Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

90. Hajó Magazin,
2003. január


Az Alinghi a döntőben

Louis Vuitton Kupa
Az America's Cup selejtezőinek negyeddöntőjéből már továbbjutott az Alinghi és az Oracle. Legyőzött ellenfeleik nem estek ki, hanem a vigaszágra kerülve az "alsóház" győzteseivel mérkőzhettek. A OneWorld élhetett a választás jogával. Mivel ők a Stars and Stripeson vitorlázó Dennis Conner csapatát választották, az olasz Prada Chalenge-nek jutott a svéd hajó.

Az America's Cupon
Versenyszabályok, zászlójelzések
Én például nem ismerem a baseballt, és fogalmam sincs hányat üthetnek, mikor, miért futnak, dobnak a játékosok, és mindezt hogyan kell számolni. Az európai televíziós csatornákon is egyre több részletet láthatunk már a Louis Vuitton Kupáért és az America's Cupért vívott vitorlásversenyekről, a vitorlázás Forma-1-éből. A képsorok látványosak, szívesen nézi az is, aki még csak keveset, vagy még sohasem vitorlázott, versenyzett. Ám azoknak is rengeteg kérdése van, akik azért valamit konyítanak az egészhez.

Ellen és Mich
Route du Rhum 2002
A várakozásoknak megfelelően november 23-án célba futottak a győztesek a Route du Rhum transzatlanti versenyen. A mezőny eleje két hét alatt vitorlázott át az óceánon a francia Saint-Malotól a karibi Guadeloupe-ig.

A megérkezés üröme
Around Alone
Az Around Alone élmezőnyének fokvárosi befutójáról már előző számunkban beszámoltunk. A mezőny érkezése azonban elhúzódott. A második osztály hajói még a szakasz elején kivártak néhány napot a heves atlanti viharok miatt, az első osztályba tartozó Tiscali pedig árboctörése után akkor vágott neki igazán a távnak új felszerelésével, amikor vetélytársai már befutottak a célba.

Wossala
A vitorlázó
Wossala György. Nyert tíz magyar bajnokságot, kétszeres veterán-világbajnok, kétszeres Európa-bajnoki bronzérmes, olimpikon. 1989 óta az MVSZ ügyvezető elnöke. Éveken keresztül a Nemzetközi Soling Szövetség elnöke volt, jelenleg az alelnöki posztot tölti be. ISAF tisztségviselő. 1955 óta vitorlázik, de még ma is rettenetesen motivált, vannak céljai. Világbajnok szeretne lenni. Erre legközelebb 2003 májusában a Balatonon lesz lehetősége.

470-es veterán-vb
Starnberger See
A 470-es osztály veterán-világbajnokságának 2003. augusztus huszonkilencedike és szeptember harmadika között ismét Magyarország ad otthont. A verseny rendezője a négyhetvenes osztályszövetség és a Magyar Vitorlás Szövetség. A világbajnokságnak a Tihanyi Hajós Egylet ad otthont. A kikötő tulajdonosa, Rutai István maga is veterán 470-es versenyző. A marina munkatársai és a magyar veteránok egyaránt lelkesen készülnek a megmérettetésre. A felkészülés keretében részt vettek a 2002. évi Masters vb-n. Az alábbiakban erről számolunk be.

Marina Sailing Wear Shop
Boltbemutató
Új hajós ruházati bolt nyílt a Cserhát utcában, a jól ismert Marina Yacht Sport mellett. Nincs a dologban semmi különös, hiszen kis túlzással havonta nyílnak hasonló üzletek a különböző bevásárlóközpontokban. Egy dolog miatt azonban mégis különleges a Marina Sailing Wear Shop. Ez az első márkafüggetlen ruházati bolt. Itt egy helyen megtalálható a négy legnagyobb cég kínálata.

Marina Fűzfő
Új kikötő épül
A Balatont évtizedek, sőt évszázadok óta csak leraboljuk. A tizennyolcadik században a Sió-csatorna megnyitásával egy métert csökkentették a vízszintet, később számos helyen feltöltötték a tavat. Most végre arról számolhatunk be, hogy hozzátesznek. Ha csak két hektárral is, de tavasztól nagyobb lesz a Balaton. Példamutató dolog ez a mai világban.

7m One Design
Hajóbemutató
Nehéz feladatra vállalkozott Klaus Röder, a hajó tervezője. Olyan hét méter hosszú hajót kértek tőle, amely teljes értékű túrahajóként is használható, ugyanakkor gyors és szép. Klaus némi töprengés után ezt mondta: uraim, a három feltétel közül kettőt választhatnak. Egy biztos, a hajó gyors lett és kényelmes. Röder úr tartotta a szavát.

Tovább...

A digitalizált világ
Oregon Scientific
Ma már szinte minden digitális technikával működik körülöttünk. A modern világ egyre több gyönyörű analóg műszertől foszt meg bennünket. Teszi ezt a funkcionalitás, a kényelem, a gyorsabb és pontosabb adatátvitel csalóka, sokszor ámító és szinte mindig kicsit érthetetlen kulcsszavai mögé bújva. És valóban, sokkal többet tud ez a modern barométer, mint a régi sokat fényesített gyönyörű réz, és az is igaz, hogy műanyag hajómban egyre nehezebb olyan szép fafelületet találni, ahová igazán illene.

A sebesség bűvöletében
Így spécizd a túrahajódat! - II. rész
Az előző részben a rigg körül adódó olyan teendőkkel foglalkoztunk, amelyek szükségesek ahhoz, hogy vadonatúj gyári vitorlásunk még nagyobb örömet szerezzen a túrázás során, vagy feltuningoljuk túraversenyzésre alkalmas szintre. Most a fedélzeten nézünk körül hasonló ötleteket keresve.

Honda CR-V
Autóbemutató
Alig több mint hatmillióért négykerék-meghajtású autó ebben a méretben bizony nagyon jó ajánlat. Ugyanakkor a CR-V terepjárós kialakítása számos olyan pluszt nyújt, amit a hajós társadalom tagjai komolyan ki tudnak használni. Robusztus megjelenése ellenére kimondottan könynyen kezelhető. Nem véletlen tehát, hogy a Honda kategóriája legnépszerűbb autója.

Fiatalok egy új világban
Gyermektúrák (1954-1958.) - I. rész
Jankovich István és Schmalz József ötleteként Budapesten 1954 januárjában hét és tizenkét év közötti gyermekek részére (idősebb csak elvétve akadt egy-egy) elméleti vitorlástanfolyamot kezdtünk, és azt terveztük, hogy nyáron többnapos túrával folytatjuk. Célunk többirányú volt. Abban bíztunk, hogy a növendékeink jobb vitorlázók lesznek majd, hiszen korábban kezdik a sportot. Megismerik a Balatont, továbbá nem lebecsülendő az sem, hogy a tanfolyam és a túra résztvevői mint barátok nőnek fel. Példaként az 1949-ben feloszlatott Balatoni Yacht Club vitorlázói éltek előttünk, akik minket tanítottak. Gondoltunk arra is, hogy a tanfolyamra és a túrára lehetőleg olyan gyermekek kapjanak meghívást, akik családjában a vitorlázás már nem volt újdonság.

Erről olvashattak...
A 78-89. szám tartalma

Balatonkeresztúr
Túracélpontok a Balatonon
Fontos utak találkozásánál, a Balatontól egy kilométerre, a Nagyberek nyugati szélén fekszik Balatonkeresztúr. Ott, ahol az északi part 71. számú főútvonala a déli part 7-es számú főútjához csatlakozik. 1400-ban a somogyi konvent birtoka. A XV. századi oklevelekben "Possessio Crucis" és "Kerestur" néven említik. 1506-ban a Kereszthuri család földesúri joghatósága alá tartozik.

Tovább...

Motorcsónak
Sport- és túrahajók
Boston Whaler
Ha van a motoros hajózásnak legendája, akkor a Boston Whaler kétségtelenül az. Az 1958-ban alapított cég nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy hajói legyenek a legbiztonságosabbak a világon. Hogyan lehet ezt elérni csónakok esetében? A hajó anyaga legyen úszóképes, sőt ne csak önmagát tartsa a víz felett, hanem utasait is. Az ötlet egyszerű, megvalósítása viszont roppant nehéz.

Sznobizmus vagy szenvedély?
Riva
Valamit tudnak az olaszok! Legyen szó öltönyökről, sportkocsikról vagy bútorokról, a csúcson biztosan találunk olasz márkát, amely markánsan elkülönül jellegzetes stílusával. Éppen a hajógyártásban ne volna ez igaz?

Tovább...

Jeanneau motoros hajók
Egy ismerős cég ismeretlen arca
Kevésbé ismert, hogy a Jeanneau 1957-ben motoros hajók készítésével kezdte a hajógyártást. Eleinte finom kidolgozású fahajókat építettek. 1960-ban indult a műanyag hajók programja. Az idén pedig vízre került a cég valaha volt legnagyobb motorosa, a család legújabb zászlóshajója, a Prestige 46-os. Ebből a gyönyörű cirkálóból a barcelonai kiállításon kilenc talált gazdára.

Tovább...

Szörf
Merre tart az FW?
Szörnyek születnek
A két és fél méter hosszú, egy méter széles, százharminc-száznegyven literes deszkákba hetven centiméteres szkeget csavaroznak. A 12,5 m2 vitorlához hatméteres árboc és háromméteres baum tartozik. Ez jelenleg a Formula Windsurfing (FW) szerelés! Nem túl sok ez a jóból?

Az Év Emberei
Triumvirátus
Három név, mely egyet jelent a szörfözéssel. Három név, mely azonos a szörfözés teljes ismeretével. Három név, mely örökre felkerült a dicsőségtáblára. Jim Drake eszelte ki a sportot, Hoyle Schweitzer indította útjára, és Robby Naish megmutatta, hogy mire képes az ember egy vitorlával szerelt szörfdeszkával. ők hárman elsőként vonultak be a "Hírességek Csarnokába".

Forró pillanatok
Sárkányveszély
A kite-szörfök megjelenése a vizeken sajnálatos módon már több halálos balesetet okozott, ezért használatuk szigorú szabályozást igényel. Így gondolják ezt Európa több országában, így például Németországban is. A magyar kite-szörfösök is fontolgatják egyfajta rendszabályozás megtervezését, mielőtt a hatóságok veszélyessége miatt betiltják e látványos sportot.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink