Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
57. Hajó Magazin,
2000. április

K. O. 2
America's Cup
A 30. America's Cup előtt egy fontos kérdés foglalkoztatta a vitorlásszakértőket: megmaradt-e az új-zélandiak 1995-ben a kupa elnyerésekor tapasztalt technológiai fölénye, illetve sikerült-e a kihívóknak fellépniük ugyanarra a színvonalra? A válasz egyértelmű: 5-0.

1968 és 1972
Magyarok az olimpiákon 3.
1968-ban Mexikóban rendezték az olimpiát. Nagy a távolság, tehát elsősorban a finnes tűnik biztos utazónak, hiszen számára kint biztosítják a felszerelést, és csak egy embert kell utaztatni. Fináczy György jól is szerepel az olimpiát megelőző években. Hogy mégis csak a csillaghajó és a repülő hollandi utazik - lényegesen nagyobb költségen -, az érthetetlen. 1972-ben nagyon erős a csapatunk, amit a két nyolcadik hely bizonyít.

Bénéteau 311
Hajóbemutató
A 311-es két alapvetően különböző kivitelben készül. A Franciaországban oly népszerű liftkieles változat árapályos területen szárazra kerülve stabilan áll a kielen és a két kormányon. Természetesen rendelhető a hajó hagyományos kiellel és kormánnyal is. Mi utóbbival vitorláztunk.

Tovább...

A Spinnaker kezelése
Technika
A Hajó Magazin 1994/11. számában jelent meg egy írás Bakos Tamás tollából a spinnaker beállításának elméletéről. Most megpróbáljuk a gyakorlat oldaláról körbejárni a spinnakerezés bonyolult, érdekes és hajónk sebessége szempontjából elengedhetetlenül fontos tudományát. Van, aki hátszélvitorlának, van, aki ballonnak, golyónak nevezi. A legelterjedtebb elnevezés némi szelídítés után nálunk spinnakerként vált általánossá. Lássuk hát, mi is az a spinnaker.

Sibenik-Murter
A mi Adriánk IV.
Előző számainkban a Rogoznicától délre eső területtel ismerkedhettünk meg. Most hosszabb útra indulunk, a Rogoznicától északkeletre eső vizeket barangoljuk be. S mivel lépten-nyomon látnivalók sokaságába botlunk, egy lélegzettel mindössze a Murter-szigetig jutunk el.

Tihany
Túracélpontok a Balatonon 2.
Tihany neve valószínűleg a Tihomir, Tichony személynevekből alakult ki. Ezek a nevek a Tich szóból képződtek, ami a szláv nyelvben csendeset jelent. Hasonlóan szláv eredetű a Balaton neve is, a Blato saratra - kis vizes terület - vezethető vissza. A félsziget a Balaton kialakulását előidéző tektonikai süllyedéssel egy időben, mintegy huszonötezer évvel ezelőtt keletkezett. A táj képét azonban évmilliókkal ezelőtt vulkanikus erők hozták létre. Erről két hatalmas kalderre tanúskodik. E kráterekben alakult ki a Balaton vízszintjénél magasabban fekvő, két lefolyástalan tó, a Belső- és a Külső-tó. Ritka állatok és növények élőhelye is a félsziget, amelyet - Magyarországon elsőként - 1952-ben tájvédelmi körzetté nyilvánítottak.

Tovább...

Licospar
Ahol az Assók születnek
Bogliacco kisváros a Garda-tó nyugati partján, vitorláskörökben mégis az egyik legismertebb olasz település. Innen rajtol ugyanis a híres tókerülő verseny, a Centomiglia, amelyen az utóbbi években egyre több magyar hajó is rajthoz áll. Az Assóval vitorlázóknak pedig végképp nem csupán egy kisváros valahol Olaszországban, hanem a legfontosabb helység arrafelé. Itt készülnek ugyanis osztályuk hajói.

Schäfer Yacht Kft.
Piaci szemle 2.
A Schäfer Yacht Kft.-nél alapos profiltisztítás ment, illetve megy végbe, ami ez esetben azt jelenti, hogy az elmúlt két évben csak Van de Stadt-hajókat készítettek. Mégpedig a már jól ismert és remekül bevált Dolphin 26-ost, továbbá a nagyobb testvért, a máris népszerű Vita 30-ast. Schäfer Elemérrel, a cég többségi tulajdonosával a kft.-nél készülő hajók árairól, felszereltségéről és a garanciabiztosításról beszélgettünk.

Dr. Uhl Raoul
Sporttörténet
Dr. Uhl Raoult, a ma élő talán legidősebb egykori vitorlásversenyzőt svábhegyi otthonában kereste fel Szénásy József, hogy régmúlt idők tanúiként vitorlázópályafutását, vitorlássportunk múltját közösen idézzék fel. A 93 éves Raoul második feleségével él békében, szeretetben. Magas korát meghazudtolva szellemileg teljesen friss, jó kedélyű, s mindenre emlékszik. Emlékeiből kifogyhatatlan, a korabeli vitorlázók mindegyikét jól ismeri. Élmény vele beszélgetni.

Mire Mare Kupa
Túraverseny az Adrián
Kinőtte magát egy verseny, amelyet tavaly rendeztek először. Akkor összesen hat csapat tette próbára tudását és állóképességét a márciusi Adrián, idén már húsz hajón összesen mintegy 120 ember nevezett a Mira Mare Cupra. Talán nem véletlenül. A verseny ugyanis - amelyen a profizmus és az amatörizmus keveredése időnként kétségtelen anomáliákhoz vezetett - mindenképpen jó bulinak és igazi tengeri vitorlázásnak bizonyult. Az idén is csak magyar versenyzők nevezését fogadta el a rendezőség.

470-esek
Olimpiai reménységeink
A sydneyi olimpiai kvalifikációért küzdő magyar versenyzők közül a legnehezebb helyzetben talán a 470-es férfi és női versenyzők vannak. A férfiak az Európa- és világbajnokságokon rendre három csoportban (arany, ezüst, bronz), mintegy 150-200 hajó részvétele mellett versenyeznek, míg a nőknek kisebb létszám mellett ugyan, de igen erős mezőnyben kell évről évre helytállniuk.

Motorcsónak
Curtis Cover
Ponyvák, vitorlák, kabriótetők
A Curtis Cover Kft., amelynek tevékenysége szinte kizárólag motoros és vitorlás hajók ponyváinak gyártására irányult, 1997 januárjában jött létre. Kertész Gábor, a cég tulajdonosa és vezetője azonban nem három éve ismerkedett meg a ponyvák világával, már hosszú évekkel korábban is e termékeket gyártotta. Az elmúlt év óta vitorlák kereskedésével is foglalkoznak, s ennek vonzataként vitorlák javítására, és átalakítására is felkészültek.

Apáról fiúra...
Műhelybemutató
A siófoki Iso-műhely talán a legpatinásabb hajómotor-javító az országban. Az alapító Iso Lajos több mint harminc éve foglalkozik e szakterülettel, részt vett versenymotorok tuningolásában, s a legkisebb vitorláshajó-külmotorok is gondos, szakértő kezekbe kerülnek a műhelyében. Ma már sok segítséget kap a fiától, Zsolttól, aki diplomamunkáját a csónakmotorok környezetbarát üzemeltetéséről írta, s folyamatosan képzi magát további tervei megvalósítása érdekében. Szerződéses viszonyban állnak a nálunk forgalomban lévő szinte valamennyi motormárka képviselőjével, így alkatrészellátásuk is biztosított.

Belvízi előírások
Kötelező szerelvények kishajókra
Az alábbi táblázat rendszerint megtalálható a hajósboltokban, valamint minden vizsgára jelentkező hajó tulajdonosa kap egyet a Közlekedési Felügyelettől. Mégis úgy gondoljuk, közreadása hasznos lehet, ha valaki használt, már levizsgáztatott hajót vásárol, hogy tudja, melyek azok a szerelvények, amelyekre hajózás közben szüksége lehet.

Szörf
A Gádorfalvi testvérek
Sikercsapat
Gádorfalviéknál családi hagyomány a szörfözés, hiszen édesapjuk, Gádorfalvi Károly egykori öttusázó már a kezdetek óta résztvevője a versenyeknek. A gyerekek, mióta az eszüket tudják, a szörf világában nőttek fel. A szülői ráhatás és szakmai irányítás, Luca és Áron tehetsége, lelkesedése és kitartása mostanra beérett. Áron még a múlt év végén Új-Kaledóniában, Luca pedig februárban Argentínában, a Mistral világbajnokságon teljesítette az olimpiai indulás kritériumait. Sydneyben tehát eddig egyedülállóan testvérpár képviseli hazánkat az ötkarikás játékokon. A két fiatal versenyzővel Tóth László beszélgetett.

Funboardedzés szárazon
Erőfejlesztés (nem csak) szörfösöknek II.
A múlt havi számunkban bemutatott gyakorlatokkal együtt immár egy komplett alapozás edzéstervét tarthatja kezében az olvasó, amely nem csak a közelgő nyárra, hanem a jövő év alapozási időszakára is útmutatót adhat. Kiegyensúlyozott és rendszeres készüléssel a tél is jól hasznosítható a nyári szörfös- és vitorlásélmények fokozására. Ebben volt ismét a Hajó Magazin segítségére az Aréna Fitness, ahol Pártos György mutatta be azokat a gyakorlatokat, amelyek az általános kondicionálási szükségleteken túl a szörfözés és vitorlázás speciális igénybevételeinek is leginkább megfelelnek.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink