Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
86. Hajó Magazin,
2002. szeptember


Klaudia ezüstérmes

Zoom8 világbajnokság
Immár 14 országban alakult osztályszövetség, így nem csoda, hogy a Nemzetközi Zoom8 Osztályszövetség azon van, hogy az ISAF (a Nemzetközi Vitorlás Szövetség) is önálló osztályként fogadja el őket. A döntésre ősszel kerülhet sor. A kedvező eredmény egyik előfeltétele az volt, hogy addig a zoomosok rendezzenek egy sikeres világbajnokságot. Ezt a megtisztelő feladatot hosszú egyeztetés és szervezőmunka után Magyarország kapta meg annak ellenére, hogy korábban a Balatonon még soha nem vitorlázott ilyen hajó.

Zoom8
Egy jól átgondolt mini versenyhajó
A hatvanas-hetvenes években az Optimist megjelenése előtt a Velencei-tavon Mollyal, egy hazai, Németh Miklós által tervezett formával tanultunk vitorlázni. Az a kis hajó kitűnő felkészítő osztály volt, amellyel mindent megtanulhattunk, amit később a finnezéshez vagy más típussal való vitorlázáshoz kellett tudnunk. Az 1991-ben tervezett Zoom8 modernebb formával és kivitelben nagyon emlékeztet azokra a régi kis hajókra, amelyeket annyira szerettünk.

Magyar bajnokságok
Kalóz bajnokság, nagyhajós OB I
Az alábbiakban a nagyhajós bajnokságok mellett a Kalóz Bajnokságról számolunk be. Az idei nagyhajós bajnokságok első fordulójában több osztály is a flottabajnoki címért küzdött. Így tettek a 22-es cirkálók, a Scholtz 22-esek és az Összevont cirkáló bajnokságon belül a 40-esek is. A két klasszikus osztály nyilvánvalóan nem fog tudni eleget tenni jövőre sem az idei évre megszigorodó követelményeknek, hiszen egyszerűen nincs nyolc hajójuk. A Scholtz 22-es más cipőben jár, ők könynyedén teljesítik a feltételeket, és jövőre ismét rendezhetnek magyar bajnokságot. A futamokat augusztus másodika és hetedike között rendezték Balatonfüreden és Csopakon. Négy pályán jó szélben zajlottak a versenyek.

Páros verseny vb
Vitorlázóknak vitorlázókról
A Swedish Match Racing Cup egy versenysorozat, a Swedish Match Racing Tour utolsó állomása. Minden egyes állomáson győztest hirdetnek, a sorozat záróversenyén, a Swedish Match Cupon pedig kihirdetik a sorozat végeredményét is. A rendszer hasonlatos a Forma-1-es sorozathoz. A verseny helyszíne Marstrand szigete, Göteborgtól északra. A terep ideális: az öböl mentén a szikladombok tökéletes stadiont alkotnak. A pálya legtávolabbi része sincs 7-800 méternél messzebb a nézőktől, akik szép számmal látogatnak ki a helyszínre: idén a rossz idő miatt 110 ezren, tavaly több mint 150 ezren voltak kíváncsiak a versenyre. A versenyt élőben kommentálják hozzáértő emberek, idén például Pelle Peterson. A svéd TV egyenes adásban közvetített, a nézők tetemes része kukkerrel, stopperrel és előre nyomtatott eredménytáblával szerelkezett fel, amelyre a futamok eredményeit jegyezhetik. Az egész olyasmi, mint egy majális.

Topcat
Katamarán-hétvége Lellén
1977-ben Bend Breymann és Klaus Enzmann megalapították a Topcat céget. A két sikeres katamarán-versenyző olyan, szériában készülő sportkatamaránok gyártását határozta el, melyek mindenki számára elérhetőek, és akár egy csomagtartón is szállíthatók. A kiváló vitorlázhatóság, az átlátható felépítmény, a könnyű kezelhetőség, illetve a kiváló minőség tették a hajót gyorsan közkedveltté. Jelenleg évi 620 darab gyártásával a Topcat a világ három legnagyobb sportkatamarán-gyártója közé tartozik. Több mint 16000 Topcat vitorlázik a világ vizein.

Gosztonyi
Élő legendák
A ma 69 éves Gosztonyi András minden idők egyik legjobb magyar vitorlázója. Nyolcadik helyen végzett a kieli olimpián, volt Európa-bajnokságon hetedik, nyert districtet. Nyolc éven keresztül töltötte be az osztrák szövetségi kapitányi tisztet. Ez idő alatt nyert olimpiai ezüstérmet Wolfgang Mayerhoffer. Gosztonyi András nevét ma már nem ismerik. Hosszú évek után az idei Kékszalag versenyen indult újra, és harmadik helyen végzett a 70-es cirkálók mezőnyében. Gasztonyi András - olvasták az eredményhirdetéskor. Megsajdult a szívem. Ennek az embernek, aki olyan márka volt a magyar vitorlázásban, mint az autók között a Ferrari, nem tudják a nevét? Ekkor határoztam el, hogy megkeresem.

Tovább...

Jadran Kupa
Velencébe a tenger felől?
Már három éve, hogy megrendeztük az első tengeri vitorlás túraversenyt márciusban az Adrián. Azért választottuk a kora tavaszi időpontot, mert akkor a Balatonon még nem nagyon lehet vitorlázni, ám a tengeren már szépen süt a nap és jó szelek fújnak: egyszóval azt szerettük volna, hogy a balatoni vitorlázók egy kicsit korábban ülhessenek hajóba és velünk kezdjék a szezont. Azóta a tavaszi tengeri évadnyitó versenyeink szinte hagyománnyá váltak, igyekszünk új hajótípusokat ajánlani és mindig változatos útvonalat kitalálni. Tavaly már ősszel is szerveztünk versenyt, hogy szeptember végén, október elején - ilyenkor az Adriában javában lehet még fürödni - jó szélben vitorlázhassunk még egyet a hosszú téli pihenő előtt.

Jeanneau 37
Hajóbemutató
Sun Odyssey. Így nevezik a Jeanneau túrahajóit. És valóban: ezek a hajók hosszú túrákra lettek kitalálva. Felszereltségük, kialakításuk a hosszú utak kényelmét hivatottak biztosítani. A Zoom világbajnokság előtti napokban két ilyen hajóval is vitorláztunk, egy 37-essel és egy 32-essel. Erős, ötös-hatos szél fújt, amilyenben a Sun Odyssey igazán elemében érzi magát. Ekkor már csak előny, hogy árbocba tekerhető a nagyvitorla, és ilyenkor kényelmes igazán a körkormány. A több mint hattonnás 37-es könnyedén csapta szét az útjába kerülő hullámokat, és közel nyolccsomós sebességre volt képes. Mindezt úgy, hogy - kis túlzással - kávézgattunk a cockpitban. Szóval szerencsénk volt az idővel is és a hajóval is.

Tovább...

Etap 30i
Hajóbemutató
Az Etap 30i-t, hasonlóan a többi Etap vitorláshoz egyedülálló, duplatörzsű konstrukció szerint építették. A Marine Marchade intézet hivatalosan elsüllyeszthetetlen hajónak nyilvánította. Ez a szerkezet amellett, hogy rendkívül biztonságos, számos más előnnyel is bír. A dupla törzs a megszokottnál nagyobb hajótestmerevséget, páramentesebb kajütöt és egyedülálló belső megmunkáltságot is jelent. A tervezők a fantasztikus biztonság mellett a mai igényeknek megfelelően egy sportos és komfortos túravitorlás készítettek, mely a modern fenékkialakításnak és hosszú vízvonalának köszönhetően jelentős sebességpotenciállal is rendelkezik.

Tovább...

Egy hét az Adrián
Szénásy József hajónaplójából - II. rész
Manapság az Adrián vitorlázni szinte csak elhatározás kérdése. Nem így volt ez a múlt század hetvenes éveiben. 1973-ban Budapesten történt, hogy egy ködös, szürke novemberi délutánon, jó barátom, Cuni (dr. Radóczy Imre) nekem szegezte kérését: 1974-ben baráti társaságban velem szeretne az Adrián vitorlázni. Vitorlástúránknak sporttörténeti értéke van. Ez indokolja, hogy dr. Szabó József fényképei mellé egyhetes túránk szervezéséről és fontosabb eseményeiről beszámoljak.

Színes és az Opál
Adriai túra - ma
Az opál egy szilícium-dioxidból álló ásvány, a krisztobalit gyakran ékkőnek használt, szubmikrokristályos változata. A régmúlt időkben a nemes drágakövek közé sorolták. Az Opál a Magyar Adria Yacht Club (MAY-Club) Bavaria 44-es vitorlás hajója, az Adria első magyar charter flottájának egyik gyöngyszeme. A MAY-Club bázisa a Zadartól néhány kilométerre fekvő sukosani jachtkikötőben található. A kilences móló annak a tíz hajóból álló Bavaria 44-es flottának a "parkolója", itt áll az Opál is. Ezzel a hajóval tettünk egy hétnapos túrát Dalmácia legszebb szigetei között.

Balatonszentgyörgy
Túracélpontok a Balatonon
Balatonszentgyörgy a Balaton délnyugati csücskénél fekszik, a Zala folyó és a 7. sz. főközlekedési út között, a Kisbalaton Természetvédelmi Terület határában. Egyike azon községeknek, amelyek ugyan a tó nevét viselik, de már nem a partján fekszenek. Balatonszentgyörgy a déli Balaton-part és Somogy megye kapuja. Aki a budapest-nagykanizsai főút felől érkezik gépkocsival, a somosi dombtető gyönyörű panorámája fogadja. A Balatonszentgyörgyhöz tartozó tópart még ma is kiépítetlen nádas vidék, mintha ezzel is jelezné, hogy közel vagyunk már a Kisbalaton területéhez, ahol az ősi mocsárvilágnak egy még megmaradt darabját láthatjuk.

Tovább...

Mazuri-tavak
Európa tavai - rusztika és vadregény
Az Európa tavai cikksorozat írása elvitt a kontinens sok tavához Ausztriában, Németországban, Svájcban és Olaszországban. A látott tavak egy dologban egyeztek csak meg: abban, hogy természeti szépségüknek köszönhetően az évszázadok folyamán komoly jólét alakult ki, ami meghatározza az építészetet, de még a szolgáltatásokat is. Minden tökéletesen a helyén van és az adott tóra jellemző, egységes stílust sugároz. Az üdülőhelyeknek ezt a rendezett, kiforrott, fogyasztói hangulatát gondoltam ellenpontozni következő utammal, így Lengyelország, azon belül pedig a Mazuri-tavak felé vettem az irányt.

Motorcsónak
Fordul a kocka
Vége a Victory uralom-unalomnak!
A Class 1 világbajnokság első két futamáról szóló cikkünkben azt írtam: van némi remény arra, hogy az idei világbajnoki sorozatban mások is beleszóljanak a bajnoki címért folyó harcba. Nos, az azóta lezajlott két verseny után a Spirit of Norway nem csak az élre állt a pontvadászatban, de tetemes előnyre is szert tett a kék hajók előtt.

Arimar 580
Hajóbemutató
Az Arimar a nyolcvanas években alapított fiatalos, dinamikus cég, amely három fő termékcsoporttal (elektronika, mentősziget, félmerev hajók) foglalkozik. Folyamatosan fejlődve mára a cég komoly szerepet tölt be a piacon. A több mint 100 embert foglalkoztató, 10 000 m2-es, modern felszerelésű gyár és a szigorú minőség-ellenőrzés a biztosítéka a megbízható gyártási rendszernek és az ISO 9001 minőségbiztosítási rendszer folyamatos betartásának. Az Ariamar név ma már garancia a szakértelem és a fejlesztés területén.

Tovább...

Szörf
Ricardo Campello
"Freestyle-kölyök"
Emlékeznek Robby Naishre, aki 13 évesen nyerte első világbajnoki címét Barbadoson? Vagy Björn Dunkerbeckre, aki 15 évesen Scheveningenben a Világkupán 5. lett hullámszörfözésben? És íme, itt az új csodagyerek! Ricardo Campello Venezuelából! Alig töltötte be a 17-et, s máris maga mögé utasította tanítómestereit Fuerteventurán, a Freestyle Világkupán.

Freestyle MB 2002
Tóth Etre: ezüst után arany
A tavalyi év hideg ausztriai bajnoksága után a neoprénmentes horvátországi Viganjba költözött a verseny. A tavalyi bajnok Tóth Zalánnak néhány héttel a verseny előtt született gyermeke, így lemondta a részvételt, s nem védhette meg Freestyle bajnoki címét. Az aranyérem azonban így is családon belül maradt: bátyja, Etre szoros versenyben, de magabiztos versenyzéssel nyert a tavalyi bronzérmes Magyary-Kossa Zsolt előtt.

Formula MB 2002
Pártos a Formula magyar bajnok
Ez évben a második alkalommal rendezte meg a Magyar Szörf Szövetség a Formula bajnokságot. A jelenlegi olimpiai osztály versenyzői közül is jó néhányan elindultak a versenyen, ami jelzi, hogy a 2008-as pekingi olimpia szörf hajóosztály várományosaként a FW a legnagyobb presztízsértékű magyar bajnoki címmé vált. A verseny szervezőjét - és résztvevőjét - Pártos Györgyöt kértük meg, hogy oszsza meg tapasztalatait velünk.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink