Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
74. Hajó Magazin,
2001. szeptember

Bajnokságok
Indulatok, feszültségek
Régi téma, hogy a magyarok nem tudnak óvni, és a legtöbb óvást elveszítik külföldön. Ennek elsősorban valamifajta rosszul értelmezett elegáns viselkedés az oka. Valójában, ha valaki szabálytalanságot észlel, és azt nem óvja meg, azzal ugyan a szabálytalankodó hajóval szemben gesztust gyakorol, de a szabályosan vitorlázó valamennyi hajót sérti. Az óvás hozzátartozik a vitorlásversenyzéshez. Óvni kell azért, hogy megtanuljuk, miként kell csinálni és hogyan lehet elfogadni az eredményét, és azért, hogy megtanuljunk ismét nyugodtan, tiszta fejjel versenyezni másnap.

Holovits György
Huszonötszörös magyar bajnok
Őszes haj, mackós alkat, 35 éve állandóan a vizen. Így jellemezhetjük nagyon egyszerűen azt az embert, aki a legtöbb magyar bajnoki címet mondhatja magáénak a hazai vitorlázásban. Korábban "csak" vitorlázott - ez volt az élete -, de már jó évtizede munkája is a vitorlázás.

Tovább...

Egy hónap a rajtig
8 és fél hónap a föld körül - II. rész
Alig több mint egy hónappal a Volvo Ocean Race földkerülő verseny rajtja előtt az utolsó simításokat végzik a csapatok. A többéves felkészülés után is akad bőven tennivaló. A nyolc csapat több száz tagja mellett a Volvo is készül a hónapokon keresztül tartó megpróbáltatásokra.

Balaton Maraton
Arattak a Folkeboatok
A Hajó Magazin idén negyedik alkalommal rendezte meg a Balaton Maratont, Európa leghosszabb tavi vitorlásversenyét. A versenyre, amelyet ebben az évben a Sagem támogatott, tíz hajó nevezett. Közöttük volt a Gandalf is, amelynek legénysége először indult harcba a győzelemért, s a Balaton Maraton történetének legizgalmasabb befutóját vesztette el a testvérhajó Karakánnal szemben. A két Folkeboot között a célba érkezéskor hat nap vitorlázás után mindössze ötven másodperc különbséget regisztráltak.

Cadet Eb - Lipno
Ismét bizonyított Csomai József csapata
Július 21-29. között a csehországi Lipnóban rendezték a Cadet Európa-bajnokságot. A Holland bajnokság eredményeit alapul véve a magyar csapat nagy reményekkel vágott neki a versenynek. Mivel a idén a tengerentúlon lesz a világbajnokság, az európai nemzetek számára ebben a szezonban ez a verseny volt a legfontosabb megmérettetés. Ennek megfelelően elég nagy és erős mezőny gyűlt össze: 13 nemzet 137 hajója nevezett, köztük 7 magyar egység is. A résztvevők életét az Európa-bajnoksághoz aligha méltó körülmények és a szinte állandó szélhiány keserítette meg, ez azonban mit sem von le cadetosaink kiváló szereplésének értékéből.

A Lipnói-tó
Követendő példa lehet
Csehországban az osztrák és német határ közelében, Linz felett terül el a Lipnói-tó. Amellett, hogy gyönyörű hely, szép példája lehet annak, hogy merre is vezethet az út hazai vizeink jobb kihasználása érdekében. Hasonló vagy jobb adottságú vízfelületből nálunk sincs hiány, egy-két kivételtől eltekintve azonban mégsem találunk rajtuk vitorlás hajót.

Harken
Harminc év innováció a hajóiparban
A vállalat története a hatvanas évek második felében kezdődött az egyesült államokbeli Wisconsin államban. A későbbi cégalapító Peter Harken ekkor Pewaukeeben folytatott egyetemi tanulmányokat, s közben minden szabad idejét a vitorlázásnak szentelte. Meglehetősen pénzszűkében lévén, saját maga készítette hajójához a csigákat és egyéb deckfelszereléseket, és ebben testvére, Olaf is segítségére volt. Közösen alapították meg a Vanguard céget 1967-ben, s bár a műhelynek otthont adó garázst hamar kinőtték, Pewaukeehoz hűségesek maradtak: a központ ma is ebben a városban működik. Az 1968-as olimpián az aranyérmesek hajóit már Harken csigákkal szerelték: az üzlet beindult. A Harken Yacht Equipment 1997-ben fennállásának már harmincéves évfordulóját ünnepelhette. A vállalat üzleti filozófiájáról és a siker titkáról a magyarországi képviselet vezetőjével, Baka Lillával beszélgettünk.

Pauger 8.7 Jolle
Hajóbemutató
Nem szoktunk úgy írni hajóbemutatót, hogy előtte nem vitorláztunk a hajóval. Most mégis kivételt teszünk. A Paulovits Dénes nyolc méter hetven centiméter hosszú jolléjáról szóló bemutató egy beszélgetés alapján született. Ennek a hajónak a főbb méreteit a Szfinx Libera C vonalai szabták meg. A Szfinx nem egy optimális vonalú Libera: túl széles a vízvonala, jollénak azonban kis átalakítással tökéletes forma. Ez a jolle a legmodernebb hajóépítő anyagokból számos korszerű és egyedi megoldással készült. Megjelenésében mégis rendkívül konzervatív, szép formájú hajó lett. Ez a kettősség a sebességében is jelentkezik. Érdekes módon gyenge szélben alig gyorsabb hagyományos társainál, erős, bő szélben azonban elképesztő teljesítményre képes.

Tovább...

Aliga-Világos
Túracélpontok a Balatonon
Aliga-Világost és környékét is ősidők óta lakja ember. A táj adottságainak köszönhetően barlangokat vájt magának, ahol biztonságosabb körülmények között élhetett, mint a Mezőségen megtelepült társai. E Balaton-parti sávot mindazonáltal későn vehette igazán birtokba: csak akkor, amikor a tó vízállását már állandó szinten tudták tartani.

Tovább...

Navalia 25
Hajóbemutató
A Dobó Pál nevével fémjelzett Navalia hajóépítő műhelyből sok szép hajó került már ki. ők újították föl a Nemere II. cirkálót, építettek több tucat Reginát, s készítettek műanyag 15-ös versenyjollét. Mégis, a most bemutatásra kerülő Navalia 25-ös mérföldkő a cég életében. Ez az első önálló fejlesztésű hajójuk, amelynek terveit egy fiatal hajótervező-mérnök, Simongáti Győző készítette.

Tovább...

Katamaránnal VI.
Egy év az Atlanti-óceánon
A Hajó Magazin áprilisi számában indítottuk útjára Varga Lajos beszámolóját, amely a szerző egyéves atlanti-óceáni vitorlásútjáról szól. Egy véletlen találkozásnak köszönhette, hogy részt vehetett a túrán, amelynek során Dublinból indulva mintegy húszezer kilométert tettek meg egy katamaránon, s nemrégiben érkeztek haza. A sajátos úti napló a főbb szakaszokat, a legfontosabb eseményeket és az út során megtett tapasztalatokat foglalja öszsze. A beszámoló nem titkolt célja az is, hogy ízelítőt adjon a nálunk még kevéssé ismert, de nyugaton már sokak által űzött és egyre terjedő életforma, a tengeri vitorlásvándorok szabad életéből.

Motorcsónak
Vízisívontató
Ski Nautique
Vízisízőt húzni bármilyen hajóval lehet, amely megfelelő teljesítménnyel rendelkezik, sőt valójában még hajó sem kell, akár egy jet is megteszi. Ezt a sportot igazán élvezetesen azonban csak vízisívontató-hajó mögött lehet űzni, mert az kiszámítható mozgása révén képes egyenletesen kihúzni a síelőt a vízből, s úgy is tudja tartani a vonalat, hogy közben a síelő a hajótól akár kilencven fokra száguld. Az itt következő bemutató egy olyan szerző tollából származik, aki először vezetett vízisívontatót, s talán ebből is fakad rácsodálkozása a tökéletes technikára. Lehet, hogy vannak jobb vontatók, erősebb gépek, de a Ski Nautique tudja, amit kell: pontosan vezethető és hihetetlenül erős.

Újra teljes a mezőny
Class 1 világbajnokság
Az arendali futamon diadalmasan visszatért a balesete után rohammunkával kijavított Spirit of Norway, majd a Skandináv Nagydíj versenyére elkészült az "új" Highlander is. Ráadásul ismét a Class 1 mezőnyében versenyez a tavaly nagy bukás után kiesett World of Cars is, így a mezőny ismét teljes. Az augusztus 12-i oslói futammal befejeződtek az európai versenyek, a folytatás szeptember végén következik Dubaiban. Októberben és novemberben még egy-egy futamra kerül sor a világbajnoki címet védő Victory-csapat hazai vizein az Egyesült Arab Emirátusokban, aztán következhet az eredményhirdetés: megtudhatjuk, ki lesz a Class 1 új világbajnoka. Meglepetés nem várható.

Szörf
Formula bajnokság
Kitűnő versenyen debütált az új hajóosztály
Első alkalommal rendeztek nem hazai felségvizeken magyar szörfbajnokságot. A Formula Windsurfing Magyar Bajnokság indulói álomszerű körülmények között szörfözhettek a horvátországi Pelješac-félszigeten található Viganjban, ahol történelmet írt a magyar szörfsport: az első Formula Windsurfing bajnokságon sikeresen mutatkozott be az ISAF által a 2008-as pekingi olimpia biztos befutójának kikiáltott hajóosztály.

Formula Windsurfing
Új irányok a szörffejlesztésben
A szörfök alakja, formája állandóan változik. A változtatások egy része sokszor csak a divat igényeit szolgálja, más részük azonban a további fejlődés szempontjából meghatározónak bizonyul. Az utóbbi időben ilyen lényeges átalakulásnak látszik, hogy jelentősen nőtt a szörfök szélessége. Ma már elérheti az egy métert is, miközben hosszuk megmaradt egy átlagos funboard deszka hoszsza, azaz 270 cm körül. Vajon mi késztette a tervezőket, hogy ezt az irányvonalat kövessék?

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink