Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
73. Hajó Magazin,
2001. augusztus

Kékszalag 2001
Rekordnevezés
Soha ennyi csapat még nem nevezett a Kékszalagra. 321 hajó gyülekezett július 13-án reggel a Balatonfüred előtti vízen, és az utolsó hónapban módosított kiírás nyomán fellobbant vita ellenére csaknem mindenki szabályosan el is rajtolt. A nevezettek közül egyedül a Pannonia 70-es cirkáló csatlakozott a változtatások ellen tiltakozva ellenkező irányba induló hat hajóhoz.

Ezüstérem
Repülő Hollandi világbajnokság 2001
Az idei világbajnokságon ismét dobogóra állhatott a Majthényi-Domokos kettős. Az 1994-es adelaide-i világbajnokságon szerzett aranyérmük óta folyamatosan a világ élvonalába tartoznak. Azóta voltak világbajnoki ezüst-, Európa-bajnoki arany- és ezüstérmesek, s számos értékes helyezést értek el. Közben sok minden történt: ma már mindketten dolgoznak, és változtak a szabályok is. Ennek ellenére az idei dániai világbajnokságon ezüstérmet nyertek.

90 nap a rajtig
8 és fél hónap a föld körül - I. rész
Szűk három hónappal a rajt előtt lehetőségünk nyílott körülnézni a Volvo Ocean Race háza táján. Ezt tényleg szó szerint kell érteni, ugyanis Göteborgba látogathattunk a névadó szponzor hazai képviselőjének jóvoltából.

Bavaria
Hajóbemutató
Egy tizenkét méteres hajóval igazi élmény vitorlázni a Balatonon. Egyszerűen mások a viszonyok a hajó és a hullámok között. A nyolc tonna vágja a vizet, és a hajó úgy megy, mintha sínen vezetnék. Ugyanakkor a Bavaria 40-es érzékeny hajó, jól reagál a kormánymozdulatokra és figyelmeztet, ha változik a szél.

Tovább...

Fly 26 Touring
Hajóbemutató
Hat éve a 15. számban írtunk először a Fly 26 Touring közvetlen elődjéről, a Tango Familiy 780-as hajóról. Az eltelt évek alatt számos új osztály jelent meg a Balatonon, de a huszonhat lábas kategória azóta sem vesztett népszerűségéből. Jelentős verseny alakult ki, és ebben nem kíván lemaradni a Fly 26 gyártója, az Isomatt sem. A most bemutatásra kerülő hajó csak főbb méreteiben és a héj formájában egyezik sikeres elődjével. Kialakítása, a szerelvények és a vitorlázat minősége azonban már egy másik kategóriát képvisel.

Tovább...

Lellei Mahart-kikötő
Balatoni kikötők
Kevés a kikötőhely a Balatonon. Igaz ez annak ellenére, hogy a Mahart évről évre felújít vagy épít egy-egy új kikötőt. Az idén a lellei kikötő megújulása mellett elkészül egy valódi gyöngyszem, az új szigligeti kikötő is. Jövőre pedig igazi marinát kap Keszthely is, és ezzel eltűnik az utolsó fehér folt is a Balaton térképéről.

Szalonka
Osztálytörténet
A hajót az amerikai Rudder folyóirat szerkesztője, Bill Crosby tervezte 1931-ben, s a házi építésre is alkalmas típus első példánya még abban az évben elkészült. Amikor 1932-ben Hub E. Isaacs vezetésével megalakították az osztály nemzetközi szervezetét, az SCIRA-t, már 250 regisztrált egységet tartottak nyilván. 1934-ben rendezték az első világbajnokságot, s az IYRU 1958-ban nemzetközi osztályként is bejegyezte a hajót.

Gul International
Vízre született
A történet 30 évvel ezelőtt kezdődött az angliai Cornwallban fekvő kis tengerparti faluban, Bodminban. Dennis Cross, aki megunta, hogy szörfözés közben mindig fázik az Atlanti-óceán hideg vizében, neoprén ruhák varrására adta a fejét. Az első, kabátból és nadrágból álló egyedi szerelés 1962-63 táján készült el. A történet innen a szokásos módon folytatódott: az eleinte maguknak készített ruhák felkeltették a barátok és ismerősök figyelmét, majd a növekvő kereslet következtében kinőtték a tengerparti "sufnit", ahol kezdetben dolgoztak. A Gul megindult a siker felé.

8m OD a Kieli Héten
Győzelem parton és vízen
A Kieli Hét Európa, de lehet, hogy a világ egyik legrangosabb vitorláseseménye. Nyolc nap alatt hihetetlen mennyiségű futamot bonyolítanak le az olimpiai osztályok, tizennégy nem olimpiai osztály és kétszázötven offshore jacht részére. A versenyen ötven nemzet közel 4500 vitorlázója indul. Elképesztő számok, elképesztő méretek. Az egész olyan, mint egy versenygyár. Mégis mindig időben kint vannak az eredmények a versenyirodán, korrekt a tájékoztatás, minden úgy zajlik, ahogyan egy jól szervezett vitorlásversenyen illik.

Vento
Hajóbemutató
Ez a hajó a Tango Family 780-as édestestvére. Mindkét hajó héja Lengyelországban készül, a Vento 26-ost azonban Csehországban szerelik készre, ezért a két hajó néhány jellemzőben eltér egymástól. Az Avar Yacht 26 lábas hajójával Földvár előtt vitorláztunk. Reggel nyolc órára beszéltük meg a találkozót, s az idővel is szerencsénk volt: kellemes nyugati szél fújt.

Tovább...

VVSI Agárd
Vitorlásiskolák
Balogh János "Öpi" hegedűművész és vitorlásedző. Hamarabb kezdett zenét tanítani, mint vitorlázást, de a vízen is szeretik a gyerekek. Kondor Éva szintén tanár, lelkesedése, gyerekszeretete legendás a vizek partján. Kettőjük munkáját segíti Éva lánya és Öpi felesége, így az agárdi vitorlástábor igazi családias hangulatban zajlik, ahol a növendékek még vitorlázni is megtanulnak.

TBS Nagydíj
Egykezes a Balaton körül
A szólóvitorlázásnak itthon már megvannak az alapjai, hiszen 1993 óta rendeznek ilyen versenyt Magyarországon. Ehhez a típusú vitorlázáshoz szükséges vitorlázótudásban és technikai fejlesztésben azonban el vagyunk maradva a nemzetközi mezőnytől. Amikor ezt a versenyt kitaláltam - teszi hozzá Fa Nándor - egyrészt azt tartottam szem előtt, hogy egy Balaton-kerülő már elég hoszszú ahhoz, hogy a szólóvitorlázás szépségeit és nehézségeit meg lehessen tapasztalni. Másrészt arra gondoltam, hogy a nyílt nyolc méteres osztály alapítása, amelyben már most valamilyen szintű flotta felsorakoztatható, viszonylag kis befektetéssel komoly fejlesztési hullámot indíthat el.

Autopilot
Technikai tanácsadó
Amikor hajójához autopilotot ajánlanak, sok kezdő vitorlázó utasítja el a javaslatot azzal, hogy szerinte az automata kormány használata teljesen felesleges a Balatonon. Ugyanakkor akik már használják, esküsznek, hogy már el sem indulnának nélküle. Az eltérő álláspontok között nehéz igazságot tenni, hiszen számos szubjektív tényező is szerepet játszik a vélemények kialakulásában. Írásunkban számba vesszük, hogy milyen tényezők szólnak az autopilot használata mellett vagy éppen ellene.

Révfülöp
Túracélpontok a Balatonon
Révfülöp címerében egy kék mezőben úszó vörös bárka látható, amelyben egy aranygombos kék ruhát és fekete kalapot viselő bajuszos révész evez. A bárkából vörös szőlővessző hajt ki, melyből középen két zöld levél ágazik el, s balra egy, jobbra pedig két hatalmas szőlőfürt csüng a hajós feje fölött. A címerben szereplő motívumok Révfülöp történetének fontos momentumaira, a révhajózásra és a szőlőművelésre utalnak.

Tovább...

Elan 40
Hajóbemutató
A tavalyi tulajdonosváltás körüli bonyodalmak után "rákapcsolt" a világhírű szlovén Elan hajógyár. Míg korábban évente 120 hajót gyártottak, idén várhatóan már 190 hajót építenek, s az új üzemcsarnok elkészültével akár évi 300 vitorlás is kikerülhet a gyárból. Ennek ellenére időben döntenie kell annak, aki 2002-re Elan hajóhoz szeretne jutni, mert igen nagy az érdeklődés. A cég büszkesége az új negyvenlábas jacht, amelyet Koperben teszteltünk.

Tovább...

Katamaránnal V.
Egy év az Atlanti-óceánon
A Hajó Magazin áprilisi számában indítottuk útjára Varga Lajos beszámolóját, amely a szerző egyéves atlanti-óceáni vitorlásútjáról szól. Egy véletlen találkozásnak köszönhette, hogy részt vehetett a túrán, amelynek során Dublinból indulva mintegy húszezer kilométert tettek meg egy katamaránon, s nemrégiben érkeztek haza. A sajátos úti napló a főbb szakaszokat, a legfontosabb eseményeket és az út során megtett tapasztalatokat foglalja öszsze. A beszámoló nem titkolt célja az is, hogy ízelítőt adjon a nálunk még kevéssé ismert, de nyugaton már sokak által űzött és egyre terjedő életforma, a tengeri vitorlásvándorok szabad életéből.

Motorcsónak
Most is a kék a nyerő
Class 1 világbajnokság
Természetesen az idén is dübörögnek a lóerők, az esélyesek nem változtak erre a szezonra sem: a Dubaiból érkezett kék Victory hajók most is a legmegbízhatóbbak és a leggyorsabbak. Felvillan a volt világbajnok norvég kettős, nagyon gyors időnként Edoardo Polli, végül mégis a tavalyi világbajnok csapat hajói érnek célba a legsimábban. Ha csak meg nem állnak menteni ellenfeleiket.

Yamaha F225A és F60A
Hajómotor-bemutató
A Yamaha Motor Europe a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan idén is egy népszerű fürdőhelyen mutatta be új fejlesztésű modelljeit az európai újságíróknak. Ezúttal a francia Riviéra egyik legszebb öblében La Napoule-ban próbálhattuk ki a 2002-ben piacra kerülő két új motort: a szenzációnak ígérkező F225A típust és az F60A modellt, amely a hazai vizeken is népszerűségre számíthat.

Szörf
Wood és D-RAM
Technológiai kalauz
Csinálj egy könnyen használható szörföt, és szerettesd meg minél több emberrel! Ne bonyolítsd túl különböző formákkal, inkább arra összpontosíts, hogy a legmodernebb technológiával minél könynyebb és gyorsabb deszkákat gyárts! Talán így lehetne összefoglalni a Starboard cég filozófiáját, amely ma a Formula Windsurfingre koncentrál, és céljaként azt tűzte ki, hogy minél több versenyző Starboard deszkát használjon. A tervezésbe bevonták Jim Drake-et, a windszörf egyik feltalálóját is. Drake foglalkozik a formatervezéssel, így a Svein Rasmussen-Jim Drake-Jean Louis Colmas alkotta álomtrió együtt munkálkodása a siker biztos záloga.

Bukóhullám
Neil Pryde menesztette Jason Priort
A vezető szörfvitorlagyártó cég feje és névadója, az új-zélandi Neil Pryde a közelmúltban még a legnagyobb elismeréssel nyilatkozott Jason Priorról: "Jasonnek mindig lesz helye a Pryde-csapatban. Túl értékes számunkra, mintsem, hogy elengedjük." Mostanra azonban megváltozott a helyzet: a versenyzőnek mennie kell, egyelőre azonban még nem lehet tudni, hol folytatja pályafutását.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink