Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
72. Hajó Magazin,
2001. július


V. Bankár Kupa
Lehóczky Gábor Emlékverseny
Az idei versenyt nem fogadta kegyeibe az időjárás. Június 17-én vasárnap borús, esős reggelre ébredtünk Balatonkenesén, ahol a Kenese Marina-Port adott otthont a Bankár Kupának. Egy előny azonban mindenképpen származott a dologból: úgy tűnt, szakítva a hagyományokkal, ezúttal lesz szél a versenyen. Schreck Helmuth jóvoltából a rossz idő a rendezőket nem érintette, hiszen egy csodálatos Jeanneau 45-ös védett cockpitjéből szemlélhettük az eső áztatta versenyzőket. A szervezők ismét három csoportba osztották a nevező hajókat. A legkorábban - tizenegy órakor - rajtoló lassabb vitorlások friss szélben, jó tempóban indultak betétbójáik felé. Mire fél tizenkettőkor az Assók, Yachtok és más gyors hajók nekivágtak a számukra előírt hosszabb távnak, az első rajtolók vezető hajói már visszafelé vitorláztak.

GTS Nagydíj
Biztosító Kupa
Argay Béla és Kállay Benjámin ötlete nyomán első ízben rendezte meg a Hajó Magazin a Biztosító Kupát. A Bankár Kupát megelőző napon, június 16-án rajtolt a verseny mezőnye, melyen a biztosítási szakmában dolgozók küzdöttek meg egymással. A versenyen kizárólag 50-es cirkáló hajókkal lehetett részt venni, a hajókat a szervező Hajó Magazin biztosította. Mivel egyazon hajóosztályba tartozó vitorlások indultak, igen izgalmas és egyenlő feltételek mellett vívott küzdelmet várhattunk.

Média Kupa
A TV2 volt a leggyorsabb
A tömegtájékoztatásban dolgozók számára kiírt Média Kupáért szintén első alkalommal küzdhettek meg az indulók. A versenyen részt vett mind a négy országosan fogható televízió képviselője, s a nevezők között volt még egy rádiós, illetve egy videostúdiót képviselő csapat, valamint a HVG és a Sailing.hu internetes újság is. A nyolc nevező csapat tehát a média valamennyi ágát képviselte. A televíziók nagyszámban való megjelenése bizonyítja, hogy a vitorlázás, bár nehezen közvetíthető, mégis érdekes a televíziónézők számára. A versenyt négy Nautic 311-es és négy 8M One Design hajóval rendeztük. Az előzetes vélemények szerint két közel azonos teljesítményű hajóról volt szó. A magyar yardstick listán 2000-ben a nyolcméteres 91, a 311-es 93 ponttal szerepelt. Az idén már négy pont a két hajó között a különbség - az előbbi javára.

Magyar Cadet sikerek
Holland bajnokság
Az elmúlt évekhez hasonlóan az évadnyitó után a holland bajnokságon vettek részt a BYC cadetos fiataljai, amelyet május 24-27-én rendeztek Hellvoetsluisban. Ez az ötödik esztendő, hogy indulunk ezen a rangos viadalon. Idén öt nemzet - holland, belga, német, cseh, magyar - 75 egysége vetélkedett a helyezésekért. Ezen a versenyen szerepeltek először nemzetközi mezőnyben a Hodács Lajos által épített Cadetok. Az már bebizonyosodott, hogy itthon nagyon jók, de először szerezhettünk tapasztalatokat arról, hogy állják-e a versenyt a külföldön gyártott hajókkal.

A Chiemseen
Ismét a Principessa győzött
Két hétvégét töltöttek a magyar liberások a Chiemseen, hogy részt vegyenek a tó legrangosabb nagyhajós versenyén a Deutschland Cupon. Május utolsó hétvégéjén a Pleasure, június első napjaiban pedig az Azzardissimo, a Pleasure és a magyar csapattal, de osztrák színekben versenyző Liberté is versenybe szállt.

Új Nautic 12-es
Hajóbemutató
A Perjura a harmadik Nautic 12-es amellyel szerencsém volt vitorlázni. A Quadriga és a Remete kényelmes sporthajók. A Perjura viszont sportos túrahajó, így a hangsúly nem a maximális sebesség elérése, hanem inkább az esztétikus kidolgozás felé tolódott el.

Tovább...

Balatonföldváron
Hajókiállítás megalapozott reményekkel
Tavaly első ízben rendezett hajókiállítást a Mahart Balatonföldváron. A kísérletként induló vállalkozással idén azonban már bizonyosan hagyományt teremtettek. A kiállításon, amelyen mintegy ötven cég mutatkozott be, a kiállítók több mint felét a vitorláshajó-gyártók vagy importőrök tették ki, akik szinte a teljes hazai kínálatot reprezentálták.

Vihar a Fehérszalagon
Ahogy a meteorológus látta
Ugyanazt a történést is sokféle nézőpontból lehet szemlélni. Mást jelent annak, aki részese az eseményeknek, és másként éli át az, aki kívülről figyeli a dolgokat. Ami az egyiküknek érdekesség, a másiknak küzdelem, nagy kaland, esetleg végzetes tragédia. Persze vannak olyanok is, akiknek mindez munkájuk része, mindennapos feladat, egy a sok közül.

Európa esélye
America's Cup
Úgy tűnik a svájciak a vitorlázó mágnás Ernesto Bertarelli vezetésével elhatározták, mindent megtesznek azért, hogy a vitorlásversenyzés történetének legbecsesebb trófeája Európába kerüljön. A legutóbbi új-zélandi Louis Vuitton Kupára is nagy erőket és nagy neveket mozgósítottak, de kudarcot vallottak. Ám ez nem szegte kedvüket, és most még többet áldoznak a sikerért.

Hungarian Cup
Fináczy György kupát alapított
Úgy tűnik a svájciak a vitorlázó mágnás Ernesto Bertarelli vezetésével elhatározták, mindent megtesznek azért, hogy a vitorlásversenyzés történetének legbecsesebb trófeája Európába kerüljön. A legutóbbi új-zélandi Louis Vuitton Kupára is nagy erőket és nagy neveket mozgósítottak, de kudarcot vallottak. Ám ez nem szegte kedvüket, és most még többet áldoznak a sikerért.

Dufour 36
Hajóbemutató
Megfizethető árért komoly hajót kínál a Dufour Yacht. Egy harminchat láb hosszú vitorlás már nagy hajónak számít a Balatonon, de még kézben tartható. Ez az a méret, amelynél egy hajó egész nyáron kényelmes otthona lehet a családnak. A közel tíz méter hosszú vízvonal pedig élvezetes sebességet biztosít a mintegy hattonnás jacht számára. Amikor vitorláztunk vele, az időjárás is kegyes volt hozzánk: csodálatos délnyugati szélben, ragyogó napsütésben próbálhattuk ki, hogy milyen is egy Dufour 36-os kormánya mögött ülni.

Tovább...

Lillafüred
A harmadik 75-ös Schärenkreuzer
A Lillafüred a Balaton Kékszalagját ötször is elnyerő, rekordtartó Nemere II. édestestvére. ő az elveszett harmadik testvér, aki tehetségéhez és származásához méltatlan életet él. Személyszállító hajónak nem különösebben kényelmes, nem igazán tágas, nem férnek el benne a hatalmas hűtőszekrények. Ezt a hajót nem erre teremtették. Vitorlázni azonban így, rövidebb árboccal, túravitorlákkal is úgy tud, mint ma is kevés hajó a Balatonon. Gyors, fordulékony, igazi királynő. Talán egyszer ő is korlátok nélkül, ropogós vitorlák alatt, szépen kimunkált kajüttetővel vitorlázhat majd.

Öszöd
Hajóbemutató
Az Öszödöt, testvérhajójához, a Békéhez hasonlóan 1956-ban építették a váci hajógyárban. Ez a hajó azonban vasból készült, így súlya közel tíz tonnával több, mint testvéréé. Jelenleg Székely Kálmán a hajó kapitánya, aki 1974 óta hajózik a Balatonon. Hét éve viszi a hajót, s azóta kapitánya is az Öszödnek, korábban a Galyatetőt kormányozta. Két matróz segíti munkáját. Mindketten szakképzett hajósok, de a vitorlázást most tanulják. Az Öszöd Balatonfüreden áll, és kétóránként a Lillafüreddel felváltva indul sétahajózásra. Biztosan hallották már felhangzani a füredi kikötőben "Az Öszöd, a Balaton legnagyobb vitorlás hajója..." kezdetű felhívást, amelyet rögtön németül is megismételnek. Ezúttal mi is elmentünk egy ilyen útra az Öszöddel.

Tovább...

Nautika Hajózási Kft.
Cégbemutató
A kezdetek 1995-re datálhatóak, mikor a Hunguest, a SZOT utóda értékesíteni kívánta flottáját, köztük a Lillafüredet is. Horváth Ernő, a Nautika igazgatója vendéglátóipari szakember. Barátai rábeszélésére nézte meg a hajót, és azonnal megszerette. A Lillafüredet addig is hajóztatásra használták, harminc személyre vizsgázott. Horváth úr is üzleti céllal vásárolta meg a 75-öst. A legszükségesebb felújítások elvégzése után a Lillafüred egész évben hajózott. Még abban az évben társult hozzá a Rege nevű ötvenes és az Öszöd, s innentől kezdve a vállalkozás már egész turistacsoportokat is tudott hajóztatni. Később a Regét eladták, így ma két hajóval dolgoznak.

Balatoni 50-es cirkáló
Osztálytörténet
Az 1930-as évek közepén nálunk is egyre nagyobb igény mutatkozott az olcsóbb, könnyebben elkészíthető, ugyanakkor sportos hajók iránt. Európában a Német Vitorlás Szövetség - DSV - meghatározó szerepet játszott, ezért az általa bejegyzett típusok felé fordult itthon is az érdeklődés. A tőkesúlyos osztályok közül így került szóba a német Seefahrtkreuzer Magyarországon történő meghonosítása.

Balatonakali
Túracélpontok a Balatonon
Balatonakali, az országúttal párhuzamosan épült, hajdani egyutcás település mára rendezett, de érintetlenségét megőrző szép üdülőfaluvá fejlődött. A XIII-XV. században hat Dörgicse nevű település létezett ezen a tájon: Boldogasszony- vagy Alsódörgicse, Szentpéterdörgicse vagy Felsődörgicse, Szarkadörgicse, Kisfaluddörgicse, Akalidörgicse és Ságdörgicse. I. Endre király 1055. évi Tihanyi alapítólevele Dergucéket említ. 1211-ben Akali még a Dörgicsék Balatonig lenyúló sorába tartozott. 1333-ban a pápai tizedszedők a falut már önálló településként említik.

Tovább...

Katamaránnal IV.
Egy év az Atlanti-óceánon
A szerző, Varga Lajos egy véletlen találkozásnak köszönheti, hogy részt vehet egy egyéves atlanti-óceáni vitorlástúrán. A Vadliba nevű katamaránon 2000 júliusában tapasztalt vitorlázó barátjával indult útnak Dublinból, hogy húszezer kilométer megtétele után 2001 júliusában térjenek haza. A több fejezetre tervezett élménybeszámoló a főbb szakaszokat, a legfontosabb eseményeket és az út során szerzett hasznos tapasztalatokat foglalja össze. Az első fejezetek írásakor közel négy hónap telt el, a tervezett húszezer kilométerből ötezret tettek meg. A beszámoló nem titkolt célja az is, hogy ízelítőt adjon a nálunk még kevéssé ismert, de nyugaton már sokak által űzött és egyre terjedő életforma, a tengeri vitorlásvándorok szabad életéből.

Olimpia a Balatonon
Álmodozunk?
Néhány hete bejelentették, hogy Magyarország megpályázza a 2012-es olimpia rendezési jogát. Reális-e az elképzelés vagy sem, nem a mi tisztünk eldönteni. Minden sportszerető vitorlázó ember elgondolkodik azonban a lehetőségen, hogy milyen is lenne egy olimpia a Balatonon. Mert egy magyarországi olimpián - természetesen - a vitorlásversenyek a Balatonon zajlanának. Nemrégiben nyilatkozta a sportminiszter, hogy nyolc sportág megrendezésének adottak a feltételei. Ha eddig nem tette, akkor a vitorlázást nyugodtan közéjük sorolhatja.

Motorcsónak
Új hajók a Dunán
Scarab-29 és Excalibur
Nemrégiben három vadonatúj motorcsónak - két Excalibur és egy Scarab-29 - érkezett a Hajógyári-szigetre. Ez utóbbi - autós szóhasználattal élve - már a Ferrari kategóriába tartozik. A külhoni kikötőben is feltűnést keltő szuperhajót itthon a Miami Vice tévéfilmsorozatból vagy a James Bond-filmekből ismerhetjük. Különleges alkalomnak lehettünk tehát részesei, amikor a típusok kizárólagos kereskedelmi képviseletét ellátó Wiking Marina Yacht Klub jóvoltából mi is ott voltunk a hajók vízretételénél és kipróbálásánál.

Sugó motorosok
Motoroshajó-bemutató
A következőkben az egyik legnagyobb hazai hajóépítő hagyományokkal rendelkező cég, a bajai Sugó Vízi Sport négy hajóját mutatjuk be röviden. Három sporthajó mellett egy igazi munkahajót is kipróbálhattunk a Dunán. Ez utóbbi a máig igen népszerű ladikok helyét veheti majd át, ugyanakkor jól szolgálhat különböző szervezetek munkaeszközeként is.

Tovább...

Szörf
Hi-Surf
Boltbemutaó
A kék-fehér hallatán talán még a tájékozottabb szörfös olvasók is valamelyik labdarúgóklub színeire asszociálnak. Ha azonban hozzáteszünk két nevet - Neil Pryde és Hi-Surf -, mindenkinek a Kiss János altábornagy utcai szörfbolt jut az eszébe. A Hi-Surf boltot Velényi Rudolf és Csík Bertalan vezeti, akik az itthon sokat hangoztatott, de kevesek által követett filozófia szerint működtetik boltjukat: a vevő mindig elégedetten távozik, s ők is megtalálják számításukat.

Vigyázat, sárkányok!
A kite-szörfözés szabályai
Amikor két évvel ezelőtt Nagy Bertalan sárkányernyőjével feltűnt a Balatonon, többen úgy vélhették, csupán egy eltévedt siklóernyőt látnak. Ha azonban jobban megfigyelték, akkor észrevehették, hogy az ernyőhöz - alatta néhány tíz méternyire a vízen - egy deszkán sikló ember is tartozik. Tovább követve a furcsa szerkezetet, csakhamar kiderült, hogy az ernyő és az ember egy zsinórral össze van kötve, és a furcsa szörfös felettébb ügyesen manőverezik a víz felszínén. Az itthon sárkányszörfre keresztelt vízi sport hívei egyre több helyen tűnnek fel tavainkon, és helyet követelnek maguknak az egyébként is szűkös vízfelületből.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink