Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

49. Hajó Magazin, 1999. július


Bankár Kupa '99

Lehóczky Gábor emlékverseny
Június 20-án rendeztük meg az immár hagyományosnak nevezhető Bankár Kupát Balatonkenesén. Sok minden megváltozott a két évvel ezelőtti első versenyhez képest. Egyrészt örvendetesen megnőtt az érdeklődés. Az 1997-es hathajós és az 1998-as harminckilenc hajós mezőnyhöz képest idén már 59 hajón 350-en vetélkedtek az ezúttal is a Wallis Motor Kft. által támogatott versenyen. A két éve született ötlet végérvényesen bebizonyította életrevalóságát: a pénzvilág vitorlázást szerető reprezentánsai örömmel találkoznak és küzdenek meg egymással a vízen. A másik szomorú változás, hogy az első két verseny fő szervezője, a Hajó Magazin volt szerkesztője, Lehóczky Gábor már nem lehetett velünk. A versennyel rá is emlékeztünk.

Hie Match Race
Páros verseny
Nálunk ez a versenyforma még gyerekcipőben jár, pedig világszerte évtizedek óta rendeznek ilyen versenyeket, nagy népszerűséggel kísérve. Hogy miért nem indult be Magyarországon korábban a páros versenyzés, szerintem igen egyszerű magyarázata van; nem voltak meg a tárgyi és anyagi feltételei annak, hogy ilyen versenyt megfelelő színvonalon rendezzenek. Külső segítségre volt szükség.

Parragh Scholtz 22
Ajándékhajó
Május folyamán többször láthattunk egy hajót a főváros utcáin "végighajtani", és hol a Deák térnél, a Bajcsy Zsilinszky út elején, hol a József körúton, a Corvin mozival szemben naphosszat parkolni. Júniusban Győrben tűnt föl a hajó, és valószínűleg még több városban is számíthatunk az érkezésére. A városokon végighajtó vitorlás a kérdő tekinteteknek annyit árul el magáról, hogy egy Parragh Scholtz 22-es Ajándékhajó.

Balatoni Yacht Club
1912-1929
1999 júniusában volt ötven éve, hogy a Balatoni Yacht Clubot - BYC-et - az akkori kormányzat feloszlatta. Már kevesen élünk, akik ennek a patinás, vitorlássportunk fejlődésében jelentős szerepet játszó egyesületnek a tagjai lehettünk. A BYC iránt érzett hálámat és szeretetemet igyekszem ezzel a sporttörténeti írásommal közkinccsé tenni. Abban bízom, hogy a tisztelt olvasó megérez valamit abból a szellemből, amelyet nekünk, fiataloknak akkoriban a BYC jelentett, és a nemes múlt megismerése a mában követőkre talál.

Sun Odyssey 45.2
Hajóbemutató
A Jeanneau francia hajógyár tavaly ünnepelte 40 éves jubileumát. Közel hatvanezer eladott hajó öregbíti a márkanevet. Az idei évtől fogva a gyárnak ismét van Magyarországon képviselete, a budapesti Sail-Ing Kft. jóvoltából. Henri Jeanneau cégalapító 1956-ban első helyen végzett a "Hat óra Párizs körül" motorcsónakversenyen. A sikeren felbuzdulva a következő hajóját maga készítette, majd a motoros hajókat követték a vitorlás hajók is. Az első poliészter hajó 1958-ban hagyta el a műhelyt, melyet a hatvanas évek elején már szériában gyártott műanyag hajók követtek. A mindmáig legsikeresebb típus az 1970-ben kifejlesztett Sangia volt, amelyből több mint 2700 darabot készítettek.

Tovább...

50 éves a BKV Előre
Balatoni Vitorlás Egyesületek
A telep története nem a BKV Előre vitorlásszakosztályának 1949. június hatodikai megalakulásával kezdődik. Ezen a telepen éltek, innen indultak sikeres versenyeik megvívására a legendás Hungária Yacht Club tagjai. Ezek az emberek a kor legkiválóbb versenyzői voltak, többen közülük később a BKV Előrét erősítették. Csak néhány név az alapítók közül: Heinrich Tibor, Kováts Béla, dr. Tuss Miklós, Sebők Sándor és Jankovits István. Ôk építették föl a klubházat, ültették a fákat, alakították ki a nádason áthúzódó stéget.

Dataware Kupa
Földvár-Keszthely
A versenyévad egyik legnagyobb nagyhajós versenye a TVSK-Dataware Kupa, melyet a TVSK szervez, és már négy éve Magyarország meghatározó rendszerintegrátora, a Dataware Kft. szponzorál. A verseny különösen vonzó a Kékszalag évében, lehetőséget adva a versenyzőknek felfrissíteni a nyugati medence távolabbi pontjainak az emlékét. Változott-e a széljárás az elmúlt évihez képest, még mindig a déli part jelenti a biztos szeleket, merre kell vitorlázni a szigligeti és keszthelyi öblökben? Számtalan kérdés, amelyekre egy választ ad a Dataware Kupa, és egy másikat majd a Kékszalag. Mégis, aki indult a Földvár-Keszthely versenyen, úgy érzi, kicsit többet tud, aki pedig nem, az irigyli ezt.

Tango 680
Hajóbemutató
Az Elite Yacht hajócsalád bemutatásra kerülő 23 láb hosszú hajója az elfogadható árú családi túrahajók körébe tartozik. A vásárló igényei szerint háromféle belső elrendezéssel készül. Leválasztható az orrkabin, és ha nincs beépített motor, akkor achterkabint is ki lehet aklakítani. Mi a kenesei hajókiállításon az egybenyitott belső terű, beépített motorral szerelt változatot próbáltuk.

Tovább...

Kis Fehérszalag
Izsák Szabolcs emlékverseny
Az idén második alkalommal rendezte a Magyar Vitorlás Szövetség az Izsák Szabolcs emlékversenyt Balatonfüreden. A tavalyi hetvenhat induló után az idén már száz hajó nevezett a versenyre. A viharos szél miatt sok hajó nem indult el a kikötőből, de így is közel nyolcvan egység vitorlázta végig a régi Fehérszalag távját. A pályát a hagyományoknak megfelelően a keleti medencében tűzték ki Füred, Kenese, Siófok, Öreg-Tihany, Füred kerülőpontokkal.

(Sc)Holtz Hajó
A Style Jacht másik arca
Kevesen tudják az egyik legismertebb hazai hajóépítő műhelyről, hogy fahajó építéssel is foglalkozik. Az idei szezon elején került átadásra a német megrendelésre készült Kallista, mely a Style Jacht új arcát mutatja.

6. Wim Business Cup
Beharangozó
Az idén hatodik alkalommal rendezi meg a Wim Yachting Österreich és a Horvát Vitorlás Szövetség a Wim Business Cupot a horvátországi Rogoznica Marina Frapa kikötőjében. A versenyen minden hét méternél hosszabb, tengeri hajózásra alkalmas hajó részt vehet, amennyiben beépített motorral és URH-rádióval rendelkezik. Ez alól kivételt képez a Jeanneau One Design 35 osztály, amely számára ez a verseny egyike az ÖSV One Design Offshore Cup versenysorozatnak. A hajóknak meg kell felelniük az Offshore Racing Cuncil Kategorie három rendelkezésének. A bútorzatok, ajtók, felszerelési tárgyak eltávolítása tilos. Trapéz vagy egyéb, a testsúlynak a hajó oldalvonalán kívül helyezését biztosító eszköz használata tilos. A versenyhajó és sport túrahajó osztályokban induló hajóknak 1999-re érvényesített IRC-felméréssel kell rendelkezniük.

Cadet
Osztálytörténet
1946-ban E. F. Haylock nyugalmazott tengerészkapitány vetette fel a gondolatot, hogy olyan hajóosztály létrehozására lenne szükség, amely lehetővé teszi a fiatalabb és idősebb korosztály közös tevékenységét a vitorlássportban. A Yachting World szerkesztősége a gondolatot magáévá tette, és pályázatot írt ki a hajó megtervezésére. A pályázatot az akkor már neves hajótervezőnek számító Jack Holt nyerte meg. Hajóját Cadetnek nevezte. A döntéshozók előrelátását az osztály mai napig töretlen népszerűsége fényesen igazolja.

Más Szemmel
Dalmácia Kupa
A horvát tengerparton az idei szezonra a helyfoglalások 60-80%-át lemondták a szomszédban zajló háborús konfliktus miatt. A Horvát Idegenforgalmi Minisztérium, az Atlas Utazási Iroda, a Croatia Airlines és az ACI Marina Klub nagyszabású mentőhadműveletbe kezdett. Tizennyolc ország televíziós és rádiós újságíróit hívták meg egy reprezentatív körülmények között lebonyolítandó regattára.

Motorcsónak
Ígéretes idénykezdet
Havas Attila
A második helyet szerezte meg a Formula-500-as Európa-bajnoki sorozat első állomásán, a németországi Hamburgban megrendezett viadalon Havas Attila, a Vízügy SC versenyzője. A másik magyar résztvevő, Bodor Péter motorgondokkal küszködött, és az összetettben tizenkettedikként végzett.

Elfújta a szél 50
Formula-3 világbajnokság
Május utolsó hétvégéjén kezdődött az oroszországi Szentpéterváron a Formula-3-as világbajnokság. Verseny azonban nem volt, mert a vasárnapi futamra orkánerejűvé erősödött a szél, emiatt a versenyzők nem szállhattak vízre. Az edzéseket egyébként megtartották, ezen Mihaldinecz Rudolf volt a leggyorsabb, ifj. Sándor Péter a negyedik, Cserni Béla a hatodik helyet szerezte meg. Lapzártánk után, júniusban a franciaországi Epinay adott otthont a futamnak, amelyen a három magyar pilóta is rajthoz állt.

Dunaújvárosi futam
Utjára indul a "vízi cirkusz"
Májusban megkezdődött a motorcsónaksport királykategóriájának nevezett Formula-1-es világbajnokság, ebben a hónapban három futamot is rendeztek. A sorozaton egyetlen magyarként Mihaldinecz Rudolf vesz részt, aki ebben a géposztályban tavaly újoncnak számított. A dunaújvárosi pilóta Portugáliában technikai hiba miatt nem szerzett pontot, Olaszországban nyolcadik lett, Szentpétervárott pedig a szél elfújta a futamot. Mire lapunk megjelenik, a mezőny túl lesz a franciaországi fordulón. Azt követően, július 24-én és 25-én Dunaújvárosban szerepelnek a Formula-1-es kategória képviselői.

Yamaha
Budapesti boltok bemutatása
A második világháború előtt hangszerek építésével foglalkozó Yamaha cég az ötvenes évek elején tért át motorkerékpárok gyártására, majd egy rövid évtized múlva tovább bővítve a terméklistát, a hajómotorok készítése is beindult. Kétütemű külmotorokkal foglalkozott a Yamaha 1982-ig, amikor is megjelent az első négyütemű motorral a piacon. A beépíthető motorok közül ma már csak két dízelmotor van gyártásban. A Yamaha cég gyárai a mai napig elsősorban Japánban vannak, de van összeszerelő üzem Franciaországban és egy, az egész Yamaha-kínálatot készítő gyár az USA-ban. Magyarországon 1991-ben telepedett meg a Yamaha. A Yamaha Motor Hungária ma a legsikeresebb, külmotorokat forgalmazó cég az országban.

Hidak IV.
Ferenc József híd, a mai Szabadság híd
Még húsz évet sem szolgált a Lánchíd, és még ki sem írták a Margit hídra szóló tervpályázatot, amikor a Sárosfürdő (a mai Szt. Gellért fürdő) közelében, a Duna két partján lakó polgárok 1868-ban 1100 aláírással megerősítve kérelmezték egy újabb Duna-híd építését. Van azonban, aki még korábbra teszi a híd előtörténetét, mert 1849-ben itt, a mai Szabadság híd helyén állították fel az ideiglenes hajóhidat, mivel a Lánchíd még nem készült el teljesen.

Szörf
F2 Surf & Snowbord
Szörfboltok
Emberünk kegyetlenül radikális. Gárdony, 6 Bft. Partra éréskor tömören fogalmaz: "Sebességről inkább ne is beszéljünk." És az ugrások?! "Igen, többen megjegyezték már, hogy mostanában keveset repkedek." A parton már mozdulatai is stabillá, magabiztossá válnak.

Az MSZSZ háza tájáról
A bajnokság mellett a fő cél Sydney
Már alig egy év, és itt van Sydney. Első olimpikonunk, Gádorfalvi Áron Atlantában egyedül képviselte Magyarországot, de Sydneyben akár két magyar is rajthoz állhat szörfben, ugyanis 2000-ben lányok is indulhatnak az ötkarikás játékokon. Előtte azonban van még néhány világverseny, no meg a magyar bajnokság és a Magyar Kupa.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink