Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
60. Hajó Magazin,
2000. július


Világszínvonal a Balatonon
470-es világbajnokság
Eltelt egy hónap a balatonfüredi 470-es világbajnokság óta. Az emlékek ennyi idő alatt letisztulnak, és érdemes beszélni az ott látottakról, a nagymenőkről, a magyarok szerepléséről, hiszen ilyen erős nemzetközi mezőnyt még nem láthattunk a Balatonon vitorlázni, mint azon a feledhetetlen májusi héten.

Bankár Kupa
Boss Cigarettes Nagydíj
Az idén negyedik alkalommal rendezte meg a Hajó Magazin a Feyér Zoltán és Kovács Gábor által alapított Bankár Kupát. A verseny főtámogatója ez alkalommal a Reemstma Debreceni Dohánygyár, támogatója a Wallis Motor volt. Az esemény keretében kedves barátunkra és versenyzőtársunkra, a másfél évvel ezelőtt a Balatonon életét vesztő Lehóczky Gáborra is emlékeztünk.

1992 és 1996
Olimpiatörténet
Az 1992-es barcelonai olimpia volt az első, amelyre az MVSZ által előírt válogatók alapján bárki kijuthatott. Nem kellett útlevélért kuncsorogni, nem voltak a válogatottból kizárt versenyzők. Aki úgy érezte, hogy felkészült és képes megverni a többi magyart, az egyszerűen fogta a hajóját, és elutazott a válogatóverseny színhelyére, hogy megmérettesse magát. Ennek a nagy "szabadságnak" köszönhető, hogy például a Repülő Hollandi osztályban a San Remó-i válogatóversenyen hét magyar hajó versenyzett. Akkor, amikor a teljes magyar mezőny csak a bajnokságon érte el a tíz hajót. 1996-ra hasonlóan korrekt, előre lefektetett válogatási elvek alapján lehetett készülni, de ez akkor már senkit sem lepett meg.

Helly Hansen
Boltbemutató
Három fiatal vitorlázó, Náray Richárd, Kellermayer Sándor és Vonke Péter idén tavasszal megnyitotta az ország első, kimondottan hajósruházattal foglalkozó üzletét az Iskola utca 34-36.-ban. Nagy szükség volt már egy ilyen boltra, hiszen eddig csak olyan cégek foglalkoztak hajósruházat forgalmazásával, amelyeknek energiáit és legfőképpen befektethető tőkéjét megosztotta egyéb termékek megfelelő szintű képviselete is. A Seawear Kft. a Helly Hansennel optimális, kellőképpen ismert márka forgalmazását kezdte meg a magyar piacon, az Iskola utcai bemutatóterem mellett Budapest három pontján, a Cserhát utcai Marina Yacht Sportban, a Szentendrei úton a Maritime Hajósboltban és a Budagyöngye bevásárlóközpont földszintjén, a Négy B Bt.-ben. A termékek ezenkívül a Seawear mozgó boltjában is megvásárolhatók a Balaton-parton.

A Balatonon kezdték.
Magyar vitorlázók a nagyvilágban
Két évvel ezelőtt, amikor Méray Horváth Endre - Endy - vitorlázó barátom hazalátogatott, sokat beszélgettünk a régi idők vitorlássportjáról, s szóba kerültek azok, akik többnyire az 1956-os forradalom után hagyták el az országot, és odakint dicsőséget, megbecsülést szereztek a magyar vitorlássportnak. Endy közbenjárásával felvettem velük a kapcsolatot, s leveleikből elém tárult egy-egy olyan versenyzői pályafutás, amely a Hajó Magazin olvasói részéről is érdeklődésre tarthat számot.

Külker Csopak
Sikertörténet
A hetvenes évek végén tizennégy külkervállalat üdülő építésébe kezdett Csopakon. A tervek között szerepelt egy strand kialakítása is, de annak kivitelezésére nem kaptak engedélyt. Mivel a terület feltöltése megkezdődött, úgy döntöttek - Bartha Ferenc gondolata alapján -, hogy azt vitorlásklubként hasznosítják. 1979 decemberében megalakult a Külker Sport Club vitorlásszakosztálya. A kezdeti időkről, a szakosztály fejlődéséről és a közelmúltban történt változásokról beszélgettünk Farkas Tamással, a KSC vezetőjével.

Gib'sea 33-as
Hajóbemutató
A Gib'sea a Dufour csoport tagja. Ezt a hajót a charterflották részére fejlesztették, így kialakítását és a szerelvények elrendezését is a part menti tengeri utakra optimalizálták. A bemutatóhajót már megcsodálhattuk a Budapest Boat Show-n, ahol hatalmas érdeklődés mellett mutatták be. Rövid időn belül a második darab is megérkezik hozzánk. A próbavitorlázásra komoly szélben került sor Balatonbogláron.

Tovább...

Kovi
Vitorlásiskolák
Sorozatunk második állomása Balatonakarattyára, Kovács Lászlóhoz, ismertebb nevén Kovihoz vezet bennünket. Ô a szakma nagy öregjeihez tartozik, hiszen már 1987 óta foglalkozik főállásban vitorlázásoktatással és vitorlás kishajó-vezetői vizsgára való felkészítéssel. 1987-ig Boros Bélával az első vízi mentők közé tartozott, munkáját a Siroccóval végezte.

Balatonföldvár
Túracélpontok
Balatonföldvár a Balaton déli partján helyezkedik el. A település szerkezetét alapvetően meghatározza, hogy a fürdőhelyet tervszerű számítással építette ki alapítója, néhai Széchenyi Imre gróf. A tónak e Zamárditól Balatonszárszóig terjedő partja a térségi tájak között egyedülálló: itt a legkeskenyebb a víztükör, a földvári magaslat tetejéről látni lehet a víztükör mindkét szélét és az északi part hegyeit.

Tovább...

Nautic 311 Ultra
Hajóbemutató
A Nautic 311-es alapváltozata tavaly jelent meg a Balatonon. Soponyai Géza, a Nautik Boat vezetője idén megépítette saját versenyhajóját, amely a modern hajóépítés fegyvertárából a legkorszerűbb agyagok felhasználásával készült. A hajó csak megjelenésében hasonlít a széria 311-esre. Billenthető tőkesúllyal, sverttel és öt trapézzal van szerelve, a hajótest és a rudazat anyaga karbon.

Tovább...

Észak-adriai Szigetek
A mi Adriánk
Közelségük folytán talán a legismertebbek a horvát tengerpart északi részének szigetei: a Krk-, Rab-, Cres-, Losinj- és a Pag-sziget. A rendszeres kompjáratoknak köszönhetően a "szárazföldi" turisták is szép számban látogatják, ám a szigetek számos csodáját csak a hajóval érkezők fedezhetik fel igazán.

Olimpia előtt
Dopping, a sport rossz szelleme
A második világháború előtti évtized orvostudósai, biokémikusai, gyógyszervegyészei nem gondoltak arra, hogy az első, szintetikusan is előállítható anabolikus szteroid felfedezésével egy gonosz szellemet, a dopping rémét engedték ki a palackból. Ez a szellem járványszerűen terjedt, és az ezredfordulóra világszerte kritikus helyzetbe hozta a modern sport, a nemzetek közötti nemes vetélkedés ügyét.

Nagyhajók előnyben?
Szponzorok a vitorlázásban
Új sorozatot indítunk, amelyben röviden bemutatjuk azokat a cégeket, amelyek szerepet vállalnak a versenyvitorlázás támogatásában. A szponzorok képviselőivel folytatott beszélgetésekből kiderül, hogy a mai vitorlássport eladhatóbb oldala az inkább tömegsportnak számító nagyhajós versenyzés, míg az olimpiai és utánpótlásosztályok számára nehezebb támogatókat találni. Ennek a jelenségnek elsősorban az az oka, hogy a vitorlázásban fantáziát látó cégek elsősorban a jelentős vásárlóerővel rendelkező nagyhajó-tulajdonosokat célozzák meg. Emellett fontos szempont a vitorlákon elhelyezett hirdetés mérete, ami ugyancsak a nagyhajók esélyeit növeli a szponzorokért folytatott versenyben.

Motorcsónak
Ború és derű
Formula-1 és Formula-3 világbajnokság
A hazai motorcsónakversenyek legrangosabbikának Dunaújváros adott otthont május végén: a már hagyományosnak számító helyszínen rendezték a Formula-1-es világbajnokság harmadik és a Formula-3-as világsorozat első futamát. Az erőviszonyoknak megfelelően a magyar versenyzők is a helyiek közül kerültek ki. A "nagyok" között Mihaldinecz Rudolfért izgulhatott a közönség, míg a Formula-3-asoknál a címvédő ifj. Sándor Péter mellett Cserni Béla is vízre szállt.

Lomac 750 Club
A balatoni vízi rendészet új motorosa
Első alkalommal mutatunk be hajót a vízi rendészet kötelékéből. Tesszük ezt azért, mert meggyőződésünk, hogy a Lomac 750 Club hajó kiválóan alkalmas feladatának ellátására amellett, hogy valóban gazdaságosan üzemeltethető. Régen hiányzott már a vízi rendészet flottájából egy ilyen nagy erejű, professzionális mentőhajó, amely bármilyen időben magabiztosan képes ellátni a feladatát.

Tovább...

Sea Ray
Állandó kutatás és fejlesztés
A floridai Merritt Island-en az odatévedő látogató nem egyszerűen a világ egyik legnagyobb sporthajógyártó-üzemét láthatja, hanem azt a gyárat, mely mind között a legtöbb energiát fordítja új termékek mind tökéletesebb kifejlesztésére. A Sea Raynél évente csaknem 20 millió dollárt költenek kutatásra és fejlesztésre, és jelenleg 46 különféle típust gyártanak.

Szörf
Formula Windsurfing
Funboard az olimpián?
Csupán két hónap van hátra a sydneyi olimpiáig, szörfös körökben mégis egyre több szó esik már a következő, az athéni játékokról. Az ok egyszerű: novemberben dönti el a Nemzetközi Vitorlásszövetség, hogy marad-e a svertes szörf az olimpián - a Mistral One Design -, avagy végrehajtja azokat változtatásokat, amelyeket teniszben, atlétikában, kosárlabdában már megtett, nevezetesen, hogy kaput nyit a profiknak az olimpiára. Ez viszont csak a funboard engedélyezésével lehetséges, így kulcsszóvá válhat a várományos hajóosztály neve: Formula Windsurfing. Ez egyet jelent Dunkerbeck, Buzianis, Rappe és a PWA krémjének olimpiai szereplésével.

Speed
A cájg
A szörf sebessége jócskán múlik a felszerelésen is. Aki "tüzelni" akar, annak a megfelelő "cuccal" kell rendelkeznie. Az öreg deszkák is pokoli gyorssá válhatnak, ha jól be vannak állítva és egy modern szkeg van rájuk csavarozva. Kicsit más a helyzet a rigeknél. Valamivel gyengébb minőségű vitorla helyesen trimmelve jobb teljesítményt nyújt, mint egy modern vitorla rossz beállítással. A vászon teljesítménye rendkívüli mértékben függ a baum magasságának beállításától is: a megfelelő pozíció az orr és a váll között van. A szörfguruk szerint a trapéz is fontos, no meg a trapézkötél hossza. A következőkben néhány hasznos tanáccsal szeretnénk hozzájárulni a sebesség bajnokainak felhőtlen öröméhez.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink