Tapsi Plaszt Kft. néven folytatta tevékenységét. Ma húszan dolgoznak a vállalkozásban, 2000 négyzetméteres alapterületen. A hajóépítést az utóbbi években háttérbe szorította a gépjárműipari és más műanyag termékek készítése. 1995-óta a Jetfloat úszóstégek és kikötőrendszerek magyarországi képviseletét is ellátja.

Motorcsónak
Nyolcadik Budapest Boat Show
Telt ház a C pavilonban
Az idén első alkalommal a kiállítás szervezőinek csökkenteniük kellett saját információs standjukat, mert akkora volt a kiállítói érdeklődés. Nem jutott hely a tavaly igen sikeres pódium felállítására sem. Március utolsó hétvégéjén az időjárás is a kegyeibe fogadta a szervezőket, így jó hangulatban telt a négy nap a szépszámú közönség számára is.

Elég jó James Bondnak
Sunseeker Hawk 34
Készül a tizenkilencedik James Bond-film, ismét Pierce Brosnan főszereplésével. Ennek a hírnek önmagában még kevés köze lenne a Hajó Magazinhoz. Azonban a Sunseeker International, a világ egyik legnagyobb brit motoryachtgyártója büszkén jelentette be, hogy a 007-es vízi kalandjaihoz a Sunseeker Hawk 34-est használják majd a filmben.

Tovább...

Boston Whaler
Az elsüllyeszthetetlen horgász
Végy egy Boston Whaler motorostestet! Tedd a földre fejjel lefelé, majd hajts a fenekére mondjuk egy tizennyolc tonnás buldózerrel! Összekarcolódik a gélezése! Aztán vágd a hajót ketté vagy akár háromfelé, és éppen annyi csónakod lesz, mert a maradékok továbbra is úszni fognak! De akár töltsd tele vízzel, és küldj bele annyi utast, amennyi elfér, és a hajó még mindig fennmarad és használható.

Osztopányi Zoltán
Arcképek a múltból
A hazai motorcsónaksport technikai fellendülése az 1960-as évek végén, az 1970-es évek elején kezdődött. A hazai motorok kísérletezgetései mellett megjelentek a korszerű versenymotorok is. Ebben az időszakban alakultak a versenyszakosztályok. Vidéken is nagy sikert aratott a kialakuló sportág. Szentesen, Szegeden, Almásfüzitőn, Baján is sorra alakultak a szakosztályok.

Hidak III. 57
A Lánchíd
A Hídegylet 1832. február 14-i megalakulásától a Lánchíd 1849. november 20-i felavatásáig közel tizennyolc év telt el; a fele időt a politikai és jogi harcok, valamint a gazdasági előkészületek foglalták le. Zelovich Kornél műegyetemi tanár szerint aligha van a széles világon még egy oly híd, mely hosszas országgyűlési tárgyalások anyagául szolgált volna, s egész évtizeden át foglalkoztatott egy országot. A király 1839. május 14-én hagyta jóvá a hídszerződést, és ősszel kezdik meg a munkálatokat. 1840. július 28-án verték le az első cöveket a budai mederpillérnél, s 1842. augusztus 24-én tartották meg a Lánchíd alapkő-letételi ünnepségét. Kossuth Lajos írta erről a napról: "Ma tették le legelső kövét a polgári egyenlőségnek."

Szörf
Hatvany Sport
Szörfboltok
A szörfözést a délegyházi tavakon kezdte együtt a családjával a legendás hírű, alumíniumhéjazású szörffel. Akkor még nem sejtette, hogy hobbija később megélhetési forrása lesz. 1988-ban - a csoportos szörfépítési lehetőséget kihasználva - épített először szörföt a Telefongyárban. Okleveles gépészmérnökként mint osztályvezető dolgozott az Aluterv-FKI-nál, majd többek megrökönyödésére pályát módosított. Saját sportüzletet nyitott a XIII. kerületben, amely tizenegy éve folyamatosan üzemel. Kezdetben sportszervizként működött, később kereskedelmi tevékenységgel bővült a profil.

Eilaton jártunk
Sikeres edzőtábor
A magyar szörfválogatott ez év februárjában Izraelben edzőtáborozott, és részt vett az Eilaton rendezett Világkupa-versenyen, amely egyben Európa-bajnoki kvalifikáció is volt. A szörfösök egyik kedvenc helyén korábban már többen is jártak magyar szörfösök, és igen kellemes tapasztalatokkal tértek haza. Tavaly már decemberben Ausztráliában edzett a válogatott, az idei tél nagy része viszont szörfözés nélkül telt el, így igencsak viszketett a fiúk és lányok tenyere egy kis szörfözésre. Szerencsére a szövetségben is megfelelő támogatásra leltek, így úgy döntött a csapat, hogy nekivág a nagy útnak.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink