Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
96. Hajó Magazin,
2003. július

Soling-vb
Hajszálnyira a dobogótól.
Az időjárás kegyeibe fogadta
a Soling-világbajnokság rendezőit. Változékony, de mindig kielégítő szelekben zajlottak a futamok. A magyarok szereplésére sem lehet panasz. Két éremesélyes egységünk is hajszállal maradt le a dobogóról. Gyeneséék negyedikek, Wossaláék ötödikek lettek.

Hansgrohe Nagydíj
Bankár Kupa, Lehóczky Gábor Emlékverseny
Június 14-én hetedik alkalommal rendezte meg a Hajó Magazin a Bankár Kupát, az alapítók, Feyér Zoltán és Kovács Gábor nevében, ezúttal a Hansgrohe Nagydíjért. A versenyzők az idén is Lehóczky Gáborra emlékeztek.

DataNet Nagydíj
Biztosítási Kupa 2003
Nyolc 50-es cirkáló már szép mezőny. Negyvennyolc tonna. Biztosítási értéken is szép summa. Ezen a versenyen mégis a szoftver érte a legtöbbet. A hajókon összegyűlt szürkeállomány.

Győzött a Janssen-Eprex
Első Pharma Kupa
Az Első Pharma Kupa vitorlásverseny több meglepetéssel is szolgált. A szervezők arra készültek, hogy valamennyi hajót két fő képzett legénységgel adják a versenyzőknek. Erre azonban nem volt szükség, hiszen mint kiderült, a nevezett hét csapatból öt olyan vitorlázókat tudott felvonultatni, akiknek a képességeit egy pillanatig nem kell mérlegelni. A mezőnyben több magyar bajnoki, sőt világbajnoki helyezett is szerepelt. A győztes hajón pedig minden poszton kiváló vitorlázó állt. A másik meglepetés akkor érte a szervezőket, amikor kiderült, hogy nem elegendő a versenyre szánt hat hajó. Nekiláttak, hogy keresnek egy hetediket. Próbálkozásuk sikerrel járt.

Splitben Spithill a nyerő
Swedish Match Tour
A tíz eseményből álló Swedish Match Tour nyolcadik versenyét május végén rendezték Splitben. Bár a versenysorozat kaliforniai vagy bermudai összecsapásai is hasonló vonzerőt jelentettek számomra, könnyen belátható praktikus megfontolásokból - nem az elmélyült horvát nyelvismeretemről van szó - mégis ezt a közeli, ám kies helyszínt találtam szemlélődésre kívánatosnak.

Tribunji ünnep
Egy valódi sikertörténet - magyar kikötő az Adrián
Június 14-én ünnepélyes keretek között nyitotta meg kapuját a 280 hajó fogadására képes Tribunj Marina. Ez a beruházás az első jelentősebb magyar invesztíció Horvátországban. A 32 éves koncesszió joga a Dalmácia Holiday Kft. két tulajdonosáé, Vitézy Tamásé és Kerekes Lászlóé.

Irány az olasz felségvizek!
Vitorlázás az Adrián innen és túl - IV. rész
Vadregényes vulkanikus szigetek, hosszú, homokos, nyüzsgő plázsok, lakatlan öblök, több ezer éves tengerparti városok, zamatos borok, eredeti pizza és spagetti, és körbe-körbe tenger - ez mind Olaszország, új vitorlásélmények kimeríthetetlen forrása, autóval elérhető távolságban Magyarországtól! Hol egy kicsit görögös, hol egy kicsit horvát, hol egy kicsit francia, de mégis egyedien olasz, a kontrasztok országa. Fedezzük hát fel együtt!

Elfogultan
Köztársaság Kupa
Az Adrián egyre szaporodó, magyar chartercégek által szervezett versenyek sorába egy újabb, ám a többitől kissé különböző regatta csatlakozott. A Magyar Adria Yacht Club nem akármilyen csapatok nevezését várta a Köztársaság-kupára. Az ötletgazda és társszervező Enyedi Nagy Mihály, aki évek óta a Médiahajó szervezője, hét egység indulását várta, amelyek az Európai Unióba történő belépés után a megyerendszert felváltó hét magyarországi régiót képviselve szállnak vízre. Az eredeti cél az volt, hogy e vitorlásverseny és a köré szerveződő programok segítségével bemutatkozzanak az alakuló régiók.

Feeling 36
Hajóbemutató
A Feeling olyan a testkieles hajók között, mint a Saab a turbófeltöltős gépkocsik körében. Más is használja, sőt, korábban is építettek már turbómotort szériaautóba, elterjedését mégis mindenki a Saabhoz köti. Ugyanez a helyzet a Feelinggel is. Erről a hajóról mindenki tudja, hogy a testkieles technika szinte tökélyre fejlesztett példánya. Márpedig manapság nagy a kereslet a keveset merülő hajók iránt, hiszen a legtöbb balatoni kikötő környéke lassan járhatatlan lesz.

Tovább...

A hagyaték
Túracélpontok: Nagyvázsony
Nagyvázsony 1700 lakosú község a Dél-Bakony és a Balaton-felvidék között, az 599 méter magas Kab-hegy alatt. A helységről első alkalommal egy 1233-as oklevél tesz említést, ekkor a Vezsenyi család birtoka volt és a Szent István-templom köré települt. A Vezsenyi család 1472-ben kihalt, birtokukat Mátyás király hű vitézének, Kinizsi Pálnak ajándékozta. Vázsony 1478-tól mezőváros, Kinizsi Pál halála után a birtok felesége, Magyar Benigna tulajdona lett, majd az ő örököseinek nevére szállt. A török időkben a mezőváros elpusztult, de még a 16. században új település alakult ki a vár alatt. 1649-ben III. Ferdinánd a birtokot Zichy István vicegenerálisnak adományozta, s Nagyvázsony a Zichy család birtokában maradt egészen 1945-ig.

Tovább..

BMW 5
Autóbemutató
Az új 5-ös BMW-t 2003 júliusában mutatják be az európai piacokon, először hathengeres motorokkal. Az igazi újdonság a motorok vonatkozásában a 7-es sorozatban a közelmúltban bemutatott új fejlesztésű 3 literes, 218 lóerős és 500 Nm nyomatékú dízel erőforrás lesz, ami az 530d típusjelű BMW-t hajtja.

Az árboc finomállítása
Technikai tanácsadó
Az alábbiakban részleteket közlünk Ivar Dedekam "Élesedj és Gyorsulj!" című könyvéből. A szerző ezekkel a szavakkal ajánlja művét: "Ez a könyv röviden, lényegre törően bemutatja, miként tudunk a hajónkból még jobb teljesítményt kihozni. Az alap- és a bő szeles vitorlák, a kötélzet-rudazat állításának elméleti alapjait és gyakorlatát sok-sok ábra teszi érthetővé, szemléletessé. Ajánlom a könyvet tanítványaimnak és minden vitorlázónak, aki nem elégszik meg azzal, ha jól megy a hajója. Menjen még jobban!" Az előző számban az árboc alapállításait mutattuk be. Most a finomállítás következik.

Az időjárás bizalmas ügy
Kékszalag, 1955
A Kékszalag verseny mindig nagy élményt jelentett számomra. Az 1955-ös különösen emlékezetemben él, mert a háború után ebben az időben sikerült ismét bekapcsolódnom a vitorláséletbe, többéves kényszerű kihagyást követően. A Balaton-történet szempontjából is igen jelentős év az 1955-ös, mert ekkor nyerte el a Kékszalagot Németh István és legénysége a nagy Nemerével, 10 óra 40 perces rekordidővel. Erre a versenyre emlékezem most Dulácska György, a Duló segítségével, aki ennek a Kékszalagnak is egyik jelentős résztvevője volt. A Kenese 50-es cirkálót vitte, melyen én is ott voltam.

Dehler 34
Hajóbemutató
Tíz évvel ezelőtt a Hajó Magazin második számában egy Dehler 34-est mutattunk be. Azóta a típust a 33-as váltotta, most pedig ismét egy 34-essel vitorlázhattunk. 1993-ban, az akkori 34-es igazi luxusjachtnak számított a Balatonon. Ma a megfizethető középkategóriába tartozik.

Tovább...

Motorcsónak
Tájkép, nem csak festőknek
Liguria, Olaszország titkos kincse
Olaszországban nehéz úgy utazni, hogy ne kerüljünk a tengerpart közelébe, vagy egy szép tó mellé. Nekem ezúttal sem sikerült. Elvetődtem néhány tüneményes vízparti üdülőhelyre, ami Olaszországban egyet jelent a lüktető hajósélettel. A kikötők, hajósfelszereléseket árusító boltok, hajóépítő műhelyek és gyárak mellett az éttermek, szállodák is igyekeznek minél jobban a hajósok kedvében járni, nekik is kedvezni. Szép világ az ilyen, könnyű lenne hozzászokni.

Colombo Romance 32'
Hajóbemutató
Meglátni és beleszeretni egy pillanat műve volt. Nemes anyagok, arányos, erőt sejtető forma, az összhatás a szemérmetlen luxust hirdeti. De különös volt más tekintetben is, hiszen a maga kevesebb mint 10 méterével egészen eltörpült a körülötte kikötött tengeri jachtok között.

Tovább...

Bodor és Cserni 58
Motorcsónak-világbajnokok
Milánóban rendezték meg az O-500 motorcsónak-világbajnokságot, ahol Bodor Péter, a Főnix MSE versenyzője vadonatúj hajójával megszerezte a világbajnoki címet. Péter lett a Magyar Motorcsónak Szövetség 2003. évi első világbajnoka. Szintén magyar versenyző, Cserni Béla győzött a Formula-3-as világbajnokság dunaújvárosi futamán.

Szörf
Lebegő szörf
Foilszörfözés
2001 júliusában terjedelmes cikket közölt a német szörfmagazin a szörfös-windszörfös szubkultúra olyan legendáiról, mint Laird Hamilton, Dave Kalama és Craig Masonville. Az írásban szó esett a windszörfözéstől kezdve a longboardozáson át, egészen a tow-in szörfözésig, valamint Dave Kalama említést tett egy bizonyos foilsurfingről is (a továbbiakban foilszörfözés). A téma azonban enynyiben is maradt, mert - a lap magas szakmai színvonala ellenére - a cikk szerzője nem fejtette ki, hogy milyen is pontosan a foilszörfözés.

Spock
Manőver I.
A spock Josh Stone freestyle-világbajnok találmánya. Egy air-jibe-on (más néven volcanon) alapul és egy 360-as fordulóval egészül ki, ennek során a szörfös nem veszi ki a lábát a papucsokból, vagyis nincsen lábcsere. Gondoljuk csak végig, mit is jelent ez. Ha nem kell kivenni a spock alkalmával a lábainkat a papucsokból, akkor minden olyan manőverrel kombinálható, amelynél ezt szintén nem kell megtenni. Elsősorban a szaltó és más ugrás jöhet szóba. Szintén Josh Stone jóvoltából már spock-off-the-lip ugrásokat is láthatunk a hullámokon, és az air-spock sem számít ritkaságnak Hawaiion. Ne szaladjunk azonban előre, hanem maradjunk a hazai vizeken is végrehajtható "sima" spocknál!

Diabolo
Manőver II.
Ördögi játék a tűzzel? A diabolo szó spanyolul annyit tesz, játék. Amikor a spock betört a freestyle-manőverek közé, mindenki hüledezett, hogyan lehetséges ez. Várható egyáltalán, hogy kitalálnak ennél radikálisabb manővert? - kérdezték sokan. A válasz a diabolo képében érkezett meg, amelyet Josh Stone egyik tanítványa, az egykori King of the Lake győztes Dioni Guadagnino "talált fel". A két manőver azóta alapvető követelmény a Világkupa freestyle-versenyein, a hazai szörfösöknek azonban talán még van mit finomítaniuk a spockon, főleg a diabolón!

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink